CMM skrev 2012-10-01 15:06:14 följande:
Problemet som jag ser det är att argumentationen från vissa hen-förespråkare har ändrats över tid i den här tråden. Först var "hen" bara ett komplement som skulle berika språket och inte på något sätt utplåna eller ersätta något annat utan snarare fylla en språklig lucka. Den tanken kunde jag till och med sympatisera med.
Sen blandade någon in relevans och därifrån gick det bara utför. Plötsligt var det visst fullt tänkbart och till och med lovvärt att byta ut "han" och "hon" mot "hen" om könet inte var relevant. Vilket det, om man ser det rent krasst, inte är särskilt ofta egentligen. Det där första, att "hen" inte ska ersätta något utan bara "berika", stämmer uppenbarligen inte utan måttet genustänk (utplånande av könsroller osv) som finns i användandet av "hen" är tydligen betydligt större än vad som från början sades.
Min fråga kvarstår: VARFÖR är det så provocerande att tänka sig att könet inte är relevant i alla lägen?
Eftersom "hen" är könsneutralt kan man så klart byta ut det mot könsneutrala substantiv, så som "personen", "människan", "vederbörande" och så vidare. Denna möjlighet finns redan i språket. Varför blir det mer provokativt om man använder "hen" i dessa lägen? Är det genusmaffian som hittat på alla könsneutrala substantiv?