Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-05 13:44:26 följande:
    Det är ingen som tvingar dem att skaffa barn, om jag var arbetsgivare skulle jag se likadant på en man som sa att han skulle vara borta x antal år oavsett skäl.

Fast grejen är ju att kvinnorna troligtvis inte SÄGER att de tänker vara borta i flera år för lallning av bebis. Det tas för givet.
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:48:54 följande:
    Arbetsgivarna kanske grundar sitt beslut på statistik. Om de vet att nio av tio kommer göra så är det ju ett rationellt beteende. 

Visst är det rationellt av arbetsgivarna. Det är ju därför det är ett problem att kvinnor tar ut mer än hälften av föräldraledigheten.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:51:53 följande:
    Min åsikt är att varje individ (kvinna som man) söker sig till ett jobb för att just den människan vill jobba där. Alltså, vill = orkar utbilda sig så lång/kort tid (dvs inte har högre alt lägre mål) eller/och att de känner att de trivs med arbetsuppgifterna och VILL jobba där. Om jag ska utgå ifrån egen erfarenhet så är det fler kvinnor i min omgivning än män som söker sig till vårdyrken (om vi ska ta det som ett exempel), och de gör det för att de önskar arbeta med de arbetsuppgifterna, ingenting annat.

Jag säger uttryckligen verkligen aldrig i min text att jag tycker att man ska höja löner hur som helst (som du påstår att jag menar). Alltså har jag svarat på resten av det stycket. Det jag menar är att jag inte tycker att man ska höja löner just DÄRFÖR att det är kvinnodominerat. Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat.

Det sista stycket du skriver kan jag inte svara på hur det egentligen ser ut. Där hoppas jag istället att arbetstagarparten (som förhandlar) vet hur det i verkligheten ser ut.
    Så kvinnor väljer lågavlönade jobb för att de inte vill ha hög lön. Hur kommer det sig då att det öht finns en diskussion? Om nu alla är nöjda och glada med sina biologiskt predestinerade val?

Hur VILKET ser ut? Vad är det du pratar om nu? Om jag förstod dig rätt så frågade du mig vad jag ansåg var skälet till att kvinnodominerade jobb var lågavlönade. Detta har jag besvarat.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:56:05 följande:
    De betalas av skattemedel. Men många är anställda hos företag som går med miljonvinster och som ändå inte höjer lönerna, trots att efterfrågan på behöriga lärare är stor.
    Många av de kvinnodominerade yrkena betalas av skattesedeln. Så då kanske tillgång och efterfrågan inte är så relevant.

Jag skulle vilja påstå att arbetslösheten är större idag än den var på 70- och 80-talet.
    Skattemedel = offentlig sektor. Vilket innebär att vi inte längre har tillgång/efterfrågan som styr.

Det är väl främst inom den offentliga sektorn som det finns stora löneskillnader mellan kvinnor och män? Varför söker sig kvinnor till jobb inom den offentliga sektorn?

Vad du vill påstå är så klart intressant, men hur ser det ut i verkligheten? Visst måste det finnas statistik på detta?
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 14:00:23 följande:
    Men tas det verkligen för givet? Vad har du haft för kassa arbetsgivarkontakter?

Jag försöker att inte bygga mina åsikter och teorier på anekdotiska eller självupplevda situationer. Alltså är mina eventuella egna erfarenheter fullkomligt irrelevanta i det här fallet.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 14:08:39 följande:
    Här har du ditt sista stycke:

"Jag tror att det finns flera skäl till att kvinnodominerade yrken är lågavlönade. Bland annat att kvinnor har ett sämre förhandlingsläge eftersom de förväntas vara borta från arbetsplatsen under några år för att ta hand om barn."

Hädanefter kan du väll åtminstone försöka minnas vad du skriver så jag slipper förklara återkommande. Hela diskussionen blir väldigt långsam och stapplande då.

Men detta var ju vad jag besvarade. Om du verkligen har något som du vill diskutera så kan du väl förklara vad det är? Om jag nu är så korkad att jag inte förstår vad du menar.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 14:11:57 följande:
    Ja, den sista statistiken jag såg visade att löneskillnaderna i den privata sektorn var större än i den offentliga.

Men vad säger statistiken om arbetslösheten? Vi kan väl inte bara ta för givet att den ökat bara för att du säger att du upplever att det är så?
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 14:30:29 följande:
    Jag upplever inte. På 70-talet och 80-talet var arbetslösheten lägre än nu. Exakt var den statistiken finns vet jag inte. Men om du vill kan du få länkar där det står att Sverige på 70- och 80-talet hade en av Europas lägsta arbetslösheter. Och att den gick upp rejält på 90-talet.

Så vi SKA tro på det, bara för att du säger att det är så?
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 14:49:07 följande:
    Problemet var ju att du skrev

"Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat. "

Vilket ju inte var sant då. Eftersom det skall bygga på ett avtal och lönen mycket väl kan vara olika trots samma arbetsuppgifter  

Amen åh. Du kan ju inte lixom ta upp nåt som anonym har skrivit tidigare i dialogen, för det var ju inte det som dialogen handlade om och nu är det typ jätteorättvist och alla andra har problem med läsförståelsen för att de inte tolkar anonym som anonym vill. Obestämd
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 14:40:52 följande:
    Nej, absolut inte! Klart du inte ska tro blint på mig eller nån annan. Om du tror jag har fel får du gärna visa det. Är tämligen säker på min sak. Men hittar som sagt ingen statistik. 

Så egentligen är hela den här diskussionen poänglös då, eftersom du sitter och är säker på något utan att kunna bevisa det för någon annan.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!