• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-02 12:15:45 följande:
    Har inte läst den tråden, men har sett liknande trådar förut. Det är väldigt svårt att debattera mot argument som inte verkar vara mycket mer än fantasier.

För det är ju så. Jag har hängt runt feminister i halva mitt liv. Och har aldrig träffat någon som försöker dölja könet helt på sitt barn. Har läst om det i tidningarna nån gång bara.  Ändå måste man som feminist bemöta denna typ av fördomar i nästan varje debatt. Och det är så synd att ju st jämlikhetsdebatten som är så viktig skall vara så enormt full av fördomar och ilska. Det är ju på gränsen till omöjligt att föra en sansad debatt. Även om man är strängt saklig och bara utgår från fakta (som t.ex. NGWP gjorde för något år sedan när hon startade en tråd om våld mot kvinnor internationellt) så blir det knappt någon debatt, utan bara en massa anklagelser om manshat och feministkonspirationer.
    Det är fruktansvärt frustrerande att man inte kan diskutera varken problem i Sverige eller ännu större problem utomlands. Miljontals flickor och kvinnor misshandlas eller mördas eller våldtas eller förtrycks varje år enbart på grund av deras kön. Reagerar tidningar och folk i allmänhet på detta tillräckligt? Demonstrerar folk på gatorna? Bojkottar vi kvinnoförtryckande länder så som vi har bojkottat länder som t.ex. har förtryckt folk på grund av hudfärg?
    Nej.
    Istället fastnar så gott som alla som försöker debattera ämnet i försvarsställning, och lyckas inte diskutera sakfrågor utan blir istället tvungna att försöka värja sig mot alla möjliga anklagelser mot feminismen.

Skyddande ideologiskt bomull var ett väldigt snyggt begrepp! Tack! Och det är aldrig något jag rekommenderar. Botemedlet mot en upplevd "kulturell hjärntvätt" får ju aldrig bli att man själv försöker "hjärntvätta" barnen. Självklart måste barnen få se den verklighet som finns. Att låtsas som om alla använder hen hjälper ju ingen...
    Visst är det så - men det är inte fel att få en inblick i olika former av känsloargument, där det enbart är de egna känslorna som räknas.

Du kan se att flera av de som argumenterar för sin syn på hur hen ska tolkas utifrån att de ogillar hen samtidigt går till storms för försvaret av Tintins världsbild på ett bibliotek som riktar sig till 10-13-åringar. 

Yttrandefrihet och kulturvärden är relativa begrepp ibland.
  • FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:56:29 följande:

"botarna". Så fint att du höjer debatten och samtalsklimatet. Känns det bra att göra sig till ett troll?
    Jag tror att det är mer besynnerligt än så, att man inte ska avfärda fabrerna som troll.

De tror nog uppriktigt och ärligt på alla konspirationer, och i det lilla formatet har din faber hittat en konspiration som går ut på att det finns ett bakomliggande syfte att hela forumet ska  ett homogent och sanktionerat hen-innehåll.

En faber  tycks vara konstant misstänksam till människors förmåga att tänka själva. I fabrernas värld efterfrågar man  nog starka ledare som tydliggör vad som är politiskt korrekt för fabern och vad som inte är det.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-02 15:43:30 följande:
    Jag kan inte tala för Faber men i min värld är det precis tvärt om. Jag tror på individen. Det är ju snarare genusanhängarna som vill ha en stark ledare eller snarare samhällsordning där medborgarna skall fås att förstå att det är bäst om pappa staten sköter fördelningen av föräldraledigheten, att pojkar som tycker om att leka med bilar har fått fel uppfostran och måste omskolas etc.
    Jag vet inte vad genusanhängarna vill, inte ens vilka de är om jag ska vara ärlig.

För min egen del klarar jag av att leva i fredlig samexistens med människor omkring mig oavsett om de använder hen eller inte.

En god utgångspunkt om man tror på individen är väl också att i så fall tro att hen är kapabel att hantera sitt eget språk på egen hand.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-02 16:38:33 följande:
    Du missar att genusanhängarna vill forma samhället enligt sin vision, alltså påverkar det mig. Om de satt och babblade genustrams med eller utan hen på sin kant utan att försöka påtvinga andra sin syn så skulle det inte röra mig i ryggen.
    Nej då, det är nära nog lästekniskt omöjligt att missa din syn på hen. Jag har noterat den - och det har väl alla andra i den här tråden också.

Men du missar att definiera vilka genusanhängarna är och hur deras vision för hur samhället ska omformas ser ut och att relatera detta till de enskilda individer som i den här tråden ger uttryck för sin rätt att själva välja pronomen.

Min synpunkt är att hen är ett elegant språkligt uttrycksmedel, som ger oss möjligheter att förfina och variera språket. Att alla inte behärskar den konsten, särskilt bland motståndarna som regelbundet producerar språksatiriska missfoster som "min hen ska inte kallas hon"är knappast hen-användarnas fel.

Fast det är märkligt att så pass många  inte fick lära sig vad ett pronomen är i skolan.
  • FMGA
    Leya skrev 2012-10-02 18:25:26 följande:
    i rest my case. den här tråden är jag vansinnigt jävla korkad måste jag säga. är det alltså DET det hela handlar om?! jahaaaaa. vi som inte vill använda ordet hen "behärskar inte konsten" (är vi för korkade tro?) och vi har inte lärt oss vad ett pronomen är?! satans jävla puckade idioter vi är alltså.

med den inställningen lär du gå långt. lycka till.
    Jag kände en gång en tjej som hade utvecklat en mycket effektiv härskarteknik.

Genom att ständigt jämra fram ett  "nu talar ni maktspråk" så fort hon inte begrep ett sammanhang eller ett ords betydelse kunde hon ta död på vilken diskussion som helst.

Jag undrar vad det blev av henne. 
  • FMGA
    nihka skrev 2012-10-02 19:38:51 följande:
    Troll för att han formulerar innehåll och språk exakt som den paranoide, dök upp exakt när den paraniode försvann
    men förnekar att han är den paranoide.
    Fast bara en signatur åt gången iallafall, vilket trots allt är sympatiskt.

I hensammanhang är det rätt kul att Faber under sin förra signatur här på FL deklarerade att han bojkottar DN.

• FMGA
    Element skrev 2012-10-02 18:08:31 följande:
    Genusanhängarna är ju naturligtvis falangerna inom partierna. Människor som Margareta Winberg och Karin Svensson Smith, deras skyddslingar inom universitetsvärlden som Tina Rosenberg och alla fotsoldater ute i samhället, dvs den grupp privatpersoner som tror på detta dravel.
    Jaha, så genusanhängarna var Margareta Winberg, Karin Svensson Smith och Tina Rosenberg (Karin Svensson Smith får jag väl googla på, vet inte vem hon är) samt falangerna inom partierna. 

Det är alltså dessa som bär upp den heliga svenska statsfeminismen.

Hur ser genusanhängarnas agenda för hen-implementerandet ut - och viket är deras syfte.

Om syftet var att så att säga avköna oss svenskar med att ersätta han och hon med hen, så verkar det ju som språket bärs upp av de individer som använder det.

Hen har liksom satt sin egen agenda och fungerar ju numer som ett komplement till han och hon utan att på något sätt förminska våra kön och få dem att skrumpna.

• FMGA
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 18:59:47 följande:
    Genusvetare antagligen.
    Mer sannolikt att hon blev en fanatisk henmotståndare vars främsta argument som hon upprepar i oändlighet är "Jag är ingen hen. Och hen betyder höna"

Och när någon försöker förklara hur hen används så håller hon för öronen och skriker i högan sky: "Nu talar du maktspråk" 
  • FMGA
    nihka skrev 2012-10-02 20:53:07 följande:
    Jo, det blir en del reklam här även om det kanske inte var vederbörandes intention. Jag har iaf lärt mig att känna igen flera namn.
    Jo, Margareta Winberg var det så länge sen jag hörde något om att jag var tvungen att goggla. Jag trodde hon var ambassadör i Uganda eller nå´t, men tydligen är hon ordförande för något som kallas UN Women i Sverige.

En FN-organisation. Där ser man, ultrafeministerna  tar över även där.

• FMGA
    Element skrev 2012-10-02 20:51:00 följande:
    Deras avsikt är inte att avköna.
    Och avsikten är?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!