Opcode skrev 2012-07-25 04:03:07 följande:
Helt allvarligt, vi har kommit fram till följande för ca 98 sidor sedan. Dom som inte gillar Hen kan använda Denne istället och dom som gillar hen kan använda hen.
Det finns inget vettigt argument mot denne annat än att det är förknippat med maskulint genus, något som genomsnitt svensken undantaget dom aggressiva feminister som hävdar att hen är betydligt bättre bryr sig om.
Det är det som är så ironiskt, för samma argument används av motståndarna till att påstå att man inte är för jämlikhet. Och ska man sitta och träta om förbannade ord när man snackar jämlikhet så har det gått åt huvudet på folk. Vi har väl för helvete viktigare problem att lösa i landet och världen än att anklaga folk för att vara antifeminister för dom inte tycker om ett ord som dom inte finner naturligt i sitt vokabulär?
Jag står fast vid det, jag kommer aldrig använda ordet hen eller henom i mina meningskonstrukt, sen kan den som vill kalla mig antifeminist om DENNE inte förstår bättre.
Denne är maskulinum. Denna är femininum. Det är det enda "argument" jag behövde, litet enkel språkkunskap.