Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-14 10:04:30 följande:
    Äpplen och päron... bara det faktum att inget av de ord du räknar upp är pronomen utan uteslutande substantiv och adjektiv gör att din jämförelse haltar betänkligt.

Och vad har det med saken att göra? Ordklass är irrelevant.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:07:19 följande:
    Inte utplåna, nej. Däremot är det uppenbarligen så att det är tänkt att användas i vissa fall även när kön är känt (men inte relevant - och när det är relevant och inte avgör givetvis hen-folket...), åtminstone enligt vissa i den här tråden. 

Vaddå "tänkt", tänkt av vem? Sluta prata som om det fanns något slags kontrollorgan som bestämde hur språket används, det gör det inte. Vissa använder hen si, andra så. Precis som med ALLA andra ord. Det finns ingen ond konspiration bakom ordet!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:13:40 följande:
    Men hur ofta är kön egentligen relevant då, om man ska tänka så? Jag kan prata om min chef och säga "han" även om det inte spelar någon som helst roll för det jag berättar att han är en man och inte en kvinna. Eller så kanske jag pratar om katten och säger "hon" fast berättelsen hade gått fram precis lika bra om det varit en hankatt. Och så vidare. Ska jag då, av några diffust genuskorrekta skäl, säga "hen" i stället? Nä fan, det blir så jävla larvigt.

Nä, är könet känt bör "hen" alltid gå fetbort.

Tycker DU ja. Andra håller inte med. Precis som att en del tycker att "tjej" är ett jättefult ord och man bör använda "kvinna". Men vem fan bestämmer hur folk ska prata?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:15:37 följande:
    Min poäng är att om man drar det hela till sin spets syftar "hen" visst till att, åtminstone i viss mån, utplåna könsspecifika pronomen.

Och om man drar det till sin spets så syftar "bidragsberoende" till att skapa ett fascistoidt system där svaga ska tillåtas svälta på gatorna. Tror du att det är så de flesta använder ordet?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 12:23:16 följande:
    Prata som ni vill, för all del. Men sluta säg att "hen" på intet sätt är tänkt att ersätta "hon" och "han" när det uppenbarligen inte är så det förhåller sig.

VADDÅ TÄNKT! AV VEM!

"Aja, du kan säga "bidragsberoende" som du vill, men försök inte säga att det inte är menat att få folk att acceptera att fattiga svälter på gatan!!!!!"  
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-09-14 15:29:00 följande:
    En droska är inte självgående, därav automobil.

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! Eller sitter du och hycklar nu?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 12:26:45 följande:
    Av flera här i tråden. Slutar du alltid läsa efter halva inläggen?

Jämförelsen med "bidragsberoende" förstår jag för övrigt inte alls. Hur är faktumet att det finns människor som måste ha bidrag för att kunna leva sina liv relevant för någonting i den här diskussionen. 

Låtsas du inte förstå? Ordet "bidragsberoende" är ett politiskt laddat ord som syftar till att svartmåla bidragstagare, oavsett om de behöver det eller om de hör till den löjligt lilla minoriteten som fuskar. Det vet du mycket väl.
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-14 23:46:18 följande:
    Din jämförelse var tyvärr inte den allra bästa. Det är väl inget konstigt att en ny typ av fordon får ett nytt namn?

Om vi ska återgå till frågan om den och hen  så har jag än så länge inte sett några sakargument från dig eller någon annan varför hen skulle vara bättre än den. Det enda som sagts av vissa är att de tycker att hen LÅTER bättre än den. Det är ju precis samma argument som "hen-motståndare" använder. De tycker inte att ordet hen låter bra.

Respektera också att en del inte vill säga hen.

Det respekterar vi. Det är inte vi som startar trådar om henanvändandet.
  • Dorian Ertymexx
    mammatilljulia skrev 2012-09-15 11:06:08 följande:
    Min dotter är en HON, vad hon vill vara när hon växer upp får hon bestämma själv. Men hon föddes som en tjej! När jag var gravid med henne så tog jag inte reda på könet, utan då hette hon lite alltmöjligt puttinuttigt istället. Den som kallar min dotter för HEN är inte välkommen innanför mina dörrar. För en tjej är en tjej, en kille är en kille! Vad dom väljer att bli i framtiden är DERAS beslut och INTE vårat!

Så du kommer aldrig kalla henne för "barnet", "eleven", "den", "det", eller något annat ord som råkar vara könsneutralt? Grattis...
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-15 11:10:33 följande:
    Hmm,  Faber kanske har fallit för det gamla talessättet  "Peugeot, bilen för två - en sitter i, en skjuter på.

Apropå självgående, alltså. 

Hahahaha
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!