Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-09-26 13:39:27 följande:
    Om det är biologiska skillnader som får kvinnor och män att välja de liv de gör. Om det alltså är så att det är generna som mer eller mindre tvingar kvinnor att välja sysselsättningar som ger mindre ekonomiskt utdelning. Är inte det i så fall i grunden väldigt ojämställt?

Om vi faktiskt inte har fria val, utan det är biologin som styr över individen så borde det väl vara jämställt att se till att typiskt kvinnliga livsval kompenseras lika högt ekonomiskt som typiskt manliga?

En mer intressant fråga - om det är genetiskt och biologiskt, varför sätter sig så¨många upp emot det?`Det skulle de ju inte göra om det satt i deras gener, menar jag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-26 17:54:36 följande:
    Symbolvärdet i hen kan inte nog underskattas, åtminstone bland en del motståndare till pronomet.

Inte blir det enklare av att så många motståndare har så ofullständiga språkkunskaper att de inte ens förstår skillnaden mellan subjekt/objekt och pronomen.

Jag snubblade just över en tråd där en anonym person undrar om de som använder hen är bisexuella, vilket fick mig att fundera över varför jag själv har fått gästbok och inbox nedklottrade av märkliga frågor om min sexuella läggning eller t ex om jag är en kvinna som bestämt mig att vara pappa relativt mina barn.

Nu är det ju så att man inte måste vara korkad för att vara henmotståndare, men det tycks underlätta - och inläggen som det om att uppfostra barnen med ett eget språk fritt från könsbenämningar är ju så illa utformade att de bara kan övertyga den  den som tror på tomtar och troll.

Jag tror heller inte att det är en tillfällighet att den ende som kallat mig hen i den här tråden är en motståndare till hen. 

Det fanns en tid då en man som bytte blöja på ett barn av somliga betraktades som en fjant. Successivt kommer vi allt längre, idag är det relativt få som anser att en man som tror på jämställdhet inte är en riktig man, utan en hen.

Ur fördomsaspekten är hen-diskussionen mycket intressant - man kan lätt se vilka reminiscenser från en svunnen tid som triggas av hen.
    Hahahaha, priceless! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-26 18:28:50 följande:
    Kvinnor som bär gamla gubbar och tanter klarar inte heller av att bära lika mycket pengar som brandmän. Det är därför lönerna ser så olika ut Flört 

Oroa dig inte, så fort det blir fler brandkvinnor än brandmän så kommer snälla makten skona de arma kvinnorna från att behöva lyft så tunga löner där också. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 20:48:58 följande:
    Nej men jag har läst igenom en stor del av tråden, chockerande att någon kan hålla med en av dina meningsmotståndare va?

Du erkänner alltså att det finns en koppling mellan hen och genusvetenskap?

Genusvetare använder ofta ordet "mat" också. Betyder det att ordet "mat" är ett hemskt genusvetarord som kommer få din snopp att trilla av (om du nu besitter en sådan)?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 20:58:53 följande:
    Nihka med flera har ju stenhårt hävdat att hen inte har någon som helst koppling till den Svenska genusmodellen och att det bara är ett praktiskt ord.

Och? Det är ni som tar upp jämställdhetsaspekter. Klart som fan att det också kommer diskuteras. Din poäng kan illustreras med följande lilla minifars:

"Judar och romer hänger ihop!"

"Nej, judar och romer hänger inte ihop!"

"AHA, du sa judar och romer i samma mening, så du håller med om att de hänger ihop!?!"       
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-26 21:24:04 följande:
    Lika felunderrättad som Faber. nikha har inte hävdat annat än att ordet används av en rad olika människor i rad olika syften.

JAG VILL INTE PRATA MED DIG MEN DU MÅSTE SLUTA HITTA PÅ SAKER JAG HAR SAGT. FÅ IN I SKALLEN NÅGON GÅNG ATT FÖR ATT DU SKA KUNNA SÄGA ATT NÅGON HAR SAGT NÅGOT MÅSTE DE FÖRST HA SAGT DET. JAG VILL INTE KLÄ SKOTT FÖR DIN FEMINISTPARANOIA.

*tröstkramar* Hen kommer inte sluta. Ignorera. It's a lost cause.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 21:29:27 följande:
    I ett tidigare inlägg hävdar du ju att du har åsikter om könsfrågor och jag utgår ifrån att de står genusmodellen nära.

Ehm, du har också åsikter om könsfrågor. Betyder det att du också står "genusmodellen" (vad tusan det nu ska betyda) när?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-26 22:07:03 följande:
    Du ser inte skillnaden? Ingen utom du skulle set ett S i Sverige som främlingsfientligt. Om jag går ut på gatan och frågar 1000 slumpmässigt utvalda personer vad de förknippar hen med så kommer en hel del att säga feminismen.

Och lika många kommer säga att ett överbrukande av stor bokstav i ord som rör svenskhet, vad som är svenskt etc förknippas med rasism, nazism och aggressiv nationalism. So what?
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-27 00:29:52 följande:
    Rödnäbba skrev 2012-09-26 21:41:40 följande:

"Ja, det är min uppfattning att hen både har ett språkligt syfte och som ett politiskt ställningstagande. Jag annvänder det i båda syftena."

Och det får stå för Rödnäbba. Vi är inte The Borg Collective, tro det eller ej.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-27 09:46:02 följande:
    Haha. Norge etc skrivs givetvis inte med stort S utan med stor begynnelsebokstav. Bäst att förtydliga det.

Hahaha, äsch "Snorge" lät ju rätt roligt! Flört
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!