Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-26 10:01:03 följande:
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag

Har du frågat dem själva hur de upplever tillvaron? För det är ju inte upp till dig att avgöra vad någon annan känner.
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:12:54 följande:
    Om man nu lägger så mycket osagt bakom frågan om det är en pojke eller flicka, gör man inte det också om man frågar om barnet är handikappat?

För min del så tycker jag att både frågan om kön och frågan om handikapp är helt relevanta, eftersom jag inte lägger ngn värdering i det.

Däremot om man tycker det är helt fel att fråga om kön pga värderingar och att man pålägger barnet egenskaper pga könet, då tycker jag det är konstigt om samma sak inte skulle gälla handikapp, med andra ord att man pålägger barnet egenskaper pga handikapp.

Jo, det är klart att man lägger mycket i frågan om barnet har ett fysiskt handikapp. Det är ju en viktig fråga, eftersom ett handikapp kan hindra en människa från många saker i tillvaron. Eller i alla fall göra dem svårare. Könet, däremot, bör inte utgöra ett hinder eller någon försvårande omständighet. Därför är det mindre relevant.
  • PumpkinQueen
    Anonym (Människa) skrev 2012-09-26 10:14:06 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden och vill bara påpeka ( som jag verkligen hoppas att ngn redan har gjort) att det finns redan ett ord som innefattar både han och hon: människa. Varför krångla till det liksom? 

Fast människa är ett substantiv, hen är ett pronomen. 

I övrigt har du helt rätt. Varför krångla till det?
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:32:21 följande:
    Jag är av åsikten att en funktionsnedsättning först blir ett funktionshinder i relation till yttre omständigheter, t. ex ett icke-anpassat samhälle eller värderingar/inställningar till funktionsnedsättning.

Handikapp bör inte, liksom kön, utgöra ett hinder. Hur ofta har du pratat med personer med funktionsnedsättning om sådana här frågor? om du inte har det så skulle du kanske bli förvånad över att inställningen och argumenten hos många personer med funktionshinder låter väldigt lik inställningen och argumenten till det självklara att könet inte ska utgöra något hinder, med ordet könet utbytt till funktionsnedsättning naturligtvis.

Fast det är klart att handikapp utgör hinder. Om man inte har några ben blir det mycket svårare att kunna gå än om man har ben. Allt annat är ju bara önsketänkande. Även om man så klart kan överkomma alla hinder om man har en positiv attityd och en hjälpsam omgivning, så är det ju bara naivt att tro att hindren inte är högre för den som föds med ett handikapp. Men nu är vi OT.
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:43:52 följande:
    Ja vi är OT. Men för att svara på frågan så handlar allt om en känsla av delaktighet. En funktionsnedsättning kan för mig utan några funktionsnedsättningar uppfattas som ett hinder, men du ska inte ta för givet att en person i rullstol känner sig funktionshindrad enbart pga att hen inte har några ben. Det tycker jag är en förolämpning mot personen i rullstol.

Jag har inte pratat om hur personen med funktionssättning känner. Eller hur?
  • PumpkinQueen
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:56:09 följande:

Jag har inte pratat om hur personen med funktionssättning känner. Eller hur?
    *funktionsnedsättning ska det stå. Damn you, korvfingrar! Glad
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 10:58:20 följande:
    Men det är väl jävligt viktigt i frågan? eller menar du att det är de övriga samhället som ska bestämma det?

Föräldrarna till barnet brukar tycka att det är rätt viktigt att barnet är friskt. Däremot är det inte speciellt många föräldrar som idag tycker att det är viktigt att barnet är en pojke.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-26 15:07:26 följande:
    Framför allt för att de gör andra prioriteringar i livet. Den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger om jag inte missminner mig på 1,4 procent, vilket visserligen även det är för mycket men inte i närheten av de siffror man ibland ser nämnas i debatter likt denna.

Och taskigare arbetssituationer, hur definierar du det? Är inte män kraftigt överrepresenterade i arbetsplatsolyckor t.ex.? 

Frågan kvarstår: VARFÖR gör kvinnor andra prioriteringar i livet?
  • PumpkinQueen

Om det nu är så att kvinnor är biologiskt förprogramerade till att vilja föda barn, ta hand om hemmet, laga mat och vara allmänt omhändertagande, hur kommer det sig då att de över huvud taget vill ha jämställdhet? Varför började de kämpa för att få sin rösträtt? De borde väl i sådana fall ha varit nöjda med att vara hemmafruar och passa upp på man och barn?

• PumpkinQueen
    Aaliyah skrev 2012-09-26 17:13:34 följande:
    Pumpkinqueen: de är inga riktiga kvinnor. Riktiga kvinnor vill vara hemma. Fråga Rigmor Robèrt får du höra.

Aha. Så jag är på låtsas? Betyder det att jag slipper betala skatt, eftersom jag ju inte finns på riktigt?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!