Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-07-31 15:37:21 följande:
    Jag kan nog räkna mig som henförespråkare. Däremot kan jag inte riktigt förstå på vilket sätt som du anser att jag vill "sätta mig upp mot naturen"?

Jag undrar om finska och ungerska räknas som "onaturliga språk". Flört
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 16:02:45 följande:
    Du bekänner dig ju till en ideologi som säger att allt är en social konstruktion, jo de mest fanatiska säger faktiskt det.

Och de mest fanatiska på er sida tycker att alla kvinnor borde stanna hemma och föda barn samt laga mat, och inte ge sig ut i arbetslivet eller knappt ut alls, annat än för att handla.

Menar du att du stöttar den sortens tänk, eftersom du är emot hen? Jag menar, om vi stöttar extremism genom att digga hen, måste ni ju också stötta extremism genom att ogilla hen.  
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-31 16:39:08 följande:
    Vi verkar ha många här inne som påstår att man vill använda hen så som du påstår.... eller vänta nu.... 

Nej men du vet, vi ljuger allesamman, eller är omedvetna slavar under batikhäxornas besvärjelser. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-31 16:35:26 följande:
    Ja just det! Nu minns jag!

De menar att de kan "tvätta bort" skillnaden mellan pojkar och flickor, beteenden som finns i vår DNA, som ligger nedärvt sen 2 300 000 år - det tror de att de kan ändra på med några år av "hen"-bruk.
    Tillåt mig fnissa.

1. Det finns inga sådana beteenden i vårt DNA.

2. Vem, utöver dig själv och Faber, har sagt att det är syftet?  
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 17:52:03 följande:
    Könsrollerna har inte varierat särskilt mycket över tid och rum. Könsroller behöver inte vara något negativt men det är ju ni genusanhängare som har bestämt att traditionellt mansdominerade yrken är bättre och att manliga sysslor överhuvudtaget är det. Därför försöker ni få kvinnorna att bli män och männen kvinnor allt under förevändningen att ni arbetar för jämställdhet vilket ni inte gör.

Jag rekommenderar varmt att du läser mer historia. MYCKET mer historia. Och antropologi. Mycket mer av det också.
  • Dorian Ertymexx
    PerG skrev 2012-07-31 17:58:13 följande:
    Det handlar väl snarare om att de kvinnor som vill göra saker som traditionellt är associerade med män och män som vill göra saker som traditionellt är associerade med kvinnor ska få göra det utan att de möts av fördomar. Alla får göra allt istället för att alla ska vara lika (grupperat på kön). Dvs FLER valmöjligheter, inte färre.

Sen finns det en del som vill tvinga in sina barn i en omvänd könsroll för att överkompensera men det tror jag inte majoriteten pysslar med.

"Freedom is slavery", som Orwell uttryckte det i 1984. En del tror att friheten att själv definiera vem man är, är "förvirrande" och skapar en "grå massa". Jag undrar hur färgblind man måste vara för att se allt annat än rent svart och vitt som en "grå massa" egentligen.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-31 21:58:25 följande:
    Naturen är ingen bra referens.

Naturen är en värdelös referens, eftersom det faktiskt är lika mycket hittepåord som hen - till och med mer.

Man får inte i språket använda ord som slår ihop män och kvinnor till "okänd faktor" (dvs hen), men det är visst helt okey att slå ihop amöbor, blåvalar, steklar, fågelsplindlar, tussilagos, grönalger, arkebakterier, kondorer, ormar, redwoodträd, slemsvampar, berg, floder, hav, atmosfären, ozonlagret, vulkaner och allt annat som ordet "natur" omfattar till något slags dogmatisk enhet. Är det bara jag som tycker det är fantastiskt, extremt hycklande?   
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:02:47 följande:
    Jaså beteende är på intet vis styrt av biologin. Jaja dröm vidare.

OK, vilken del av dina gener bestämmer att du ska sitta på internet. Visa mig en undersökning som säger att män är biologiskt triggade att fixa med rullande metalliska föremål.

Hela konceptet faller på sin egen orimlighet.

Eller som Betnér uttryckte det:

">

• Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:06:13 följande:
    Ja i 50% av kulturerna genom historian har ju kvinnorna varit krigare och jägare samt att det varit männens roll att föda barn.

Det finns ingen statistik, och vi lär oss mest om ökenreligionskulturerna, som bara varit representativa en väldigt kort tid i världen.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-31 22:11:46 följande:
    Du specificerar saker men struntar i att ta hänsyn till att vissa moderna företeelser kräver egenskaper som män och kvinnor haft i olika hög grad sedan tidernas begynnelse. Sport är ett exempel.
    Moderna företeelser är irrelevanta. Vi skulle kunna ha tävlingar i vem som har mörkast hår och hävda biologiska skillnader mellan mörkhåriga och blonda (och om det låter fånigt, kom ihåg fördomarna mot blonda, brunetter, rödtoppar etc). Känns det troligt att blonda faktiskt är mer ointelligenta än brunetter? Om inte, varför skulle skillnaden vad man har mellan benen göra någon skillnad. Ni stirrar er blinda på detaljer, men missar helheten - vi är alla människor. Skillnaderna mellan individerna är alltid större än skillnaderna mellan kön, hårfärg eller något annat.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!