Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-09-27 10:08:50 följande:
    Det är ingen som påstått att det skulle vara något konstigt med att skriva Sverige med stort S. Detta är nämligen språkligt korrekt. Att däremot skriva svensk med stort S är inte korrekt, enligt dagens skrivregler. Alltså kan det mycket väl tolkas som ett sätt att försöka göra någon slags politisk markering.

Haha. Snorge. Skrattande

Jag tror rentav man kan säga att stavningen "Svensk" är ett hittepå, en modernism, ett politiskt statement från rasister, "nationalister" och smygnassar, eller vad säger du? {#emotions_dlg.djavulsk}

(Titta jag kan också hitta på foliehattande och anklaga folk som använder nya språkliga uttryck för diverse otrevliga åsikter!)  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 13:01:49 följande:
    Jo det behöver man, ingen har påstått att man behöver anta att en person är av manligt kön innan man vet. Sådana vanföreställningar om folks tankesätt finns bara hos sanna fanatiker.

Eeeehm, jo, svenska språket i dess nuvarande form kräver faktiskt precis det.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 14:55:58 följande:
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.

Finns många onödiga ord, mycket mer onödiga än hen: Slida, snippa, fitta, kissemurra... ordet vagina har existerat väldigt länge, så alla nyord som poppar upp är fullkomligt onödiga. Samma sak med snopp, pillesnopp etc. Och käka, vad ska vi med det till? Vi har äta. Eller, fan, varför äta när vi har gamla hederliga förtära!  

Hen har ett mycket praktiskt syfte, och behovet finns, annars hade ordet inte funnits i bruk. Och även om det hade varit onödigt, så är det helt fritt för folk att hitta på och använda onödiga ord efter behag, även om det är ett till ord som beskriver vagina, penis eller konsumtion av mat. För det är så språk fungerar. Om du inte gillar det, väldigt tråkigt för dig, för det kommer aldrig förändras. Någonsin.  
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-27 15:05:23 följande:

Hur är ett språk som är "är i sig inte könsneutralt"?

Misogynt eller misandriskt, skulle jag mena. :-P
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 15:16:42 följande:

Fast då säger ni ju fel. Jag tvivlar på att det är dialektalt, det är snarare en vanlig felsägning.

Oavsett är det något som jag upplever som väldigt vanligt.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 15:28:53 följande:
    Använder man hen trots att könet är känt är man en genusanhängare, så enkelt kan det faktiskt vara.

Jasså? Jag känner, till exempel, en kvinna som ska bli man. Hen vill kallas för just hen. Betyder det att jag per automatik är genusanhängare?

Jag är för övrigt nyfiken på vad du menar med "genusanhängare".  
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:41:30 följande:
    Precis så.

Akta dig, du kan bli anklagad för att vara genustaliban. Tungan ute
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 16:46:06 följande:
    Det förfular min omgivning på samma sätt som en del anser att ett vindkraftverk förfular landskapet.

Väldigt fin jämförelse faktiskt. Du ser ett förfulat landskap, jag ser miljövänlig, långsiktig energi. Du ser att saker inte är som de var förr, jag ser framsteg och en bättre framtid.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 17:11:43 följande:
    Nej det gör det inte. Om jag skall besöka en hantverkare behöver jag inte anta att han är en man, det behöver ingen jag berättar det för heller.

Jo, det gör det. När du inte vet, använd "han" är normen. Utom ifall personen du pratar om jobbar med sjukvård eller omsorg och inte är läkare. Då är det automagiskt hon.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-27 17:15:42 följande:
    Så hur klarade vi oss utan det fram till helt nyligen och att det blev känt i och med att genusanhängarna vädrade morgonluft är väl en ren slump? Så talar en äkta förrädare.

Du, vi "klarade" oss utan penicillin i 200 000 år. Det betyder inte att det var BÄTTRE för det. Vi klarade oss utan datorer, bilar, mobiler och centralvärme lika länge. Vill du återgå till det, bara för att du KAN klara dig utan allt detta?

Samma sak med hen. Hen har inte funnits, men behovet har alltid existerat. Det har bara blivit omskrivet i onödiga omformuleringar, ofta otympliga och med en stark "byråkratisk" bismak. Det finns många nya ord som vi använder idag som inte fanns förr. Fitta, slida, kuk, snopp, alla nya ord. Men om du tycker att det är onödigt, fine, återgå till "hennes ros" och "hans mandom" om du föredrar det. Det är det fina med språk - det är tillåtande. Så länge du känner att du blir förstådd får du välja vilka ord du vill att använda eller rata.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!