• Faber

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-07-20 15:16:59 följande:
    De enda som pratar om patriarkala strukturer idag är väl Antifeminister som klagar på att alla feminister vill förtrycka alla män, eftersom det ju bevisligen finns fler kvinnojourer än mansjourer....och sen citerar de Könskriget och så tycker de att saker är biff: Feminismen är bevisligen dum och elak.

Nalle
    Det är betydligt mer än den dokumentären som ställer feminismen i dålig dager, även om jag tycker att den är en utomordentlig grundkurs för de som tidigare haft ett svalt intresse för sådana här frågor.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 15:42:42 följande:
    Har du märkt att de flesta feminister verkar ha en annan uppfattning än du om vad feminism är? Vad tror du att det beror på?
    Vad grundar du det på? Med feminism syftar jag på den Svenska statsfeminismen, vilket variant menar du?
  • Faber
    HonHarPlattMage skrev 2012-07-20 15:54:14 följande:
    Det sista du skrev stämmer jättebra. Resten är jag osäker på.

Jag är jämställdhetsaktivist och försöker bekämpa matriarkatiska strukturer.
    Nja, jag tycker mig höra rätt mycket svammel om patriarkaliska strukturer . I den här artikeln säger hon ju det inte rent ut men det är ingen tvekan om vad hon menar med strukturer. www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1204056/Jaumlmstaumllldhet-har-en-enorm-attraktionskraft.html
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 16:12:13 följande:
    Klart att du hör mycket om det, om du aktivt söker upp sådana artiklar.
    Det handlar om en vanlig lokalblaska inte något underground e-zine.
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 16:23:42 följande:
    Blir kvinnor och män behandlade olika? Om svaret på den frågan är ja, så kanske du förstår varför man inte vill tala om könet på alla hela tiden.
    Eftersom det inte blir behandlade olika så är ju saken utagerad.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 17:15:36 följande:
    Ja, det gör man. Varför skulle annars ens kön vara relevant, om inte för en generalisering? Annars, varför inte lika viktigt med hårfärg, längd, vikt, ögonfärg, etnisk härkomst?

"Mitt barn är en han på 112 cm, 22 kg, blond med melerade ögon och med en farfar från västerbotten, och..."  
    Vem generaliserar?
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 17:28:54 följande:
    Jag undrar hur styrdokument påverkar folks vardagsbruk av ord. Obestämd
    Det gör det nog. Har man ett dokument so innehåller den enda sanningen om hur t.ex. dagisverksamhet skall skötas kommer ju resten med automatiskt. Lite som med vissa andra ideologier.
  • Faber
    FMGA skrev 2012-07-20 17:56:11 följande:
    Hmm, jag var på väg att skriva att min förväntan på att aldrig få se styrdokumentet var stor, men sen frågade jag efter en länk i stället.

Min gissning är att styrdokumentet än slank hit och än slank dit, innan det styrde ned i diket.

Här i tråden får vi nog aldrig se det iallafall.

Se SOU 2006:75 där man friskt går på om maktstrukturer som inte finns, de är alltså foliehattar enligt dig.

en annan pärla:

Genus KI november 2009 där man faktiskt öppet använder ordet infiltration när man beskriver en av arbetsmetoderna.
  • Faber
    Anonym (Hurra för hen!) skrev 2012-07-20 18:42:25 följande:
    Ni som är emot användning av ordet hen, vad tycker ni att man ska säga när man pratar om någon som varken är man eller kvinna?
    T.ex. i meningsutbytet:
    -Hur mår Kaj idag?
    -H*n är mycket piggare.
    Man är antingen eller. Att pårökta genustalibaner på våra universitet hittat på något annat påverkar inte verkligheten.
  • Faber
    Hallonpuff skrev 2012-07-20 18:49:36 följande:

gick förbi en vuxen människa idag
    som gick som en man
    långt böljande hår som en kvinna
    kläder som var feminina
    men med en röst som en man
    det var en HEN

Det var antingen en maskulin kvinna eller en feminim man, några andra alternativ finns inte.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!