Inlägg från: RadixLecti |Visa alla inlägg
  • RadixLecti

Homosexualitet vs Bibeln

Inga motsägelser?

"I arken fanns intet annat än de två stentavlor som Mose hade lagt ned däri vid Horeb, när HERREN slöt förbund med Israels barn, sedan de hade dragit ut ur Egyptens land." - 1 Kungaboken 8:9

"med ett gyllene rökelsealtare och förbundets ark, på alla sidor överdragen med guld. I denna förvarades ett gyllene ämbar med mannat, så ock Arons stav, som hade grönskat, och därtill förbundets tavlor." Hebreerbrevet 9:4

Intressant. Ingen motsägelse där inte.

"Då gick Gad in till David och förkunnade detta för honom. Han sade till honom: »Vill du att hungersnöd under sju år skall komma i ditt land? Eller att du i tre månader skall nödgas fly för dina ovänner, medan de förfölja dig? Eller att pest i tre dagar skall hemsöka ditt land? Betänk nu och eftersinna vilket svar jag skall giva honom som har sänt mig." - 2 Samuelsboken 24:13

"Då gick Gad in till David och sade till honom: »Så säger HERREN:
    Tag vilketdera du vill: antingen hungersnöd i tre år, eller förödelse i tre månader genom dina ovänners anfall, utan att du kan undkomma dina fienders svärd, eller HERRENS svärd och pest i landet under tre dagar, i det att HERRENS ängel sprider fördärv inom hela Israels område. Eftersinna nu vilket svar jag skall giva honom som har sänt mig" - Krönikeboken 21:11-12

Hmm... var det sju eller tre års svält?

• RadixLecti

MrsL.

"trodde att jag hade klargjort vad jag tycker är naturligt. För mig är det naturligt med kärlek mellan en man och en kvinna. Jag tror att det var så Gud avsåg det hela."

Jo, det har du sagt, men du har fortfarande inte förklarat hur du får ihop det med att djur pysslar med det. De saknar ju fri vilja, och kan bara göra som gud avsåg dem att göra, eller hur?

• RadixLecti

Tillägg:

Och om djuren är homo med guds välsignelse, kan det då inte bara vara ett missförstånd som lett till fördömandena i bibeln?

• RadixLecti

"Jag vet ju inte exakt hur Jehova Gud tänkte när han fördömde det, men tror att han tänkte just i de banorna att det är mot naturen."

Fy farao, vad jag stör mig på såna uttalanden. Om nu gud tyckte det var mot naturen, varför skapade han djur som gökar individer av samma kön?
    Vad det bottnar i, misstänker jag, är att människan som skrev bibeln inte visste ett jota om hur naturen ser ut. Hade han vetat att djur har homoförhållanden kanske han skulle aktat sig för att skriva in såna mysko påfund.

• RadixLecti

"Det står i bibeln att pga den utbredda otukten så skulle varje man hålla sig till en fru."

Men fia, där har vi ju en motsägelse till. Det finns ju ett antal ställen i bibeln som tillåter månggifte?

• RadixLecti

fia:

" nej det är ingen motsägelse alls..men tro det om du vill spelar väl ingen roll om jag förklara varför det inte är någon motsägelse? "

Det är just det jag menar. Bibeln kryllar av motsägelser, men efter närmare tusen års koncentrerat arbete har teologer vrängt lite ord hit och dit och kommit fram till att det faktiskt är vettigt.

Men jo, jag är intresserad. Hur är det inte en motsägelse att månggifte uppmuntras i vissa verser av bibeln, och fördöms i andra?

Och så passar jag på att fråga: innehöll Arken bara stentavlorna, eller stentavlor, krus och en stav? Och var det sju eller tre års svält?

Fast det var inga motsägelser heller? Det spelar ju ingen direkt roll att säga att uppgifterna kommer från människor, som tolkat det olika när de skrivit ner det i bibeln när du säger att bibeln inte innehåller motsägelser?

• RadixLecti

Har sagt det förut, och säger det igen... Buddhismen är undantaget som bekräftar regeln. En vettig religion.

• RadixLecti

MrsL:

" Angående "homosexualiet" bland djur:
    När djur utför homosexuella handlingar så är det oftats av misstag."

Har du brytt dig om att underbygga ditt påstående med något som helst vetenskapligt resultat? För att du vet att det är skitsnack va?

Dvärgschimpansen använder sex för att lösa konflikter inom flocken, makaker använder homoförhållanden för att stärka sociala band. Delfiner verkar mest göra det för att det är skoj. Misstag? Nejdu. Läs lite etologi.

• RadixLecti

isisisis:

"Makaker utövar också incest! Är det också ok?"

Men det är väl otroligt vad folk ska vända på saker för att få det som de vill. Nej, incest är inte okej, eftersom vi vet vad det gör med vår arvsmassa. Är det NATURLIGT? Jajemen. Precis som homosexualitet är naturligt.
    Precis som att det är naturligt att vissa djur när deras ungar är hotade väljer att äta upp dem för att återfå lite av den energi honan investerat i ungarna, så den har större chans att fortplanta sig en annan gång.

Jisses, ni letar fall (som just att honor äter sina ungar), och vägrar sätta dem i sitt perspektiv. Man tycker att troende, som ju så gärna påpekar att ifrågasättare av religion tar verser ur sitt sammanhang skulle tänka efter en LITEN aning innan de gör samma sak själva.

MrsL:

"Jag har försökt att bevisa mina påståenden med vetenskaplig forskning, men de attans schimpanserna tittar bara oförstående när jag ber dem fylla i frågeformulären om deras sexuella läggning.... "

Tycker du verkligen det är ett argument?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln