Inlägg från: Sallisen |Visa alla inlägg
  • Sallisen

Homosexualitet vs Bibeln

carolinn

Oavsett vad ens barn gör och hur de lever så är de ju ens barn... sen måste man ju inte tycka om det de gör.

Jag skulle inte bli överlycklig om min son kom och sa att han är homosexuell, men jag skulle inte älska honom mindre för det.

• Sallisen

Bibeln är väldigt tydlig ang. den här frågan. Homosexuella handlingar är inte okej. Sen kan man ju säkert inte rå för att man har sådana känslor.

Gud skapade en man och en kvinna och de skulle leva samman och fortplanta sig. Det var normen.

Gud är inte heller okänslig, han sägs ju vara Kärlek. Har någon såna här känslor men inte lever ut dem så tror jag nog att Gud kan acceptera honom/henne.

• Sallisen

Att det finns de som inte kan få barn har ju inget med det att göra, det är ju en slags sjukdomstillstånd som andra.

Jag själv har svårt att få barn, och lyckades till slut endast med hjälp av hormoner, så jag vet precis hur det är att inte få barn. Inte anser jag mig vara en sämre människa för det eller att jag inte skulle vara godkänd inför Gud för den saken skull.

Vissa saker ni tar upp fanns i Lagen, den är borttagen för de kristna!

• Sallisen

Dofilus

Du har rätt, Bibeln säger inget om kristna präster... Däremot pratas det om församlingstjänare och äldste. Alla kristna skulle vara förkunnare.

Varför det finns kyrkor får de samfund svara på som har såna.

Gamla Testamentet finns kvar i Bibeln för att den innehåller så mycket mer än bara Lagen. I Gamla Testamentet står hur världen skapades, den innehåller profetior som bl.a. beskriver vår tid m.m.

Att Lagen inte behöver följas till punkt och pricka innebär ju inte att den är helt förlegad för det. Dess renlighetsläror t.ex. är alldeles utmärkta.

• Sallisen

Jag baserar min tro på Bibeln och enligt Bibeln är homosexuella handlingar en synd. Jag tror också att det är fel att döda eller på annat sätt trakassera andra.

Att döda eller hota homosexuella är också fel!

• Sallisen

Romarna 10:4 "Kristus är slutet på Lagen, så att var och som utöver tro kan vinna rättfärdighet"

De kristna är inte bundna av Lagen, men det behöver ju inte betyda att man inte kan läsa Lagen och lära sig någonting av den. Paulus själv sa i Romarna 7:6,7 "Nu har vi blivit lösta från Lagen, eftersom vi har dött i förhållande till detta som vi fasthölls av... VAd skall vi då säga? Är Lagen synd? Aldrig må det bli så! Jag skulle faktiskt inte ha lärt känna synden om det inte hade varit för Lagen; och jag skulle till exempel inte ha vetat av begärelse om inte Lagen hade sagt: "Du skall inte ha begärelse"".

• Sallisen

Jennie med ie

Kristus kom för att befria människorna från Lagen. Så länge folk levde skulle de ju annars vara tvugna att offra pga sina synder. När Kristus istället gav sitt liv för mänskligheten så upphörde syndoffrens betydelse eftersom han tog våra synder på sig.

Att människorna behövde en Lag var ju inte meningen från början. Redan i paradiset uttalades ju en profetia om Kristus men innan hans tid kom så behövdes ju regler att leva efter. Men sen när han kom, som sagt, behövdes inte Lagen längre.

• Sallisen

blåbärspappa

"män som ligger med män", på hur många sätt kan det tolkas?

• Sallisen

Kagi

Romarbrevet 1:24-27 "...för både deras kvinnor bytte det naturliga bruket av sig mot ett som är emot naturen, och likaså frångick även männen det naturliga bruket av kvninna och blev häftigt upptända i sin lusta till varandra, män med män, i det att de gjorde det som var oanständigt och på sig själva fick den fulla vedergällning som var tillbörlig för deras förvillelse".

Principen gäller alltså också kvinnor, Bibeln fördömer _handlingarna_.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln