Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-07-27 07:21:12 följande:
    Absolut. Tror det bara är Finland som har något motsv. Men det behövs väl i alla språk! Vårt svenska "hen" är jättepraktiskt tycker jag men det verkar nästan kunna starta ett inbördeskrig!! om man läser här på FL !! Folk skriver tex -"Min lille pojke är ingen jävla "hen"!!  Så det kommer att dröja decennier innan ordet "hen" används i de breda folklagren . "Hen" förenklar ju i tal och skrift när man slipper upprepa han/hon, honom/henne, kanske hundra gånger i en föreläsning tex. "Hen" är självklart också användbart under den tid en person byter kön eller för hemafroditer men det är ju en ytterst marginell liten grupp i samhället.

Nope, även ungerskan har könlös tredjeperson.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Pallas skrev 2012-07-27 12:21:00 följande:
    Nu slår det mig att motståndet förmodligen varken handlar om ordet eller dess användning i sig. Jag tror det i många fall snarare handlar om en reaktionär inställning till förändring. Jag känner igen den otroligt aggressiva tonen från trådar när Familjeliv bytte utseende och statusarna när Facebook bytte till tidslinjen, tex.

No shit...
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 12:10:12 följande:
    Vad är en "batikhäxa"?

Ett slags moderna häxor, som liksom alla onda häxor är ute efter att sabotera för de arma, lidande och ack så felfördelade männen. De tar små barn till rödkulla för att skära av dem snoppen eller fylla igen deras vagina, och försöker med magiska "styrdokument" förtrolla hela Sverige till ett könlöst, grått land. De känns igen på kort hår, bitter uppsyn, hatisk blick mot allt av manskön och framför allt batik-t-shirts.

Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 12:23:54 följande:
    Jag är så korkad så jag fattar inte hur du menar! Jag har aldrig sett någon med en batik-T-shirt. Är du ironisk eller finns det kvinnor 2012 som har batikfärgade kläder? a la 1970! Vilka menar du?

Batik har aldrig helt dött ut, det kommer tillbaka då och då, det var poppis en period på 90-talet vet jag.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 14:06:12 följande:
    Varför skulle en transa vara fångad i någon kropp?

Har du försökt ta dig ur din egen kropp någon gång?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 19:44:37 följande:
    Men varför ska du sätta myror i skallen "Dorian"? Hur menar du? Är en transa fångad i sin egen kropp enligt ditt sätt att se? Det är väl en man (ja oftast) som gillar att ibland klä sig som kvinna men vill ändå vara man? 

Mitt sätt att se det är irrelevant. Det är den enskilda transan som räknas. En del är transvestiter och vill bara byta klädstil (och nej, det är inte oftare med män, det bara syns mer eftersom kvinnor som klär sig i manskläder är helt socialt accepterat; motsatsen är det inte), andra är transsexuella och vill byta kön.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 20:00:59 följande:
    OK självklart att det finns kvinnliga transvestiter men de märks ju inte förstås på samma sätt!! Men transsexuella är ju ändå en väldigt liten grupp och det är väl inte för den gruppen som ordet "hen" uppstått?

Inte ENBART för dem, nej. Det är inte direkt lätt att veta om det är för dem som ordet lanserades av de som hittade på/lånade det från finskan. Men jag finner det inte otroligt att det är så.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-28 20:15:31 följande:
    Ja det kan ju ha varit så från början. Jag kommer inte ihåg när jag hörde ordet  första gången men det var inte i samband med utgivningen av den fåniga barnboken!! (ja spekulativ och fånig tycker jag) utan tidigare och ordet är ju bra och jag använder det. Men över tusen inlägg i en debatt om detta lilla (i mina ögon helt oskyldiga användbara ord) säger mig att det kommer att ta en mycket lång tid innan det blir vedertaget?! Men vem vet?

Jag vet inte. Och jag bryr mig inte egentligen. Jag använder ordet när det passar mig. Att det finns foliehattar som tror att jag och andra använder ordet efter hemliga direktiv och magiska trollformler säger mer om dem än om mig.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-28 21:29:48 följande:
    Genusanhängarna behöver nog inte ge dig direktiv för att du skall sprida den rätta läran.

Vilket skulle bevias... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-28 21:37:01 följande:
    Menar du hur jag kan veta det?

Nej, jag menar att du har vanföreställningar.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!