Inlägg från: smulan8504 |Visa alla inlägg
  • smulan8504

Snart dags för dagis...

Hujedamej...
    Vår lilla son är redan 15 månader och det är snart dags för inskolning på dagis! Det känns så himla fel, då jag mycket väl hade velat vara hemma med honom tills han är två år iaf! Men nu är mina mamma-dagar slut, och pappan får inga dagar pga att han jobbar i Norge. Så nu har vi inget val längre, jag måste börja jobba...
    Jag tycker inte att barn under två år ska vara på dagis, de borde få vara hemma med sin mamma och pappa när de är så små!
    Jag har själv  jobbat på dagis och tycker inte att det är rättvist mot barnen då de måste vara där mellan 7-17.30, 5 dagar i veckan! de hinner ju knappast se sina föräldrar på veckodagarna, de blir ju uppfostrade på dagis! Många föräldrar skolan in sina små barn helst innan dem har fyllt ett år! Varför har så många så bråttom med att börja jobba? har man det så dåligt ställt kanske man borde ha tänkt till innan man skaffade 2, 3, 4 ungar!
    Förstår inte hur mammor kan tycka att det är tråkigt att gå hemma och vara mammaledig! det är ju helt underbart att få se sitt lilla barn växa och utvecklas! Det finns ju så mycket att göra, det är ju bara upp till en själv vad man gör med den tiden!
    Denna tid kommer aldrig tillbaka, kan man inte leva lite snålt i några år då, så man kan få vara så mycket som möjligt med sina barn?! Vara med dem, leka med dem, åka på aktiviteter tillsammans, som en familj.
    Kariären hinner man med, man har många många år på sig att tjäna pengar om det är det man vill..

Jaa, jag tycker synd om vissa barn, så är det bara.

tack för mig, hej.

• Svar på tråden Snart dags för dagis...
  • smulan8504

Vi har levt så snålt  som det går! Så jag kan TYVÄRR inte vara hemma längre, hade jag haft fler mammadagar att ta ut så hade jag förståss varit hemma längre!
    Jag har till och med jobbat lite för att kunna vara hemma längre än i ett år.
    3000 i månaden blir tyvärr för lite för oss, annars hade jag genast sökt det!

Jag måste tyvärr ha honom på dagis nu till hösten, MEN jag tänker inte ha honom där HELA dagar FEM dagar i veckan, den saken är klar! Då jobbar jag hellre mindre och lever SNÅLARE några år tills mina barn blivit stora! Det är väl upp till var och en hur man lägger upp ekonomin, hur mycket tid man vill spendera med sina barn! Jag lägger hellre ner mer tid på mitt barn i några än att leva som en pinsessa!
    Det finns så mycket man kan dra in på när det gäller utgifter, så då gör jag det och är hemma så mycket som det bara går.
    Resor, shopping, bil,  till exempel, får komma sen!

Mammatilltvåprinsar, din kommentar var onödig och konstig?

Tycker att barn nu för tiden är oförskämda, har ingen respekt mot vuxna och beter sig konstigt! Drar inte alla över en å samma kam, men jag tror att detta kommer av att barn har växt upp på dagis och inte lärt sig vad som är rätt å fel. För lite tid med sina föräldrar.
    Uppfostran har blivit alldeles för slapp hos många!

• smulan8504

Men vad är det som är så svårt att förstå? Varför denna irritation?

Jag tycker att barn borde få vara hemma med sin mamma och pappa tills de är två år och sen börja på dagis, jag tycker att dem är för små att börja på dagis när de är ett år! Hade ALLA fått den möjligheten att få vara hemma med sitt barn i ett par år hoppas jag att alla skulle ta den chansen!

Men många föräldrar vill/orkar inte vara hemma med sina barn i ens ett år, de vill iväg och jobba så snart ungen har ploppat ut ungefär! Varför är det så? Varför vill man då ha barn då man inte vill spendera tid med sitt barn? Varför har man så bråttom med att ha sitt barn på dagis då man har möjliget att vara hemma?

Jag förstår att ni som har svarat på denna tråd har skolat in era barn då de varit prick ett år, men varför..`?

Till och med inom barn och ungdomspsykiatrin har det visats att det inte är bra att vara på dagis innan tre års ålder!

• smulan8504

Då är dagen här... Imorgon börjar min lilla skrutt på dagis, 16 månader gammal.
    Jag har inga fler mamma-dagar att ta ut, och inte pappan heller. Så imorgon börjar lillskrutt på dagis, mot min vilja.
    Hade det funkat så hade jag haft honom hemma i ett halvår till, men jag har sparat på mina dagar så gott det har gått, så nu har jag inget val längre.
    Tror säkert att han kommer att trivas på dagis, men det är bara det att jag tycker att barn under två år borde få vara hemma med sina föräldrar, men jag vet ju att alla inte har den möjligheten, bland annat vi.

• smulan8504
    vargaa skrev 2012-08-23 14:05:48 följande:
    Usch vilka otäcka svar du fått.

Hoppas att inskolningen har gått bra hittills och att det känns bra för er. Även om man kan vilja vara hema med sina barn får man inte fastna i tankarna att det är dåligt för barnet att vara på förskola. Kanske känns det inte som att det  är lika bra som att vara hemma med dig men det betydr ju inte att det inte är bra nog. :) Lycka till!

Ja, jag tycker oxå att jag har fått hemska svar..  Jag förstår inte varför inte folk förstår!

Jag hade JÄTTE gärna varit hemma med min son tills han är två år, men jag kan inte för vi har inte råd! Men jag tycker ändå att barn är för små att vara på dagis under två år! Men folk har inte råd att vara hemma längre, inklusive VI! Vi har sparat på dagar så gott det går, men vi har lån som ska betalas och andra räkningar så jag hade inte kunnat snåla mer på dagar än vad jag gjort!
    Det jag menar är att föräldrar som KAN välja att vara hemma med sina barn går hellre till jobbet när dem är runt ett år! DET tycker jag är galet, varför inte ta chansen att vara hemma med sitt barn när man kan?? VI kan inte  det.
    Känns som att ni pratar emot bara för att.
Svar på tråden Snart dags för dagis...