Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Om du läst NT så står där tex när jesus sa att det var ok att utföra sysslor på sabbaten.
    I NT står det väl oxå att om en man eller kvinna begår äktenskapsbrott har man rätt att skiljas, men man dödas inte för sitt brott.

• Matillin

Exemplet med jesus och äktenskapsbryterskan där han säger att den som är utan synd ska kastaförsta stenen..visade att vi inte hade rätt att döda någon eftersom vi alla är syndfulla..

• Matillin

Matt 5:38
    P
    Älska era fiender
    Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.

Matt 5:39
    P
    Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.

Matt 5:40
    P N
    Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.

Matt 5:41
    N
    Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.

Matt 5:42
    P
    Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

Matt 5:43
    P N
    Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.

Matt 5:44
    P
    Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;

Matt 5:45
    P
    då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

Matt 5:46

Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant?

Matt 5:47

Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?

Matt 5:48
    P
    Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.

Här talar jesus om vissa av dom gamla lagarna..och hur vi nu ist skulle handla.
    Vi skulle tex inte längre följa.. öga för ett öga tand för tand som du såg..

• Matillin

Jag är hyfsat väl beläst på NT, jag vänder bara dina egna ord mot dig varje gång du gör självmotsägande uttalanden.''

Håller inte med.
    Dom citat/verser du tar skulle du ju inte plocka ut om du visste att dom gamla lagarna inte gällde?
    Dom inehåller inga motsägelser enligt mig..men vi har olika åsikter.
    Ibland när du uttalar dig så skulle man kunna tro att du är vetare i ämnet?
    Du hänvisar till vad svenska kyrkan tycker ofta..tillhör du själv den, eller är du präst?
    *nyfiken*

• Matillin

haha..
    Vilka små fanatiska samfund i sverige syftar du på..dom som var på tv när insider gick?

• Matillin

Jehovas vittnen är en liten grupp.
    Men dom andra samfunden du nämnde är betydligt mindre och finns bara i sverige.
    J-V finns i 235 länder lite info bara..
    Gillar inte heller när man jämför med livets ord men för dom flesta som inte är insatta är det samma skit antar jag

Vet inte vad grupperna på insider hette, men livets ord nämdes bl.a.
    Men det var små kristna grupper med extrena åsikter om homosexuella.
    Programmet tog öven upp om grupper som hotade homosexuella, skrev hatbrev osv.

Dom menade oxå att man inte föds med homosexuellitet och att man kan bli "botat" ifrån det..vilket är befängt.

• Matillin

42Å
    Men jag förstår ändå inte varför du dra fram dom gamla citaten från GT..
    Och visst hela skriften sägs vara guds ord, lixom moseböckerna.

Men mitt inlägg om vad jesus sa tex om den gamla regeln om ett öga för ett öga, såg du inte det?
    Den regeln skulle inte gälla längre..lixom massa andra gamla påbud i GT.

• Matillin

Blåbärspappan.
    En kärlekshandling mellan två jämlikar kan aldrig kallas "otukt"!

Jo tydligen kan man kalla det för det..eftersom bibeln gör det.
    Det gjorde för övrigt jesus oxå..enligt bibeln då..

• Matillin

Mein kampf..?
    Jämför du bibeln med mein kampf?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln