Inlägg från: happycoow |Visa alla inlägg
  • happycoow

orolig för min lillebror

jag är en flicka på 12 år som har en lillebror som är sju men är som en fyraåring. han kan inte cykla, simma, tala rent, knyta skorna m.m. Det som oroar mig mest är den sociala biten, han kan inte prata med andra barn. en sjuåring säger inte "jag och min syster har samma kock på vår skola", vilket leder till att de andra barnen skrattar och kallar honom koko. han är även väldigt "fjantig" (från mitt syster-perspektiv), blir så frustrerad när han inte klarar spelet han spelar(han sitter seriöst och gråter och skriker), gillar bebisar JÄTTEmycket, ska alltid klänga på främmande och har EXTREMT dålig självkänsla, han har ingen åsikt om någonting, ska bara hålla med alla andra för att vara till lags.

våra föräldrar skildes när han var två år gammal och jag tror att det har påverkat, han var och är väldigt mammig, jag tror att han inte fick vara tillräckligt mycket med mamma. 

jag har pratat med mamma och pappa, pappa håller med men mamma tar det inte seriöst, jag tror att hon på nåt sätt känner sig skyldig, det var ju hon som stack.

tacksam för svar hur han ska komma ikapp i utvecklingen   

• Svar på tråden orolig för min lillebror
  • happycoow

han mummlar, pratar lågt och så, jag är nog den enda som ALLTID hör vad han säger men det är nog för att det är jag som alltid är tillsammans med honom. ja, han blir nog behandlad som mindre än han är. vi har även fått ett sykon (ett år) och det kommer ett nytt i oktober (hemma hos mamma). 

hans problem med att cykla, simma och knyta skorna är att han inte vill lära sig, så oavsett om nån sätter sig ner och ägnar all sin uppmärksamhet på honom, så vill han inte, varför? 

• happycoow

ok, tack så mycket för svaren!

• happycoow

okej, tack så mycket, logoped kanske skulle vara bra? tack så mycket i alla fall!

• happycoow

tack så jättemycket för alla svar!!!!

Svar på tråden orolig för min lillebror