Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-07-31 22:17:46 följande:
    Det är klart att en elitidrottande kvinna kan springa fortare än en manlig soffpotatis. Däremot kan den bästa kvinnan inte springa snabbare än den bästa manliga elitidrottaren. Mannen har helt enkelt bättre förutsättningar för en del saker. Skall du jämföra får du jämföra snittet inte ta den sämsta mannen mot den bästa kvinnan.

Statistiskt sett stämmer det - men vad spelar det för roll i vår vardag? Brandmän åsido, vart är den sortens styrka, uthållighet, ens LITET viktig? Vi lever i ett civiliserat samhälle där 99,9% av alla sysslor kan utföras lika väl av män som kvinnor. Och vet du vad, det var precis lika sant i stenålderssamhällen. Det finns naturnära kulturer som lever just så, att kvinnor och män jagar lika mycket, tar hand om barnen lika mycket. Om du hade rätt skulle naturnära kulturer aldrig ha det så jämt fördelat med arbetsuppgifter, utan män hade alltid varit jägare, kvinnor alltid varit samlare eller mammor. Så är inte fallet, alltså.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:24:43 följande:
    Du får lägga till Polis och vissa Chaufförsyrken bland andra. I sport är det inte bara fysisk skillnad, kvinnor har inte samma aggressivitet det ser man tydligt i vissa sporter.

Nej, polisyrket klarar kvinnor finfint. Samma sak med chaufförer.

Heh, du har inte mött de kvinnor jag träffat. Inte samma aggressivitet, sheesh...   
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:30:29 följande:
    Nej det gör dom inte eller rättare sagt inte alla. En kvinna kan köra långtradare men har betydligt svårare för timmerbil.

En ensam polis på 60 kg har inget att säga till om i en våldsam situation.

En ensam polis på 90 kg kan ha precis samma problem. Färdighet, förmågan att hålla huvudet kallt och taktisk fingertoppskänsla klår antal kilo med lätthet. Att man är 120 kg betyder inte att man inte får apont om någon slår dig på näsan eller kidnappar din tumme.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:35:18 följande:
    Problemet med genusvetarna är att de vill ha in även de som inte fixar det.

Jasså? Vart har du hört det? Eller är det ännu ett av dina "sanningar"?
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-31 22:35:47 följande:
    Det gäller ju både män och kvinnor.
    Men jag tror att en kvinna på 60 kg (vilket långt ifrån aller kvinnor väger) som tränar ngn kamsport, kan ta en betydligt tyngre otränad person.

Det lustiga är att ingen "antigenusist" ifrågasätter att samma kvinna på 60 kg ska lyfta överviktiga patienter på sjukhus. Märkligt va?
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-31 23:02:17 följande:

Att ha en genuspolicy i en organisation eller på ett företag eller t ex en genuspedagog i kommunens verksamhet behöver ju inte ha ngt alls att göra med kvotering som medför sänkta krav. Det handlar om att få folk att tänka utanför snäva könsramar.  Att det finns (fanns?) fler VD:ar som heter Göran än vad det finns kvinnliga VD:ar totalt handlar kanske mer om företagskultur än verklig kompetens. Att ha en genusplolicy kan t ex få en instans att överväga även kvinnliga sökanden (med samam kompetens) till en viss tjänst fast de kanske omedvetet sett en man på den aktuella posten tidgare. Eller vice versa. Det handlar om att tänka utanför lådan. Inte ackurat 50/50-kvotering.
    Skål
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-31 23:49:13 följande:

Men det är ju inte tungt. 95 kg arg tant som sprattlar och spjärnar när man ska hjälpa henne på toaletten väger ju mindre än 50 kg potäter som ska transporteras av manlig chaufför till ICA. Fattaruväl  

Ja, så var det ja. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-01 12:39:57 följande:
    Klart att styrka, räckvidd och tyngd spelar in i en fysisk konfrontation.

Bara om kunskapsnivån är lika. En otränad, muskulös jätte kontra en kampkonsttränad lättviktare är en no-brainer, och jag skulle inte lägga pengarna på biffen om man så säger.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-01 12:39:57 följande:
    Klart att styrka, räckvidd och tyngd spelar in i en fysisk konfrontation.

Dessutom - sist jag kollade hade poliser pistol. Jag tror inte jag behöver övertyga dig om att i princip alla friska kvinnor kan avfyra en sådan, speciellt om de som poliser får träning i det.

Vidare så vill jag minnas att jag läst någonstans, minns tyvärr inte vart, att kvinnliga poliser bidrar till minskat våld. Könsnormerna gör (som omväxling positivt) att våldsverkare ofta är mindre benägna att slåss mot en kvinnlig polis än mot en manlig dito.  
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-01 21:00:27 följande:
    Jag sa timmerbil, inte långtradare. Du måste kunna lägga på kedjor, skifta däck ute på en mörk skogsväg i 30 graders kyla. Du måste kunna reparera själv ibland. Det är en djävla skillnad mot att köra från terminal till terminal på asfalterade vägar.

Du svarade inte på vad som gör just lyft inom vården farliga.

Ja? Och?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!