• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PerG
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:20:42 följande:
    Äntligen en vettig person.

Trots allt förbannat snack om kromosomer så finns det FORTFARANDE bara två kön samt en kombo! Jag förstår inte vad det är "hen"-förespråkarna försöker uppnå? Förstår någon?
    Vad (de flesta) försöker uppnå är väl ganska enkelt att förstå (men väääääldigt många missförstår antagligen för att de vill missförstå?): Att ha ett pronomen som är könsneutralt för tillfällen där könet är okänt eller irrelevant!
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:20:42 följande:
    Äntligen en vettig person.

Trots allt förbannat snack om kromosomer så finns det FORTFARANDE bara två kön samt en kombo! Jag förstår inte vad det är "hen"-förespråkarna försöker uppnå? Förstår någon?

Alla utom du och Faber (och kanske någon till) förstår.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PerG skrev 2012-07-22 17:02:38 följande:
    Vad (de flesta) försöker uppnå är väl ganska enkelt att förstå (men väääääldigt många missförstår antagligen för att de vill missförstå?): Att ha ett pronomen som är könsneutralt för tillfällen där könet är okänt eller irrelevant!

Reverend Lovejoy speaks the truth!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Jellybeanbaby
    Plutteli skrev 2012-07-22 17:01:32 följande:
    10% ÄR en betydande del. Det stämmer att bara runt 0.33% är hermafroditer, men inräknat de med kromosomavvikelser är det ca 10% (svårt att säga exakt eftersom alla inte upptäcks). Du är så fokuserad på de som har missbildade könsorgan medan du helt vill blunda för de som kroppsligt ser precis ut som ett visst kön, men känner sig som det motsatta och har könskromosomerna som stämmer överens med vad de känner sig som. F.ö, på vilket sätt skadar det DIG att de som inte är man eller kvinna får må lite bättre över att det finns ett tredje juridisk kön eller slippa kallas för "hon" eller "han" när det inte överensstämmer med vad de ser sig som?
    Jag vet inte hur många gånger jag måste säga detta för att det ska gå in i din tjocka skalle:
    SKITER I VAD DU KÄNNER DIG SOM! Vi delar FORTFARANDE in människan i maskulinum och femininum! För din skull kan vi föreslå en till, nämligen en avart!
  • Jellybeanbaby
    PerG skrev 2012-07-22 17:02:38 följande:
    Vad (de flesta) försöker uppnå är väl ganska enkelt att förstå: Att ha ett pronomen som är könsneutralt
    ...och det har vi redan, två stycken t o m. Den och Det.
    Ex. Jag har lärt känna en person via internet. Igår chattade jag med denne i en halvtimme.
    Ex. -Lisa har fått ett barn. -Åh vad skoj. Är det en pojke eller flicka?
  • Jellybeanbaby
    Plutteli skrev 2012-07-22 17:01:32 följande:
    10% ÄR en betydande del. Det stämmer att bara runt 0.33% är hermafroditer,
    KÄLLA som sagt. På de där så kallade 10%
  • Anonym
    stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
    Du har uppenbarligen missuppfattat rejält. Personer som använder hen gör det inte för att alla ska bli likadana utan just för att alla är olika.

En människa kan antingen vara
    - en kvinna
    - en man
    - en person som är intergender
    - annat

Säger man hen i de fall man inte känner till kön/könsidentiet täcker man in alla alternativ. Säger man han om en person man tror är en man kan det bli fel eftersom hen kanske i själva verket är en transkvinna, och alltså bör omtalas som hon.

Han syftar på en man och inget annat. Hon syftar på en kvinna och inget annat. Hen syftar på man, eller kvinna, eller intergender, eller annat. Större variation alltså.

Förstår du nu varför personer som använder hen inte är ute efter att göra alla likadana?
  • PerG
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 17:37:37 följande:
    ...och det har vi redan, två stycken t o m. Den och Det.
    Ex. Jag har lärt känna en person via internet. Igår chattade jag med denne i en halvtimme.
    Ex. -Lisa har fått ett barn. -Åh vad skoj. Är det en pojke eller flicka?
    Jo, om man vill "objektifiera" en person könsneutralt kan man använda den och det. Om man inte vill det så får man använda...... hen?
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-21 20:03:11 följande:
    Exakt- jag tycker ordet borde vara "Schweiz". Eller nåt annat neutralt. "Basisk" kanske?
    Hahaha, skulle "basisk" vara neutralt? Nej nu får du nog gå om högstadiekemin.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!