Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Opcode skrev 2012-07-25 03:17:56 följande:
    Men om man har den inställningen så kan man ju knappast gnälla när någon drar felaktiga slutsatser, "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.".

SD har inget i den här tråden att göra.  

Fasts det är det jag säger - även om de säger ifrån så ses de ÄNDÅ som ankor.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Opcode skrev 2012-07-25 03:34:23 följande:
    Då har man sakliga bevis för att det inte är så. Man behöver inte göra problem svårare än dom är för att man är lat.

Helt allvarligt, vi har i den här och andra trådar haft folk som kommit med helt överväldigande bevis. Det hjälpte inte ett skvatt. Henhatarna är fortfarande fast övertygade om att det finns något slags ond batikkonspiration och hemliga styrdokument.
  • Dorian Ertymexx
    Opcode skrev 2012-07-25 04:03:07 följande:
    Helt allvarligt, vi har kommit fram till följande för ca 98 sidor sedan. Dom som inte gillar Hen kan använda Denne istället och dom som gillar hen kan använda hen.

Det finns inget vettigt argument mot denne annat än att det är förknippat med maskulint genus, något som genomsnitt svensken undantaget dom aggressiva feminister som hävdar att hen är betydligt bättre bryr sig om. 
    Det är det som är så ironiskt, för samma argument används av motståndarna till att påstå att man inte är för jämlikhet. Och ska man sitta och träta om förbannade ord när man snackar jämlikhet så har det gått åt huvudet på folk. Vi har väl för helvete viktigare problem att lösa i landet och världen än att anklaga folk för att vara antifeminister för dom inte tycker om ett ord som dom inte finner naturligt i sitt vokabulär? 

Jag står fast vid det, jag kommer aldrig använda ordet hen eller henom i mina meningskonstrukt, sen kan den som vill kalla mig antifeminist om DENNE inte förstår bättre.

Denne är maskulinum. Denna är femininum. Det är det enda "argument" jag behövde, litet enkel språkkunskap.   
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 09:43:11 följande:
    Det är riktigt. "Den" är dock könsneutralt.

...eftersom det används om döda (eller mer korrekt "själlösa" ting), precis som "det".
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-07-25 10:31:59 följande:
    Du välkommen att jämföra det jag skriver om grammatik med vad som står i valfri grammatikbok.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 11:38:23 följande:
    Hur det används är upp till var och en. Det är inget fel att säga den i alla de exempel som tagits upp här där folk säger hen.

Det är ingen principiell skillnad på ditt "den används om döda ting" och "hen används om personer med oklar könsidentitet".

Bortsett från att folk med luddig/ingen/queer könsidentitet inte är döda ting då förstås.
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 11:40:08 följande:
    Har bläddrat i ett par grammatikböcker nu men har ännu inte hittat att "den" skulle vara ett maskulint pronomen.

"denne", inte "den". Du läste fel eller missförstod.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:39:37 följande:
    Översättningar från bibeln har att göra med de ursprungliga ENGELSKA översättningarna. I engelskan är "människan" alltid en "han", medan i SVENSKAN är "människan" alltid en "hon".

Alltså borde de svenska bibelöversättarna satt in "hon" ist f "han", men det gjorde de inte, och det finns säkert nån anti-patriarkal som kan förklara varför bättre än jag kan.

Bortsett från att bibeln då inte översätts från engelska...
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:41:37 följande:
    PS det har återigen inget med "hen" att göra. För mig är "Hen" en social konstruktion och inget riktigt ord

">

Du vet förstås att ALLA ord är sociala konstruktioner, va?  
  • Dorian Ertymexx

Exhibit A your honor.

Du vill bli seriöst bemött, men du fortsätter att hävda att "hen" ska "ersätta" andra pronomen, fastän INGEN ENS VILL DET. Helt allvarligt gillar du att banka huvudet i väggen helt i onödan?  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!