Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-01 16:20:03 följande:
    Jag tror snarare att folk som argumenterar för "hen" ofta tror sig vara språkvetare.

Så de vet inte själva vilka utbildningar de har?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-01 16:30:06 följande:
    Så hen har ingen politisk koppling?

Ser du det som en politisk handling att säga "honellerhan" istället för "hen"? Vad säger den handlingen, i sådana fall?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-01 18:19:07 följande:
    Språkvetarargumentet är bara en ursäkt. Jag är ingenjör men jag hetsar inte upp mig för att folk tror att elektronerna vandrar från plus till minus eller för att de kallar en traktorgrävare för grävskopa.

Den fanatism man ser här från förespråkarnas sida handlar inte om någon sorts behov av att hävda sitt yrke utan sådana här känslor skapas bara av politisk övertygelse.

De som hetsar upp sig är ju inte språkvetarna eller henförespråkarna. Hur många "jag-älskar-ordet-hen-och-alla-som-inte-använder-det-är-dumma-i-huvudet-och-ska-dö" -trådar har du sett på sista tiden? Inte så många, va?

Om du "som ingenjör" (jag tyckte du skrev tidigare att du jobbade med att köra lastbil i norrland?) skulle se folk starta arga debattrådar om att elektroner vandrar från plus till minus så skulle du troligtvis skriva någon kommentar och förklara att de har fel.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 20:29:20 följande:
    Konstigt, jag har hört språkvetare argumentera för hen och jag har hört språkvetare argumentera emot. Så nej, ni har inte alla dem på er sida heller.
    Ja, språkvetare är inte klonade kopior av varandra, utan kan ha olika åsikter.
    CMM skrev 2012-10-01 20:30:45 följande:
    Förresten borde den där vinglas-emotikonen bannlysas.

Vadå vinglas? Det kan väl lika gärna vara saft? Skål
  • PumpkinQueen
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-02 08:14:50 följande:

Det finns dom som gör det, för att dom anser att barnet är "för litet för att ha ett kön" om jag har förstått dom rätt?!Men jag vill inte heller att någon annan kallar mitt barn för hen. Om dom vill göra det med sina ungar så respekterar jag det.

Du har nog missförstått vad de menar. Nästa gång som du träffar på en sån där människa som kallar sitt eget barn för "hen", kan du då inte fråga dem varför de gör så och vad de menar med det?

Du får nog vänja dig vid tanken på att dina barn förr eller senare kommer att bli kallade för "hen". Man kan nämligen inte styra över vilka ord som andra människor använder. Troligtvis kommer någon nån gång att säga "låt nu det där barnet gunga, hen har väntat länge på sin tur", (eller något liknande) när de pratar om din son eller dotter.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-02 09:25:23 följande:
    Du ogillar ordet av politiska skäl. Andra gillar ordet av politiska skäl.

Alla har ju samma rätt till att tycka saker.

Jag önskar bara att folk kunde vara mer öppna med vad debatten handlar om. Att debatten blir mer ärlig. För annars får vi en pseudodebatt.

Folk som t.ex. trådstartaren som kritiserar t.ex. journalister och politiska partier (som MP) för användandet av "hen" vill ju gärna hävda att det är könsneutraliteten de blir arga på. Och det argumentet håller ju som sagt inte. För alla partier och journalister använder könsneutrala ord, utan att någon upprörs.

Så om vi skall få någon vettigt debatt är det väl bättre att erkänna att ilskan som riktas mot journalister och politiker faktiskt handlar väldigt lite om ordet "hen"? Det är väl bättre att erkänna att det inte är uppfinnandet av ännu ett könsneutralt personligt pronomen som upprör? Utan att upprördheten nästan alltid egentligen har sitt ursprung i ett ogillande av feminismen. Och att detta ogillande av feminismen gör att folk läser in en massa dolda meningar så fort någon använder ordet. "Hen" har blivit blivit en symbol. En symbol som olika människor ger väldigt olika betydelser.

Det är väl ganska enkelt egentligen. Man kan väl försöka att inte låta sina förutsatta meningar påverka hur man förstår en text utan istället bara läsa det som står. Om någon inte vet könet på ett barn eller om en förälder inte vill nämna barnets kön. Är det verkligen så farligt? Bara för att en journalist eller bloggare av något skäl gillar ordet "hen" betyder inte att det är okej att vissa antifeminister läser in massa dolda agendor och klumpar ihop dem med världens alla feminister och ger dem skulden för allt dessa feminister har gjort.

Enkelt.

Om det är könsneutrala ord man retar sig på, då bör man kritisera alla sådana. Inte bara ett!

Om det är feminism man ogillar, kritisera det då! Kritisera det om folk faktiskt skriver att de tycker, inte vad du tror att de tycker.

Visst är "hen" politiskt laddat. Men det finns ju massor av politiskt laddade ord. Och om man vill förbjuda ord som faktiskt inte alls har som syfte att kränka enbart på grund av politisk laddning, då är man väl inne på en ganska farlig väg?
    Att förbjuda ord enbart för att en viss politisk rörelse gillar ordet är väl på gränsen till censur?

Säger inte att du vill förbjuda ordet. Men det finns det ju de som verkar vilja?
    Bra skrivet!
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:55:11 följande:
    Man att de valde att döda berodde inte på könet eller hur.

Varför gjorde de det då?
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 13:07:30 följande:
    För att det var en del i en krigstrategi om vi skall tro QZ.

...och du tolkar det som att strategin gick ut på....?
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 13:11:05 följande:
    Inte vet jag, det jag vet är däremot att det inte 'enbart' var pga av könet. Eftersom knappast något människor gär är 'enbart' pga av något.

Så könet hade inte en primär betydelse? Man dödade bebisar och våldtog människor på måfå? och sen råkade det bli så att den största andelen offer för dessa processer var av kvinnligt kön?
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 13:18:41 följande:
    Vad är det du inte fattar med 'enbart'?

Så du tycker inte att man kan avgöra vad som var den viktigaste anledningen? Eller? Jag tycker att du är otydlig. Säg vad du menar.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!