t0va skrev 2012-07-20 23:26:51 följande:
Jag har sagt att jag kan hjälpa till men jag vill inte boka upp flera helger/kvällar framöver, har ju eget liv också och då och då funkar det men flera dagar/vecka känns mycket när man sen får skit för att man inte kan eller måste avboka. Personen är så tydlig med sitt gnäll så jag vet direkt när någon avbokat och då är de inte värda att ha som vänner längre.
Ett djur känns som "lättare" att planera in än ett barn också, visst är det ett aktivt beslut att skaffa/behålla ett barn men ett djur kan man ju välja lite mer. Personens livssituation har inte ändrats direkt sen djuren skaffades annars är det ju en sak man kan ha som orsak att man behöver hjälp men det har varit såhär sen dag 1 men eskalerat den senaste tiden.
Jag håller med dig. Spontant känner jag också att en hundägare som ofta måste ha hundvakt på detta sätt inte har insett vad det innebär att ha hund. Jag tycker också att oavsett om man skaffar barn eller djur så har man tagit på sig ett stort ansvar. Att vilja ha barnvakt ellr djurvakt är det inget fel med, men detta är något man inte kan kräva av sin omgivning.