Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-28 16:20:36 följande:
    Nix, kvinnor agerar som de gör delvis på grund av biologiska faktorer.

Bevisa det.
  • PumpkinQueen
    Leya skrev 2012-09-29 16:49:45 följande:
    ibland känns det lite som att de som har bestämda åsikter kring det här med hen även skövlar på så starkt att andra än deras egna åsikter inte ens funderas ett endaste varv kring utan sågas snabbt och friskt. fick tyvärr lite den känslan nu.

vem säger att vi ska tvinga en tjej att stå vid spisen eller bli sjuksköterska? vem vill att vi ska låsa in folk i gamla mallar och normer och hur vill vederbörande att detta ska ske isf? inte har JAG skrivit att JAG vill det iaf. som ett tillägg kan jag skriva att jag växte upp som pappas tjej, dvs hängde på hans grejjer mer än morsan, och jag är född under första delen av 70-talet. jag har även ett mansdominerat yrke idag, men har haft andra yrken som även är kvinnodominerade. mina föräldrar försökte aldrig tvinga på mig dockor eller bilar. jag valde själv. trots att de inte använde "hen". och mina barbiesar körde bil. och mekade. och födde barn. och gick till jobbet.
    Element. Skrattande
  • PumpkinQueen
    Leya skrev 2012-10-01 12:01:14 följande:
    lägg ner din attityd, det är ju så här man INTE för en dialog oavsett åsikt. jag heter Leya tackskaruha. DU kan va ett element. (och jo, jag vet vad du menar).
    Ställ inte frågor som du inte vill ha svar på. Du undrade vem som påstått alla dessa knäppa saker och jag svarade dig.

Om man nu ska prata om hur man diskuterar, så kan jag informera om att det tillhör normalt hyfs att läsa inläggen i tråden innan man börjar kommentera. Det sparar tid och energi för samtliga involverade.
  • PumpkinQueen
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-01 08:43:59 följande:

För min del är det endå inget jag väljer att kalla mitt barn, vare sig det är i magen eller fött.
    Jag anser att det låter fult att säga hen om ett barn man har framför sig, som att kalla barnet för Den i mina öron. Jag jämför inte detta med varken finska eller hungerska och har inget intresse i att forska vidare om detta. man får helt enkelt bara ta att folk har olika åsikter.

Varför skulle du kalla ditt eget barn för hen? Du vet ju vilket kön barnet har, eller hur?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-01 14:12:00 följande:
    Därför att det är vad genusanhängarna vill.

Fast nu har vi ju diskuterat detta i över 350 sidor. Har du sett någon person uttrycka att detta är vad de vill?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 14:13:17 följande:
    Fast det görs och försvaras, inte minst här på FL. Anledningen lär visst vara att barnets kön inte är relevant, och då är det enligt vissa helt okej att använda "hen" även om man mycket väl vet könstillhörigheten.
    Fast det är väl inte att kalla sitt barn för hen? Det är ju något som görs tillfälligt för att inte avslöja vem man pratar om. Ungefär som att man tillfälligt kan benämna en kompis "hen" för att man inte vill att alla ska förstå vem som gjort bort sig på fyllan? När folk säger att de inte tänker kalla sitt barn för hen tolkar jag det som att de tror att någon anser att de bör säga exempelvis "kom då hen, vill du gå till lekparken?" eller "Hen, maten är klar. Kom in och ät!". Alltså ett mer permanent henifierande.

Varför är könet alltid relevant, tycker du?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 14:49:10 följande:
    Är kön någonsin relevant tycker du?

Jag menar, ska vi ändå lägga ord i munnen på varandra vill inte jag vara sämre än du. 

Visst kan kön vara relevant. Vad jag inte förstår är varför det alltid skulle vara det. Vilket ni som aktivt argumenterar mot hen verkar tycka att det är.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 15:06:14 följande:
    Problemet som jag ser det är att argumentationen från vissa hen-förespråkare har ändrats över tid i den här tråden. Först var "hen" bara ett komplement som skulle berika språket och inte på något sätt utplåna eller ersätta något annat utan snarare fylla en språklig lucka. Den tanken kunde jag till och med sympatisera med.

Sen blandade någon in relevans och därifrån gick det bara utför. Plötsligt var det visst fullt tänkbart och till och med lovvärt att byta ut "han" och "hon" mot "hen" om könet inte var relevant. Vilket det, om man ser det rent krasst, inte är särskilt ofta egentligen. Det där första, att "hen" inte ska ersätta något utan bara "berika", stämmer uppenbarligen inte utan måttet genustänk (utplånande av könsroller osv) som finns i användandet av "hen" är tydligen betydligt större än vad som från början sades. 

Min fråga kvarstår: VARFÖR är det så provocerande att tänka sig att könet inte är relevant i alla lägen?

Eftersom "hen" är könsneutralt kan man så klart byta ut det mot könsneutrala substantiv, så som "personen", "människan", "vederbörande" och så vidare. Denna möjlighet finns redan i språket. Varför blir det mer provokativt om man använder "hen" i dessa lägen? Är det genusmaffian som hittat på alla könsneutrala substantiv? FörvånadTyst Tomte
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 15:24:50 följande:
    Jag blir inte provocerad annat av än att en självutnämnd elit sitter och tycker en massa om hur man ska prata för att uppfylla deras ädla syften, dvs att motverka "cementering av könsroller".

Jag vet inte vem som "hittat på" hen, bara att ordet saknar motstycke vad beträffar politisk laddning (oavsett vad Dorian säger och jämför med). Det visar inte minst Miljöpartiets behandling av det. Problemet jag har har jag inte med könsneutralitet utan med just "hen", eftersom det blivit en symbol för det du kallar "genusmaffian". Därmed dock inte sagt att alla som använder "hen" tillhör nyss nämnda maffia.
    Men då är det ju språkvetenskap och språkvetare som du ogillar, inte ordet hen. 
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 16:02:09 följande:
    Nej, det är genusvetenskap jag ogillar. Vidare menar jag att det är synnerligen naivt att inte se att införandet av ordet "hen" och genusvetenskap har ett samband.
    De som argumenterar för hen tenderar att vara språkvetare, inte genusvetare.

De som argumenterar emot brukar vara dåligt pålästa när det gäller språk och grammatik.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!