• Havsluft

Snart dags för dagis...

Mycket konstigt inlägg. Du säger ju emot dig själv. Varför snålade du inte mer på dina mammadagar då, så att ditt barn kunde vara hemma tills han blev 2 år?? Om du nu anser det så vansinnigt fel att barn under 2 år går på dagis? Jag förstår ingenting av ditt inlägg, faktiskt.

• Havsluft
    smulan8504 skrev 2012-08-02 09:06:05 följande:
    Vi har levt så snålt  som det går! Så jag kan TYVÄRR inte vara hemma längre, hade jag haft fler mammadagar att ta ut så hade jag förståss varit hemma längre!
    Jag har till och med jobbat lite för att kunna vara hemma längre än i ett år.
    3000 i månaden blir tyvärr för lite för oss, annars hade jag genast sökt det!

Jag måste tyvärr ha honom på dagis nu till hösten, MEN jag tänker inte ha honom där HELA dagar FEM dagar i veckan, den saken är klar! Då jobbar jag hellre mindre och lever SNÅLARE några år tills mina barn blivit stora! Det är väl upp till var och en hur man lägger upp ekonomin, hur mycket tid man vill spendera med sina barn! Jag lägger hellre ner mer tid på mitt barn i några än att leva som en pinsessa!
    Det finns så mycket man kan dra in på när det gäller utgifter, så då gör jag det och är hemma så mycket som det bara går.
    Resor, shopping, bil,  till exempel, får komma sen!

Mammatilltvåprinsar, din kommentar var onödig och konstig?

Tycker att barn nu för tiden är oförskämda, har ingen respekt mot vuxna och beter sig konstigt! Drar inte alla över en å samma kam, men jag tror att detta kommer av att barn har växt upp på dagis och inte lärt sig vad som är rätt å fel. För lite tid med sina föräldrar.
    Uppfostran har blivit alldeles för slapp hos många!
    Ditt resonemang blir bara konstigare och mer motsägelsefullt allt eftersom. Man undrar ju om du verkligen tycker så här på riktigt?...

Stackars ditt lilla barn som kommer att bli oförskämt och börja bete sig konstigt, nu när det måste växa upp på dagis från så späd ålder! Eller?

Du generaliserar otroligt mycket, även om du hävdar att du inte gör just det. Egentligen borde jag veta bättre än att ge mig in i någon slags diskussion om saken, eftersom du bara verkar vara ute efter att provocera (vad du nu får ut av det).      
  • Havsluft
    smulan8504 skrev 2012-08-03 10:54:04 följande:

Men vad är det som är så svårt att förstå? Varför denna irritation?

Jag tycker att barn borde få vara hemma med sin mamma och pappa tills de är två år och sen börja på dagis, jag tycker att dem är för små att börja på dagis när de är ett år! Hade ALLA fått den möjligheten att få vara hemma med sitt barn i ett par år hoppas jag att alla skulle ta den chansen!

Men många föräldrar vill/orkar inte vara hemma med sina barn i ens ett år, de vill iväg och jobba så snart ungen har ploppat ut ungefär! Varför är det så? Varför vill man då ha barn då man inte vill spendera tid med sitt barn? Varför har man så bråttom med att ha sitt barn på dagis då man har möjliget att vara hemma?

Jag förstår att ni som har svarat på denna tråd har skolat in era barn då de varit prick ett år, men varför..`?

Till och med inom barn och ungdomspsykiatrin har det visats att det inte är bra att vara på dagis innan tre års ålder!

Det som är så ruskigt svårt att förstå, är varför du inte gör som du själv förespråkar. Du skall alltså sätta ditt lilla barn, bara lite drygt ett år gammalt, på dagis - trots att du anser det vara helt fel att göra just så. Det gjorde inte jag; mitt första barn var äldre än så när hon började och mitt andra barn (som jag är hemma med nu) kommer att vara närmare två år innan han börjar.

Du skriver ärligt talat en massa goja. Vilka är dessa mängder med föräldrar som du känner till, som dumpar sina små ettåringar på dagis och rusar tillbaka till jobbet? Jag känner då ingen som gjort så och jag gissar att det är ganska få som gör det utan att vara tvungna till det.

• Havsluft

Av någon anledning fungerar det inte att citera just nu, men du skriver "Jag förstår inte varför inte folk förstår."

Det JAG inte förstår är varför någon väljer att lägga tid på att skriva en tråd där man fördömer andra, okända? föräldrar för exakt samma sak som man själv väljer att göra. Du har en massa fördomar mot folk du inte känner och tror dig veta varför andra gör som de gör. Men det vet du inte. Och eftersom du själv lämnar ditt lilla barn under två år på dagis, så låter det du skriver bara dumt. Sorry, men så är det. Och det är därför du får dessa till synes "hemska" svar.   

Svar på tråden Snart dags för dagis...