Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 23:42:46 följande:
    Hihihi.... Superrolig kommentar från dagensmedias sida. Den klämmer verkligen åt ordproblematiken på strupen!!
    ------
    När blev det problem att använda korrekt pronomen?

Förstår inte ert ilandsproblem

Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?

Och "du" och "ni" mot "duni"?

-----

Varför skulle man göra det? Finns det ett behov?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 10:29:17 följande:
    hén - uttal som gen i genväg-  det kan jag förstå. Det låter mer "normalt" - vad konstigt att inte henmaffian bestämde sig för att uttala ordet så i stället!
    hèn - för mig blir det bara fjäderfä och dessutom alldeles för nära "henne".

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---

Puss Dorian, jag raljerade lite. Solig
    Och ja, man får smasha på upplägg.

Jag har frågat dig förut, men inte fått något svar: Varför tycker du att det är okej att använda ordet HON? Är inte det lite väl nära ordet HONOM? Eftersom du tycker att HEN är för nära HENNE, menar jag.
    nihka skrev 2012-09-11 18:50:44 följande:
    dent var ju praktiskt om vi samtidigt slutat med en/ett men duni gör det svårt att skilja på singular och plural  - om man inte avser Ni singular förstås

På engelska har man ju samma ord för NI och DU, det verkar ju fungera bra för dem. Fast själv använder jag inte ordet DU, för det påminner om engelskans "duh". NI kan jag heller inte använda, för jag har allt sett Monty Pythons quest for the holy grail så jag vet vad ordet NI står för och vad det kan ställa till med. Jag menar, hallå. Vi kan ju inte hålla på och använda ord som betyder något annat på andra språk. Tänk om alla gjorde det, hur skulle det se ut??
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 11:07:08 följande:
    hon = hoooooooooooooooooon
    honom = hånnom

Nu är du väl ändå lite väl petig.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-24 13:19:10 följande:
    Dravel, flickor har precis lika goda möjligheter som pojkar att göra karriär idag.
    ...så anledningen till att de inte gör det, är att kvinnor är sämre på de yrken som värderas högt i samhället? Eller?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-24 17:11:28 följande:
    Det kanske inte är en lika hög procent flickor som är intresserade av att vara VD? Hur ställer du dig till kvotering?
    Varför skulle det inte vara lika hög procent flickor som är intresserade av att vara VD?

Jag tycker kvotering är dåligt. Därför tycker jag att det verkar dumt att välja in män i styrelser enbart på grund av att de är män. Det vore bättre om man tittade på människors kompetens istället.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-24 18:09:34 följande:
    "Feminism is hated because women are hated. Anti-feminism is a direct expression of misogyny; it is the political defense of women hating".
    Andra Dworkin"

Anser du eller anser du inte att detta är sant?

Jag tycker nog att antifeminister rätt ofta verkar hata kvinnor och vara upprörda över att dessa har mage att kräva att få bli behandlade som människor och inte som ägodelar eller objekt.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-24 18:30:37 följande:
    "Miljöpartiet inte bara miljö Sverige 24 sep 16:20
    På måndagen presenterade Miljöpartiet ett förslag till nytt partiprogram, uppger Ekot. Andra områden än miljön ska få mer uppmärksamhet i det nya partiprogrammet, till exempel jobb, ekonomi, skola och välfärd. Som första parti antar man även det könsneutrala ordet hen i sina texter.

Grunden för välfärd är arbete, näringslivet måste kunna användas i den gröna omställningen, enligt Miljöpartiet. Det finns inga förslag om friår eller medborgarlön, som det tidigare har gjort i partiets partiprogram.

Att välja att använda det könsneutrala hen, är en viktig del att markera vad för slags parti man är, enligt partisekreteraren Anders Wallner."

Ja det förstår jag ett tomteparti utan verklighetsförankring. Visar dessutom tydligt på att hen är ett politiserat ord. Vad händer med de som inte vill använda hen, kommer de att uteslutas ur partiet?

Är syftet med hela det här inlägget att ge ett exempel på vad Guilt by Association är?

(Miljöpartiet använder hen.
     Miljöpartiet är tomtar.
    Alltså är alla som använder hen tomtar?)
  • PumpkinQueen
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-24 21:09:08 följande:

Och påskharen värper Kinderägg.

Bevisa att den inte gör det! Skrikandes
  • PumpkinQueen
    SweeneyTodd skrev 2012-09-24 23:24:17 följande:
    Har ej läst hela tråden. Jag vet att någon jämförde hen med finskan(eller så var det i en annan hen-tråd.) Hur som helst, man kan inte jämföra hen med finskan. Hen är ett nytt ord, ett skapat, konstlat, det är det inte i finskan, eftersom det alltid har funnits det. Hen har ''uppfunnits''. Hen har en agenda. En politisk och feminstisk agenda. Varför ska allt vara så PK?

Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden. Glad

Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.

...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?

• PumpkinQueen
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-25 11:34:29 följande:
    Såg det imorse. Om de väljer att behålla "hen" i partiprogrammet så kommar jag inte fortsätta rösta på dem. Trodde miljön var det som var viktigt, inte att vara först ut med att vara så kallat genusmedveten. Trams.

Så du har helt missat att miljöpartiet lagt sig i andra politiska frågor än bara miljön?Ja, då är det nog läge att läsa deras partiprogram lite, innan du röstar på dem igen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!