Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

h8him skrev 2012-10-04 15:44:29 följande:
    Precis och ändå hävdar du med bestämdhet att vissa inte är representativa feminister. Hur går det ihop?

En representant för den typ av feminism som du tycker är bra bad jag om. Inte för feminism som helhet. Eller har du ingen åsikt heller?

Ja, frihet är nog liberalismens nyckelord men det är inte samma sak som att liberalismen är feministisk. Det finns däremot liberalfeminister...

Varje människa avgör sitt eget värde och i Sverige har vi alla samma möjligheter och alla väljer själv  vad de ska göra av sitt liv. Vad anser du själv?

Så om en man säger något knäppt, då kan jag säga "Ha! Titta! Bevis för att män är onda!"? För han måste ju vara representativ eftersom han är man?

Feminismen är som sagt inte en organisation. Alltså är det omöjligt för mig att ta fram någon representant för feminismen. Men om du vill kan du kanske välja någon som skriver i det här forumet? Dorian, brukar väl säga att han är feminist. Eller den där människan som har alldeles för många vokaler i namnet (Aeyhlia, eller vad hen nu heter). De kallar sig feminister och (vill trots detta!) inte förslava alla män och låta kvinnan ta över världen.

Så alla avgör sitt eget värde, utom den som är feminist för hens värde avgör du?

För mig är värde i första hand något man pratar om när det gäller prylar, inte människor.
  • PumpkinQueen
    h8him skrev 2012-10-04 15:47:30 följande:
    Så du anser att följande inte är något du kan skriva under på?: "Alla inriktningar är för ekonomisk, social, politisk och akademisk jämställdhet. Alla tror att samhället kommer att bli bättre utan kvinnans underordnade ställning. Oavsett inriktning tror man att samhället kommer att gå mycket lättare genom att samspelet mellan olika individer på olika sätt förändras."

Jag har ingen möjlighet att se in i framtiden, så jag kan inte avgöra vad som skulle skapa störst lycka för flest människor eller vad som skulle göra samhället bättre.

Däremot anser jag att det är moraliskt fel att behandla människor olika på grund av medfödda egenskaper som de själva inte valt. Så som kön och hudfärg.
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 16:06:10 följande:
    Men de är förmodligen kommunister.

Men de är i sådana fall förmodligen kommunister som anser att kommunismen är missförstådd. Glad
  • PumpkinQueen
    h8him skrev 2012-10-04 16:27:21 följande:
    Vem bad dig se in i framtiden? Jag frågade efter din åsikt....

Så eftersom ett brunt barn inte behöver solkräm ska fröken på förskolan inte heller smörja de bleka barnen för då behandlas de bleka annorlunda?

Eller när en kille kan sparka iväg fotbollen längre och hårdare än en tjej så ska givetvis en tjej stå i motståndarlagets mål?

Vi måste väl bort med alla grupperingar inom sporten också. Och bort med kvinnliga gym. Sen ska kvinnofridslagen bort.

Blir du nöjd när inga fler kvinnliga hockeytjejer syns i rutan, när inga kvinnor kan leva som golfproffs eller när en nybliven mamma förväntas vara tillbaka på jobbet efter 10 dagars föräldraledighet för sen kan pappan vara hemma?

Du frågade mig om jag trodde att människor skulle bli lyckligare om [blablabla], Det är en fråga om framtiden. Seröst mannen, försök att hålla reda på vad du skriver.

Anser du att män och kvinnor har olika behov? Vad har du för behov då, som jag inte har?

Varför ska man dela upp sporten i killar och tjejer om det ändå kommer att fördela sig som så att några är duktiga och andra är mindre duktiga? Framförallt på låg nivå, bland barn, är förmågan ungefär lika ringa hos dem allihop. Så varför ska vi lära dem att de bara får spela med andra barn som har samma typ av könsorgan?

Den dag då lika många män och kvinnor anmäler att de blir misshandlade och våldtagna av sina partners, så kommer säkert kvinnofridslagen att tas bort. Personligen tycker jag att den redan kunde tas bort, eftersom vi redan har lagar mot dessa saker, men tyvärr verkar domstolarna ligge 200 år efter i tiden. Jag menar, de anser ju att en kvinnas trovärdighet avgörs av hur många sexpartners hon haft. Alltså är de tydligen inte kapabla att avgöra om det är ett brott när det är en kvinna som blivit utsatt, om det inte finns en speciell lag med ett eget namn för det.

Jag blir nöjd om jag slipper se sport alls. Fast jag kollar knappt på TV, så egentligen stör det mig inte så himla mycket.

När det gäller föräldraledigheten hade jag tyckt att det var toppen om tjejer tänkte lite på hur deras vilja att gå hemma och lalla med en bebis i flera år påverkar andra kvinnor på arbetsplatsen. Som arbetsgivare blir det självklart mindre attraktivt att anställa en kvinna, för hon kommer ju gå mammaledig i flera år medan man kan lita på att en man faktiskt kommer till jobbet.
  • PumpkinQueen
    h8him skrev 2012-10-04 17:25:31 följande:
    Skulle vilja syna ditt påstående om att man kan jobba som datatekniker på sjukhus utan eftergymnasial utbildning. Har du någon källa som kan styrka det du skriver?

Nej, det menar jag inte. Hen är ett löjligt och meninglöst ord tycker jag och jag tvivlar starkt att det på något sätt kommer att påverka jämställdheten i landet.

Du har missförstått. Det är inte meningen att hen skall skapa jämställdhet. Hen finns till för att vi HAR en större jämställdhet än vad vi tidigare haft. Därför har det uppkommit ett behov för vissa att kunna tala om (till exempel) elektrikern, piloten, eller läkaren utan benämna personen i fråga som "han". För i dagens moderna värld kan en elektriker lika gärna vara en kvinna.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 21:55:30 följande:
    Det där är ju intressant. Kommunismen har ju många bevisade nackdelar. Men det du påstår ovan. Att arbetsmoralen var låg, det ser man ju ofta att folk påstår, men jag har aldrig sett ett enda bevis. De inblickar jag ha haft i kommunistiska samhällen har snarare gett bilden av att arbetsmoralen var rätt hög.

Finns det några som helst studier som visar detta, eller är det egentligen bara en vandringssägen som sprids av ideologiskt marknadsliberala?

Var har du fått idén att arbetsmoralen var hög i kommunistiska samhällen, och vad får dig att bortse ifrån att denna moral snarast kom sig av att man hade ett vapen riktat mot pannan? Ta bladet från munnen nu och "låt hundra blommor blomma", som de sa i det gamla Kina. Solig
  • PumpkinQueen
    Ermenegildo skrev 2012-10-04 23:11:56 följande:
    När människor på sin dödsbädd tillfrågas vad de ångrar så brukar det heta att de ångrar att de inte spenderade mer tid med sin familj. Få ångrar väl att de inte satsade hårdare på karriären. Ändå framställs det som att kvinnor - som ofta prioriterar familj före karriär - är förlorare. Hur resonerar man då? Är inte det väsentliga att alla har ett fritt val?
    Människor som ångrar att de inte tillbringade mer tid med familjen kanske är personer som faktiskt var borta mycket från familjen -kanske män? Det är väl mest män som citeras från sina dödsbäddar? Vad kvinnor säger på sin dödsbädd är kanske just att de önskade att de hade kunnat jobba och bli självständiga istället för att leva för att passa upp på man och barn.

Det här är ju totalt anekdotiskt, men min egen mormor fick inte studera längre än till typ 6:an för hennes far ansåg inte att det var nödvändigt för en kvinna att utbilda sig. Detta var hon ledsen och bitter över i hela sitt liv. Om man hade frågat henne, så hade hon nog inte sagt att hon önskat tillbringa mer tid med familjen.
  • PumpkinQueen
    Västjämtland skrev 2012-10-05 00:02:19 följande:

Problem 1. Mycket av de manliga göromålen i hemmet räknas ju inte som hemarbete eller hur?

Problem 2.  Du har inte funderat på om det är en fråga om komunikationsbrist? 

Problem 3. Har du reflekterat över vilken påverkan åldersskillnad i förhållandet kan ha?  Och på hur det påverkar situationen?

H

Vad är manliga göromål i hemmet?
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-10-05 00:25:02 följande:

Nej, så fungerar det inte eftersom arbetsgivarna pratar ihop sig, precis som de fria marknadskrafterna inte fungerar under kartellbildning.

Vem tror du är sjuksköterskornas arbetsgivare, då?
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:06:22 följande:

Snarare har jag haft bra lärare som lärde mig att ifrågasätta nationalekonomiska dogmer :)
    ...vad lärare brukar har för politiska åsikter är väl rätt allmänt känt?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!