HäckHäxan skrev 2012-12-27 10:36:33 följande:
Det var ju ingen prislapp.
Jag var i en zoo butik nu innan jul och köpte två säckar hö för 99 spänn styck, men de lär hålla ett tag. Tänkte jag skulle få tag på nån hästperson eller bonde och se om jag kan köpa halm och ev hö där. Vårt marsvin får hö, nån msk pellets och grönsaker varje dag.
Men jag hittar så olika information, de jag fick honom av visade en mängd hö och menade att det var en dagsranson, ändå när jag googla så står det oftast att de skall ha färskt hö i buren hela dagen. Så då undrar iaf jag, skall de ha fri tillgång till hö eller skall man dela upp den där dagsransonen i omgångar??
Jag har hoppat över allt vad c droppar och sånt heter för man får så lite för pengarna med tanke på att nästan all c vitamin försvinner ganska fort och satsat på grönsaker med c vitamin i ihop med andra grönsaker då, han gillade till och med apelsin, så det kommer han få lite av en dag varje vecka eftersom den är såpass syrlig.
Han har haft bara halm i buren förut men jag köpte hem lite spån och skall testa att ha bägge.
Hur gör ni rent? Jag har bytt papper som jag har i botten och tagit bort all halm och lagt på nytt ca en gång i veckan, förutom de första 2 han var här, då rensade jag bara skit och slängde på lite ny halm, kände att han skulle få bo in sig lite och vänja sig vid alla ljud och lukter utan att man rörde runt för mycket, allt var ju nytt för honom inklusive buren.
Har inte rört honom/ hanterat honom mycket alls. Har vart en rörig månad, men han är inte lika skygg längre och springer inte in och gömmer sig i huset varje gång vi kommer in i rummet. Han bor i dotterns rum, att ha honom utanför det är uteslutet, då det bor 3 katter här och för dem lär han nog heta middag och inte Tamlin.
Först och främst köp ett till marsvin. Ensamma marsvin är rädda, deprimerade marsvin.
Alltid fri tillgång på hö. Marsvin behöver det. Sen kan man dela upp det på flera givor såklart. Våra får hö 2-3 ggr per dag.
Jag har ju spån till våra eller ja nu har jag bytt till hampa då ett av marsvinen inte tål kullterspån så bra. Var tredje dag så tömmer jag hela buren genom att skyffla allt spån och skit ner i en sopsäck och sen skura ut botten om det runnit kiss ända ner. Byter ut alla marsvinsmysar till rena. Jag testade att ha tidningpapper under spånet i början men det blev inte så bra.