Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-29 13:58:53 följande:
    Du var tydligen inkapabel med att förstå poängen. Om vi accepterar att det finns påhittad könstillhörighet X så får vi acceptera Y också om Y hävdar sin existensrätt på samma premisser. Nu är det bara fantasifoster och Noah borde tvångsomhändertas.

Jag ser inga problem med att acceptera att andra människor uppfattar sina identiteter och verkligheter på ett annat sätt än vad jag gör. Därför tycker jag inte heller att man måste tvångsomhändertas på så lösa grunder. Så länge man inte skadar någon tycker jag att man bör få leva som man vill.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-29 14:19:48 följande:
    Om du vill kalla dig sclubbup så får du självklart göra det. Om du vill att din identitet skall accepteras av hela samhället så får du nog jobba lite. Du borde nog i så fall samla andra med samma övertygelse och kanske kämpa i motvind för acceptans i så där 70 år, som HBTQ(i)- personer har gjort. Eller så kanske det är lättare nu när andra har kämpat och lyckats göra samhället mer tolerant.
    Vad står (i)-et för?
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-29 14:29:36 följande:
    Intersexuella, det vill säga de som föds med oklar könstillhörighet:
    Aha. Sist jag såg förkortningen var det Q-et som var inom parentes.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-29 14:55:31 följande:
    Tiderna ändras

Det är lite olika hur det skrivs. Att jag väljer att ta med (i) också är ju för att de är en ofta bortglömd och väldigt utsatt grupp.

Det är vad jag vet fortfarande så i Sverige att många läkare rekommenderar föräldrar till intersexuella att redan när barnen är nyfödda välja kön åt barnet och operera bort könsdelar så att barnen bättre skall passa in i vår kulturella syn på kön. Det har också hänt att läkare råder föräldrar att inte berätta för barnet, vilket ofta leder till att barnet mår väldigt dåligt när de upptäcker att de inte känner sig och inte utvecklas så som andra med deras kön gör.
    För egen del tycker jag ju att det är väldigt tvivelaktigt att skära bort hela könsdelar av barn bara för att de skall passa in kulturellt, det är ju argument som är väldigt lika de som motiverar föräldrar att könsstympa sina döttrar.
    Och ett annat problem är ju att om det är så att föräldrarna väljer fel kön. Att en person har blivit tvingad att bli kvinna och sedan känner sig mer som en man och utvecklas som en man(med manlig behåring och grov röst o.s.v.) , så måste de vänta till sin 18-årsdag innan de får korrigera det.

Vad jag känner mig gammal. Glad

Det är bedrövligt hur dålig koll folk har på det här med intersexualitet, både bland "vanligt folk" och inom sjukvården. Min upplevelse är dock att det börjar bli bättre, ämnet diskuteras i alla fall nu för tiden. Hur man kom på idén att börja skära i små friska barn kommer jag nog aldrig förstå. Rynkar på näsan
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-10-29 16:34:38 följande:
    Varför är det bara ok att framföra sin åsikt om den passar in i den så kallade PK-mallen?

Alla får framföra sin åsikt. Däremot får man nog räkna med att om man lägger fram sin åsikt i ett diskussionsforum så kommer den att bli ifrågasatt.

• PumpkinQueen
    Aaliyah skrev 2012-10-29 16:11:01 följande:
    Jag tycker att det är kul när du undervisar Element om liberalism :)
    Någon måste ju göra det. Glad
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-10-29 17:02:37 följande:
    Har insett att det bästa vore att hålla mina inte så politiskt korrekta åsikter för mig själv.
    Man blir bara "hatad" och nertryckt av alla. 
    Så mycket för den åsiktsfriheten.    

Åsiktsfrihet betyder inte att alla måste hålla med dig. Alla andra har ju rätt till sina åsikter också, eller hur?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-11-05 23:51:06 följande:
    Visstja, det här är ju allvarliga grejer och inget man får driva med. Men tack för påminnelsen :)

Jag förstår helt enkelt inte det roliga. Men så är jag ju blond också. Och tjej.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-11-06 14:56:47 följande:
    Konstigt att man kan ignorera media, rapporter och liknande så totalt. Jag kan bara se två förklaringar till det.

Berätta, berätta! Vilka är de två förklaringarna?
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-11-06 18:33:56 följande:
    Jo, men jo. Det roliga är det paradoxala med att ha en maskulin och feminin variant av ett könsneutralt pronomen. Så onödigt - precis som jacken i grisarnas öron. Det fattar ju jag som är varken blond eller tjej utan en blå smurf Flört 
    Ditt skämt förstod jag. Hen och hum förstår jag dock inte. Är det roliga att den ena personen är korkad? Jag träffar korkade människor hela dagarna, kanske är därför jag inte förstod poängen. Jag har väl blivit avtrubbad.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-11-06 20:52:08 följande:
    Du får gärna ana men jag kan ju säga att den ena har med mönster att göra och den andra med medlöpande.
    På A) svarar jag patriarkala strukturer och på B) vet jag inte. Solig 
  • PumpkinQueen
    Tinzu skrev 2012-12-23 14:07:02 följande:

javisst, men det får man väl lära dom att andra lär sig annorlunda, och det får man acceptera, vill dom börja använda hen så får dom väl göra det, men det betyder inte att jag och sambon kommer att börja kalla dom för hen, hur mycket dom än skulle böna och be Tungan ute

Varför skulle du kalla dina barn för hen när du pratar med dem? Brukar du säga "Tindra, kan hon vara snäll och räcka mig osten?" när du pratar med dottern? Eller "Kevin, nu får han ta på sig stövlarna och följa med mamma!" när du hämtar sonen på dagis? Själv brukar jag använda "DU" i sådana lägen, men det är ju så klart inte könsbundet så jag antar att det kanske är offensive för alla er som tycker att könet är det absolut viktigaste med en människa.
  • PumpkinQueen
    jajja skrev 2012-12-23 12:57:52 följande:

Nej det är klart att man inte ord jag använder ofta, jag som jag skrev var det min son som föreslog detta ord... Tycker bara att Gubbkärring låter lika dumt som hen. Jag använder varken första ller andra ordet i mitt dagliga språk.

...är det möjligtvis så, att du fått för dig att en "hen" måste vara en person som inte har något kön? Är det därför "gubbkärring" känns så omåttligt roligt som jämförelse?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!