fia sthlm:
Du har visserligen högtidligt proklamerat att du inte tänker delta i den här diskussionen längre eftersom alla andra "som tror på Bibeln" har lämnat tråden. Jag tar mig ändå friheten att rikta ett inlägg åt ditt håll och svara på några frågor som du ställde till mig för ett par sidor sedan. Beklagar min sena reaktion, men även jag hör till den exklusiva skara FL-användare som har ett liv utanför internet.
fia: "Hur kommer det sig då att texterna inte ha ändrats? Liknelsen med viskleken i samband med bibeln är urrusel eftersom visklekens effekter inte påverkat bibeln!"
Hur menar du att du har belägg för att texterna inte ändrats? För det första har de flesta av Bibelns texter muntliga källor och har i vissa fall cirkulerat både muntligt och skriftligt i olika versioner innan den "slutgiltiga" texten skrivits ned. Vi har idag (så vitt jag vet - rätta mig om jag har fel) inte tillgång till något orginalmanuskript till en enda Bibeltext. Därav jämförelsen med viskleken. För det andra så har de översatts ett stor antal gånger och, som någon påpekat, ord har olika betydelse på olika språk och i olika sammanhang.
fia: (angående lagarna i GT) "Nej exakt ingen idag kan leva efter dess regler, och visst är det då passande att dessa regler inte behövs följas längre. Sallisen skrev ovan ett inlägg om varför vi inte behöver följa dom gamla lagarna."
Nej, men dåså. Då behöver vi inte heller diskutera homosexualitet utefter något som står i GT. Och det gäller även för skapelseberättelserna, för där nämns inte homosexualitet med ett ord.
fia: (angående lagar och förordningar i NT) "du får gärna ta ett ex förutom homosexuallitet som skulle vara svårt att leva efter?"
Tja, kanske förbudet för män att ha långt hår? Eller Paulus syn på kvinnan som någon som ska "hålla sig tyst och stilla"? Eller hans åsikter om judar? Det finns ganska mycket som inte känns relevant i dagens samhälle.
Mitt påstående om att homosexuella kärleksrelationer inte förekom på Paulus tid på samma sätt som idag möttes med ett "Ehh..jo det fanns det visst." från din sida. Du får gärna utveckla lite. Vilka typer av homosexuella kärleksförhållanden känner du till från den tiden? Så vitt jag vet var det tämligen sällsynt med öppet homosexuell tvåsamhet och det som Paulus refererar till var snarare fråga om prostitution eller pedofili. Det var först under 1800-talet som man började tala om homosexualitet som en sexuell läggning, något man kunde födas till och inte något man kunde välja eller välja bort. Under Bibelns tid var det alltså aldrig tal om att fördöma homosexuell kärlek eftersom det inte fanns som begrepp.
fia: "trots att MrsL har skrivit att det var ett dumt exempel så har ungeför 10 st efter det kommenterat det..?"
Jag kommenterade exemplet med pedofili och djursex eftersom det är en av de vanligaste och farligaste fördomar som homosexuella måste tampas med. Kopplar man ihop homosexualitet med pedofili är det ju kanske inte så svårt att förstå varför så många tycker att det är ok att gå ut och "knacka bög". Därför är det oerhört viktigt att alltid protestera mot alla uttalanden som kan tänkas spä på dessa fördomar.