Inlägg från: Västjämtland |Visa alla inlägg
  • Västjämtland

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-09 15:30:19 följande:
    Den är nog också ett resultat av patriarkala strukturer och måste bekämpas medelst politiska omskolningsläger och utökat henanvändande.

De va som fan, "Kan di va så jevliga!"

H
  • Västjämtland

Självklart är det så. 

Ju större städer och ju närmare sthlm. Gbg och Malmö man kommer desto mer har man i lön.

Brukar skyllas på att "Det är så mycket dyrare att bo här"

Trots att resor, mat med mera är billigare när man bor i stad, (det är bara boendet som är dyrare)

Det är ju ingen slump att poliser tex. med mera helst drar till de stora städerna. (mer betalt helt enkelt)

H  

• Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-09 21:13:44 följande:

Omvänt kan löner ligga lägre i univeritetsstäder där tillgången på nyutexaminerade är stor. De skillnade du pratar om lyfter eller höjer hela arbetsmarknaden beroende på var man bor medan löneskillnaderna mellan de manliga och kvinnliga yrkena inte ändras sinsemellan, eller?

Det har du helt rätt i. men det är väldigt sällan som personens kön har påverkan på lönen!

Problemet med kollektiv lönerörelse är att du får en väldigt liten lönespridning inom gruppen.  det är ett heövete när man skall försöka höja medellönerna.

Det är oftast bättre för lönearbetet om du inte har kollektivt lönearbete. (om man vill få till en lönespridning och höjda löner över lag)  

Dock ställer det krav på arbetarna att de accepterar just en lönespridning. Det ställer också krav på att man är lojal och inte tar en ny tjänst utan att förhandla om en ny lön.

H

• Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-09 22:24:17 följande:

Likaså att ha ett "udda" yrke. En stor yrkeskår kan ha svårare att höja lönen eftersom det blir så mycket pengar totalt.

Det är sant!

Men även där har du ju individens ansvar!

1, vad vill jag jobba med.
    2. vad vill jag ha i lön.
    3. Om jag inte får den lön jag vill ha, vad gör jag då.
    4, överväg vidareutbildning.
    5. byta jobb elelr välja annat jobb.
    6. stanna kvar och gör dig oumbärlig och tvinga upp lönen (Känner folk som lyckats!)

Kort sagt har man ett individansvar med.

Fast ibland är det synd att facken strular till det.  Var det inte "Vi tar fajten" kampanjen som redan från början var dömd eftersom LO och Vanja lundby wedin redan från början inte stöttade dem?

H          

• Västjämtland
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 16:12:43 följande:
    Kvinnor får faktiskt inte gratis rabatt på taxi hem från krogen, det var länge sedan som "tjejtaxa" togs bort. Vilket ju känns totalt idiotiskt. De hade väl kunnat införa "tryggtaxa" för både kvinnor och män istället? Men nej, det viktiga är ju inte jämlikhet utan att se till att kvinnor inte slipper bli våldtagna på väg hem från krogen, för det är orättvist mot alla män. Eller hur det nu var. Obestämd

visst är det en bra ide med en trygghetstaxa!

Men du måste hålla med om att tjej-taxa är diskriminerande!  eller hur? 
  • Västjämtland
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 16:23:37 följande:
    Som sagt, jag tänker inte bemöta dina inlägg eftersom du bara tramsar.

Så moget!

H  
  • Västjämtland
    grind skrev 2012-10-18 21:57:38 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört någon som använt sig av hen i vanliga livet. Bättre exempel på skrivbordsprodukt är svårt att hitta. Tänk om dessa människor kunde göra något vettigt istället.
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-19 12:27:59 följande:
    Jag behöver ingen kunskap då jag bara är en lågutbildad knallpulverskytt som förmodligen röstar på SD också om man skall tro på den intellektuella jätten FMGA. Trots att man i media dagligen kan se stöd för mitt påstående att det faktiskt existerar något som kallas statsfeminism och att denna i sin tur bygger på genusmodellen anses det vara ren inbillning.

Dock är jag hellre en lågutbildad knallpulverskytt än en quisling.

Det är tur att alla har så god ton och kan skilja på person och sak här inne!

Eller hur!

H  
  • Västjämtland
    CMM skrev 2012-10-19 15:38:59 följande:
    Du gör som du vill, men jag börjar få svårt att ta dig på allvar när du aldrig skriver något själv egentligen utan bara ägnar dig åt att kräva förklaringar från andra hela tiden.
    Sådan är hon vår kära "P-Queen"  Aldrig ta tag i en sakfråga utan hela tiden undvika den. Och tillsist när hon inte kan komma undan då är man "Dum" och så smiter hon undan genom att inte svara längre!

Klasisk feministisk försvarstaktik.

Precis som hennes gillande av att häckla folk när hon har stöd av andra, men hon vågar aldrig tycka och tänka själv!    

H   

• Västjämtland
    Aaliyah skrev 2012-10-19 17:26:10 följande:
    Västjämtland: här finns ett tillfälle för dig att lära dig två saker: Bara för att du är man innebär inte det att alla lyssnar med andakt när du pratar. Och de flesta kvinnor skiter i vad du tycker om dem.

Två goda råd och helt gratis dessutom. Från mig till dig.

Återigen tackar vi för din exellenta förmåga till härskartekniker!

Feministiskt skolad, men insiktslös!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!