• Eva 618

3.5 åring som ej är torr alls!

Jag har en dotter på 3.5 år som absolut inte vill varken kissa lr bajsa på pottan lr med toasits.
    Jag har alltid tänkt att det där med pottträning är överskattat och att min dotter kommer förr lr senare gå på pottan när hon är mogen för det. Men... hon visar noll intresse..
    jag har lockat med fina trosor samt att hon får följa med mig på toaletten samtigt och sitta på pottan.. jag har försökt ta med henne på pottan precis när hon vaknat utan resultat.
    Trots att jag inte gillar att pusha henne till något så vill jag ju ändå slippa köpa blöjor till henne. 
    ska jag helt enkelt vänta på att hon blir torr själv? Ge mig råd/ tips!   

• Svar på tråden 3.5 åring som ej är torr alls!
  • Nordanvinden08

Går hon på förskolan? Kissar hon mkt i blöjan när hon kissar(för då vet hon hur hon håller sig)
    Min dotter blev 3förra sommaren och var inte ett dugg intresserad. Gjorde som du med potta och trosor, men nix, inte intresserad. Lämnade och tänkte att det kommer väl när hon är mogen. Sen kom hon tillbaka till förskolan efter lovet och helt plötsligt såg hon att kompisarna hade trosor och kalsonger och gick på toa/potta. En dag kom hon hem och sa att jag vill bara ha trosor på mig. Jag blev livrädd;) Men sedan dess är hon torr. Hon sa dock till när hon skulle bajsa för då ville hon ha blöja. Men den försvann snart.
    Så jag skulle rekommendera att se hur hon reagerar när hon kommer tillbaka till förskolan. Och ha en dialog med pedagogerna, de brukar vara duktiga. Och de gånger hon går på pottan massor av beröm! En del använder sig av klistermärken. Jag tror som du, när de är redo så kommer det:)
    Lycks till!

• Lumo

Sonen är 3.5 år och vi har försökt potträna hela sommaren. Efter lite protester har han nån gång / dag satt sig på pottan och kissat. Men han säger aldrig till själv innan, och knappt ens efter då hans kalsonger vart blöta. Igår gick han första dagen på dagis (med blöja) igen o väl hemma sa jag "nu kör vi blöjfritt när du är hemma". Gick jättebra och hör o häpna, han satt t o m på toaletten på Stora sätet (har även ett Familyseat, med en supersmidig nedfällbar barnring). Kissade 2 ggr på toa och vi vart alla jättestolta. Däremot säger han fortfarande inte till själv.

Men här är det stora. När vi skulle sova middag satte jag på han blöja, vill inte ha min säng nedkissad. Vi sov skönt och bär han vaknat skulle pappan byta blöjan, han hade just kommit hem från jobbet och visste inte vad vi tränat på under dagen. Då gallskriker sonen att han "sluta blöja". Maken fick helt enkelt ta av blöjan igen. Detta var den första "vinsten" och första initiativet sonen själv tagit om att sluta blöja. Såååå stolt. Så det är väl helt enkelt så, de kan när de är mogna och VILL. Nästa vecka testar vi blöjfritt även hos dagmamman.

• Lumo

Just det, han insisterade även på att inte ha blöja när han skulle sova igår kväll. Något som inte är möjligt då sonen även har ovanan att älska kvällsvälling. Han bälgar i sig 3-6 dl (!!!!) välling innan han somnar. Maken sa "men då måste vi först sluta med vällingen". Sonen grät högljutt i 10 min över vällingen och blöjan åkte på. Vällingfajten står på nästa punkt på schemat. Suck...

• No Name

Sluta helt med blöja på dagen oavsett! Förklara för barnet att han måste gå på toa / potta går han på dagis så tala ihop er så att dom gör lika. Han är så stor att det går att förklara för honom. Förbered någon/några dagar innan och bestäm en dag när det är dax och påminn barnet och tala om att vi ska sluta med blöja på torsdag :) så gjorde vi och vår son har enbart gjort på sig 3 ggr på 2 månader. Han har hela tiden innan totalvägrat sitta på vare sig toa eller pottan

• anju79

Vår son, född jan -09, har totalvägrat toa o potta hela tiden. Provat i omgångar men han var inte tiktigt redo. Han brukade klappa toastolen o säga: här ska jag sitta när jag blir stor:). Försökt m mutor o annat men nej...
    Pappan o jag skulle va lediga i 7 v nu under sommaren o bestämde oss att nu skulle blöjan väck. Började tala mer m sonen om toa o att nu när han skulle va ledig så skulle vi väl ta bort blöjan så han slapp ha det när dagis börjar igen o vi bestämde ett datum:). Lilleman hade sen stenkoll på dagarna. Dagen D ( hör o häpna) tog han av sig morgonblöjan o ville inte ha blöja längre! Fick dock ha den på nätterna. Efter 4 torra nätter provade vi utan och det har gått bra sen dess( klart att nån olycka hänt).
    Vi har varit jättenoga m att berömma honom vid varje toabesök. Han älskar när man klappar händerna till honom:))
    Har varit torr dagtid nu sen 2/7 o nattetid sen 7/7. Sköter allt på toa:))

• Nordanvinden08

Min dotter dricker oxå 5dl välling innan hon somnar. Var supernervös när hon inte ville ha blöja då heller. Men la under ett skydd på madrassen. Och det gick super! Inte en gång har hon kissat i sängen. Var beredd på olyckor...

• finskaflikkan

Min son fyller 4i oktober och har blöja.
    Har NOLL i intresse för toa, potta och egen special sittring till toaletten.
    Vi har gjort som du med olika trix och försökt locka han med olika saker. 

Och nu vet vi att de kmr bli så  ett tag.     

Svar på tråden 3.5 åring som ej är torr alls!