Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Varför är män i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att etc, etc.? Varför gör kvinnor andra prioriteringar?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:38:20 följande:
    Jag har aldrig påstått att de inte jobbat sig upp men de är färre och alltså kommer vi att ha färre kvinnliga VD:ar, enkel matematik.

Varför har man inom brandkåren sänkt fyskraven? Varför behöver kvinnor bara bära halva packningen under baskerprovet men får likafullt kalla sig jägarsoldater? Jo för att politiskt korrekta order kommer från politiker som inte fattar något. Om en kvinna vill titulera sig jägarsoldat skall hon förbanne mig bära samma packning, samma sträcka.

Varför är de färre?

Så vitt jag vet är det totalt trams att de skulle ha sänkt fyskraven för brandkåren, om det gäller likvärdiga tjänster. De flesta anser nämligen att det är bra att kunna bli räddade från en brinnande byggnad -oavsett om den som kommer för att rädda dem är kvinna eller man.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-25 15:42:13 följande:
    Varför uttrycker du, omedvetet eller ej, att den ena prioriteringen skulle vara sämre än den andra?

Därför att den som utfört den som haft den ena uppgiften historiskt sett haft rätt att bestämma över den som haft den andra?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-25 15:57:11 följande:
    Historiskt sett ja. Men vad spelar det för roll nu?

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 

Tja, vad spelar det för roll för USA's svarta medborgare att deras förfäder var slavar till de vita? Vad spelar det för roll för judarna att deras förfäder blev utsatta för massutrotning?

Jag har ingen aning om hur utfallet skulle bli om man kunde ta bort eventuella sociala hinder/förmåner. Det är heller inte relevant. Oavsett vad folk skulle välja så ska alla ha rätt att bli bemötta som individer, inte som könsstereotyper.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 16:03:07 följande:
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.
    Vad jag läste var att man inte alls skulle sänka fyskraven för de tjänster där fysisk styrka behövs, utan att detta är en myt. Det går säkert att googla, om man är intresserad.

En kvinna som klarar fyskraven ska självklart få bli brandman. Något annat har det väl aldrig varit tal om, annat än bland vissa antifeminister som verkar vilja misstänkliggöra kvinnor som vill jobba med traditionellt manliga yrken.

Är du säker på att det aldrig förekommit att manliga tolkar har blivit klassade som jägarsoldater fast de inte klarat provet på samma villkor som sina kollegor? Det kanske är så att själva uppdraget -att tolka- är viktigare än vilken titel man blir tilldelad?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 16:41:13 följande:
    Det pågick en diskussion om detta på sold-f forumet. Hennes uppgift var att tolka ja, en jägarsoldat är något helt annat. Man kallar inte en rörmockare för elektriker. Vanliga skyttesluskar som jag går soldatprovet, baskerprovet är hårdare. Jag vill inte ha en titel eller ett märke för något jag inte gjort, det är inte rätt.

Men det är väl ändå försvaret du ska klaga på då, inte feminismen? Om de nu delar ut titlar till höger och vänster utan att kräva motprestation. Varför inte bli tolk själv och kräva att få bli kallad jägarsoldat? Om du nekas kan du ju ta upp det som en diskrimineringsfråga.
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-09-25 16:31:05 följande:

Inte förrän det ger ekonomiskt utslag och det gör det inte så länge vi håller fast vid kapitalistiska värderingar.

Herregud, det där var det mest flummiga jag läst på hela dagen. Vad ska samhället drivas av för värderingar annars? Värderingen "jag-behöver-inga-pengar-för-jag-kan-leva-på-luft-och-kärlek?" Tomte

• PumpkinQueen
    puss skrev 2012-09-25 17:26:40 följande:
    precis.
    är det nåt vi lärt oss av hitsoreien är det detta: den är fullständigt irrellevant.  

Kyss
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 08:47:18 följande:
    Intresset av ett nyfött barns kön tror jag egentligen beror på att det inte finns så mycket än som man kan fråga nyblivna föräldrar om deras nya lilla barn.

Jag tycker inte det är så konstigt att en av de första frågorna är: blev det en han eller en hon?

Vad ska man fråga annars? Så jag tror mer det är av intresse av barnet än av könet. Man vill fråga ngt men vad ska man fråga?

Jag tycker begreppet "hen" passar utmärkt i t.ex rapporter av ngt slag, då istället för att t.ex skriva den eller han/hon.

Jag tycker vidare att man ska lägga energi på att oavsett om man är en han eller en hon så är man lika mycket värd.
    Vad man annars kan fråga en nybliven bebismamma? Ehh...jag vet inte, men "gick det bra?" borde väl vara lämpligt? "Hur mycket vägde den?" "Har den alla fingrar och tår?" "Liknar den dig eller din man?" Det finns ju massor av saker man kan fråga.
  • PumpkinQueen
    Everlast skrev 2012-09-26 09:02:09 följande:
    Men tycker man inte att "blev det en pojke eller flicka" är en relevant fråga, är "har den alla fingrar och tår" det då?

Frågan "gick det bra?" "var det jobbigt?" "tog det lång tid?" osv är nog naturligtvis ngt man frågar, men den frågan rör väl mamman mer än barnet?

Ja, det är väl relevant om barnet är friskt eller fött med handikapp? Det påverkar ju föräldrarnas arbetsbörda och barnets framtida situation i livet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!