• Element

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-09-27 13:15:35 följande:

Männsikor säger visst ofta "han" när de inte vet könet på någon. Det är ju att utgå ifrån att personen i fråga är man.
    Nej det gör de inte särskilt ofta och de gånger de gör det vad spelar det för roll? Det finns folk som beroende på situationen utgår ifrån att det är en hon och personen ifråga lider ju inte av det. Om någon som inte träffat mig tar fel på mitt kön när de talar om mig i tredje person när jag är frånvarande så kunde det inte bry mig mindre.

Jag skulle däremot bry mig om man fortsatte att beteckna mig med fel kön efteråt eller att folk kallade mig hen när mitt kön var känt.
  • Element
    nihka skrev 2012-09-27 14:10:42 följande:

Jag tror Aaliyah är helt medveten om att användning av stor begynnelsebokatav i "svenska" inte har något självklart med främlingsfientlighet att göra, in fact lika lite som att ett hen-användande självklart är ett bevis för att någon stödjer något inklusive den sk "Svenska genusmodellen" med stort "S" - ett begrepp både Faber och Element vurmar för, men det kanske inte är så konstigt eftersom det har sitt ursprung hos vederbörande. När man googlar på "den Svenska genusmodellen"  får man inte helt oväntat träff på just denna tråd. Fin liten ankdam! 
    Du kanske skulle lära dig hur sökmotorer fungerar.
  • Element

Använder man hen trots att könet är känt är man en genusanhängare, så enkelt kan det faktiskt vara.

• Element
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:35:51 följande:
    Där jag kommer ifrån existerar det inte att inte använda korrekt ändelse. I den dialekten används knappt "den/det", det mesta är antingen en han eller en hon (en katt är feminin, en hund maskulin, solen är feminin, en stol är maskulin, osv.). Till och med "en" böjs utefter femininum/maskulinum ("e"/"en"). Jag lade inte märke till att folk använder "fel" adjektivändelser förrän jag var vuxen och flyttade till en annan del av landet. Jag förstår liksom inte problemet.
    Vi säger katta och hon om en katt där jag bor oavsett om det är en hane eller hona. Gran och Björk är också hon bjärka resp. gräna medan Tall är han, talln.
  • Element

Snippa är ännu ett konstlat ord som används för att promota genusagendan.

• Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 16:11:25 följande:

På vilket sätt skadar detta ord dig?
    Det förfular min omgivning på samma sätt som en del anser att ett vindkraftverk förfular landskapet.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:05:45 följande:

Eeeehm, jo, svenska språket i dess nuvarande form kräver faktiskt precis det.
    Nej det gör det inte. Om jag skall besöka en hantverkare behöver jag inte anta att han är en man, det behöver ingen jag berättar det för heller.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:01:25 följande:

Och lika många kommer säga att ett överbrukande av stor bokstav i ord som rör svenskhet, vad som är svenskt etc förknippas med rasism, nazism och aggressiv nationalism. So what?
    Nej det kommer de inte att göra, möjligtvis någon enstaka men när det gäller hen är det fråga om fler än någon enstaka som kommer att förknippa det med genusmodellen.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:11:01 följande:

Finns många onödiga ord, mycket mer onödiga än hen: Slida, snippa, fitta, kissemurra... ordet vagina har existerat väldigt länge, så alla nyord som poppar upp är fullkomligt onödiga. Samma sak med snopp, pillesnopp etc. Och käka, vad ska vi med det till? Vi har äta. Eller, fan, varför äta när vi har gamla hederliga förtära!  

Hen har ett mycket praktiskt syfte, och behovet finns, annars hade ordet inte funnits i bruk. Och även om det hade varit onödigt, så är det helt fritt för folk att hitta på och använda onödiga ord efter behag, även om det är ett till ord som beskriver vagina, penis eller konsumtion av mat. För det är så språk fungerar. Om du inte gillar det, väldigt tråkigt för dig, för det kommer aldrig förändras. Någonsin.  
    Så hur klarade vi oss utan det fram till helt nyligen och att det blev känt i och med att genusanhängarna vädrade morgonluft är väl en ren slump? Så talar en äkta förrädare.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:17:49 följande:

Väldigt fin jämförelse faktiskt. Du ser ett förfulat landskap, jag ser miljövänlig, långsiktig energi. Du ser att saker inte är som de var förr, jag ser framsteg och en bättre framtid.
    Vindkraft kan aldrig ersätta vattenkraft och kärnkraft.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!