Jag hatar HEN!!!
------
När blev det problem att använda korrekt pronomen?
Förstår inte ert ilandsproblem
Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?
Och "du" och "ni" mot "duni"?
-----
Varför skulle man göra det? Finns det ett behov?
Förstår inte ert ilandsproblem
Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?
Och "du" och "ni" mot "duni"?
-----
Anser du eller anser du inte att detta är sant?
Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden.
Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.
...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?