Homosexualitet vs Bibeln
Lamia
nej jag tror inte att jesus pratat om homosexuella..
Lamia
nej jag tror inte att jesus pratat om homosexuella..
LinaP
Jag trodde jag svarat på det?
Nej jag tycker inte det är kvinnoförtryck att underordna sig sin man?
Om det hade stått lyda i allt hade det varit skillnad...underordna sig har en helt annan betydelse.
Annsophie
Jag skulle nog kunan förklara lite bättre om jag var hemma.
Men i kort så insåg gud att hans krav på människan var för hårda, det var nästan omöjligt att följa allt.
Att jesus kom ner på jorden och dog för oss ändrade allt..
Nu måste jag nog gå och lägga mig..*trött*
Dofilus
nej jesus föddes inte den 24 dec det är korrekt.
Snarare i okt om forskare får gissa.
Men det har inget med bibeln att göra.. utan det var kyrkan som införde att vi skulle fira jesu födelse och dom tog datumet ifrån soldyrkarna..
Lixom dom införde massa andra saker ifrån andra hedniska religioner ex är treenighetsläran, korset, odödlig själ m.m..
Mormoner är oxå en väldigt bibelforskande organisation.
Dom delar mycket trosuppfattningar med jv.
Mormoner har som Jv studerat bibeln noga och kommit fram till liknande saker.
Men dom har ju oxå mormons bok som gör att dom tror annorlunda i vissa saker.
Ville bara visa att det inte bara är jv som tror så.
Skillnaden är att kyrkan inte studerar bibeln så ingående.
Har aldrig hört en präst prata om 1000 års riket som det står rätt tydligt om i bibeln i Uppenbarleseboken..eller paradis osv?
Helt OT men undrar vad det beror på..någon som vet?
För att försvara mrsL så tror jag anledningen att hon försvann berodde mer på att klockan var halv 12 på natten än att hon blev satt på plats.
Sen tyckte jag inte hon blev satt på plats?? hur blev hon det?
Bibeln talar om en massa saker som vi inte får utöva om vi ska kalla oss kristna..där ingår det bl.a att inte ha sex med samma kön .
Utgår man inte från bibeln som sin källa så förstår jag oxå att man inte ser något fel alls med homosexuallitet eller att ha sex före äktenskapet heller för den delen.
Med naturlig kärlek gissar jag att mrs L syftar på den sexuella kärleken mellan 2 människor?
Du blir väl inte kär i din mamma..tycker det var ett dumt exempel.''
Kärlek mellan ett barn och förälder är en helt annan kärlek än den man känner mot en partner.
Sexuell kärlek mellan 2 av samma kön kan ju inte leda till några barn, därför är det onaturlig kärlek rent naturvetenskapligt.
Man kan ju tycka att homosexuell kärlek går ihop med ens tro om man vill.
Men vart går gränsen för alla andra regler som bibeln starkt visar att vi ska följa, är allting som bibeln säger är fel ..helt plötsligt oxå ok i sånna fall?
Får man då oxå vara alkoholist, frossa i mat, ha sex innan äktenskapet, göra abort, skilja sig om det enda budet man behöver följa är att älska sin nästa ?
LinaP
Vad svenska kyrkan gör har faktiskt inget med vad som står i bibeln att göra?
Katolska kyrkan förespråkar att man inte ska få skydda sig med tex kondom..är det ett bra beslut.tycker inte jag.
Tycker du att det oxå är ett bra beslut..eftersom det oxå är en "kyrka" som kommit med den befallningen
Det var någon som frågade igår varför vissa lagar i det gamla testamentet inte behöver följas längre och hur man vet vilka som "måste" följas enligt bibeln.
Om ni har biblar hemma så kan ni läsa apostlagärningarna 15 hela kapitlet.
Det står även på andra ställen i bibeln om hur jesus ingick nya "förbund"
Men orkar inte leta i bibeln idag är trött!
Exakt polkagrisen
Man får ha egna åsikter om allt.
MEN homosexuallitet och bibeln är inte förenliga..tyvärr.
Sen förstår jag inte vad som menas med att man ska tänka på att bibeln är en gammal bok och att den skrevs för 2000 år sedan?
Är jesus omodern? är gud omodern?
Om man säger sig tro på gud..förväntar man sig då att gud ska ändrar sina lagar efter människor och samhället som finns idag?
När det i bibeln dessutom står att det är satana som är den här världsen härskare, han har ett finger med i spelet att samhället ser ut som det gör idag.
Bör vi då följa det som samhället av idag tycker är "normalt" och strunta i vad gud har sagt till oss i sitt ord bibeln?
Det står oxå att vi bör följa gud mer än människor..
Ska det inte vara så att vi ska anpassa oss efter gud och inte han efter oss?