• Ermenegildo

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-01 20:30:45 följande:
    Förresten borde den där vinglas-emotikonen bannlysas.
    Det håller jag med om!! Det är nästan viktigare än hen-debatten.
    It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
  • Ermenegildo
    FMGA skrev 2012-10-02 21:32:13 följande:
    Nja, jag uppfattar det som att de fanatiska henhatarna möjligen betraktar det som ett AMSH-projekt med dold agensda (Alla Måste Säga Hen) men du tillhör tydligen falangen som tror att hen implementeras via Arbetsförmedlingen.

Hur tänker du då: Att arbetsförmedlaren tilltalar den inskrivna med orden:
    Hur går det för hen? Har hen ringt till alla de henor hen ska göra eller har hen inte hennut med det än? 
    Ha, hennut. Är det den mer genuskorrekta benämningen av mammut?
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 22:47:12 följande:
    Jag sa inte att arbetsmoralen var låg. Jag sade att utan inciitament jobbar människor sämre. 
    Incitamenten är inte nödvändiga, däremot frihet och självförverkligande, vilket är tabu i ett kommunistiskt system. Sen får man nog definiera "arbetsmoral". Visst kan man få människor att slita med piskan i hand. Så mycket till resultat blir det dock inte...
  • Ermenegildo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:07:15 följande:

Nu har jag ju i och för sig aldrig påstått något sådant.

Det jag påstår är att kvinnors dubbelarbete hemma och på jobbet påverkar jämställdheten. Och därmed bör noteras.

Jag påstår också att det inte är en naturlag som säger att män har större rätt än kvinnor att kunna prioritera karriären och samtidigt ha familj, utan att denna kulturella värderingen oftare borde ifrågasättas.
    När människor på sin dödsbädd tillfrågas vad de ångrar så brukar det heta att de ångrar att de inte spenderade mer tid med sin familj. Få ångrar väl att de inte satsade hårdare på karriären. Ändå framställs det som att kvinnor - som ofta prioriterar familj före karriär - är förlorare. Hur resonerar man då? Är inte det väsentliga att alla har ett fritt val?
  • Ermenegildo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:11:31 följande:

Fast pengar är ju som du påpekar ovan långt ifrån det enda incitamentet.

Sitt påstående gäller ju inte bara DDR utan alla kommuniststater? Och exakt vad med DDR syftar du på?

Återigen. Vilka belägg finns för detta ganska vanliga påstående?
    Vill du ha belägg för att kommunismen leder till länders ekonomiska förfall, ofrihet och upprepade brott mot mänskliga rättigheter? Det ligger väl i och för sig mil ifrån ämnet för denna tråd men öppna vilken historiebok som helst. Nån jäkla måtta får det väl vara på aningslösheten. Du låter som någon som missat de senaste 50 åren.
  • Ermenegildo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 16:14:53 följande:
    Det beror ju på vad man vill bevisa. Vad gäller saker som går att räkna som t.ex. arbetslösheten så är statistik helt okej bevis. Om det är mer komplexa företeelser som man vill bevisa så är statistik ganska dåliga bevis.

Ha, sysselsättningsstatistik är ju ungefär den minst trovärdiga statistik som finns. Dels ändras beräkningssätten hela tiden, dels tar den fortfarande inte hänsyn till en massa faktorer som påverkar såsom studerande som anges som arbetssökande etc.

Det gamla Sovjet kunde för övrigt alltid stoltsera med 0% arbetslöshet. Det åstadkom man bland annat genom att anställa personer som tog emot mynt, lade in dem i en godisautomat och sedan gav godiset till kunden. Se där en innovativ metod att trolla bort arbetslöshet Glad

Jag vågar sätta en hundring på att Nordkoreas och Kubas officiella arbetslöshet är väldigt nära noll. Måste ju vara finfina samhällen...
  • Ermenegildo
    Element skrev 2012-10-05 20:54:07 följande:
    Nej men som jurist förstår jag att du gillar semantiska och retoriska knep, det är ju ditt yrke att manipulera ett regelverk mot ekonomisk ersättning.
    Du har sett för många avsnitt av LA LawSkrattande
  • Ermenegildo
    Torpedo skrev 2012-10-14 02:09:09 följande:
    Hen är inte ens ett riktigt ord, det är bara ett feministiskt påhitt.
    Jag skulle nog vilja påstå att det är ett ord nu. Man kan till och med beskriva ordet som en massiv succé.
  • Ermenegildo
    FMGA skrev 2012-10-16 09:42:37 följande:
    Jo, jag vet. Du använde ju "hen" om mig tidigare här i tråden, den anonyma humanisten gjorde det också, kanske lite mindre skickligt eftersom den anonyma humanisten råkade skriva han och honom i nästa inlägg.

Men jag uppfattade detta som retoriska grepp, inget annat. 

Annars tycker jag att det verkar som den överväldigande majoriteten använder hen för att ersätta den otympliga frasen "han eller hon" eller i sammanhang där de vill dölja könet på någon eller då det är okänt.

Relevansargumentet är  tveksamt, tycker jag - åtminstone om den person som benämns hen deltar i samtalet/händelsen - som t ex Lisa i mitt exempel.
    Jag har efter nogsamt övervägande kommit fram till att den enda som behöver skriva i den här tråden är FMGA. Det är så oerhört sällsynt med skribenter här som både kan uttrycka sig och som dessutom uttrycker balanserade och min mening vettiga åsikter.
  • Ermenegildo
    SkåneP skrev 2012-10-16 09:48:35 följande:
    Den som använder hen har missat att den kunde använt den.

Om "den" vore en naturlig ersättare för omskrivningar som "han/hon" skulle "den" redan användas på det sättet. Men språk är ju väldigt demokratiskt, testa för all del att använda "den" i de lägena. Jag förutspår dock ingen omedelbar succé.
  • Ermenegildo
    Element skrev 2012-10-17 12:41:57 följande:
    Därför att feministerna då arbetade för jämställdhet och inte satt och sysslade med mental onani på universitet.
    Jag tror inte någon skulle påstå att jag är en indoktrinerad feminist och jag tycker att hen är ett utmärkt tillskott till svenskan. FMGA har väldigt vältaligt och tålmodigt förklarat varför. Ärligt talat bryr jag mig inte om med vilken politisk agenda ett ord har tillkommit om det fyller en vettig funktion. Och det är vi ju ganska många som tycker att det gör.
  • Ermenegildo
    Element skrev 2012-10-18 17:32:01 följande:
    Jag har inga lösningar på detta, min avsikt var mest att peka på henanhängarnas hyckleri. Allt är en social konstruktion påstår de men ändå vill de dra nytta det som traditionellt har varit kvinnliga privilegier( i det här fallet beskydd) när det passar dem för att i nästa ögonblick ändra sig. Kort sagt de vill ha kvar kakan och äta den.
    Vad har detta med ordet hen att göra?
  • Ermenegildo
    Element skrev 2012-10-18 17:36:48 följande:
    En stor del av de som nyttjar hen bekänner sig till den svenska genusmodellen, följer med i nyheter så står det klart att det finns en stark koppling mellan den svenska statsfeminismen sprungen ur genusteorin och promotandet av hen.
    ok.... Jag anar en stor och spännande konspirationsteori.
  • Ermenegildo
    Element skrev 2012-10-31 19:19:17 följande:
    Vad svamlar du om? Det är ju Noahs förvirrade hjärna som skapat problemet och det har inget med ett avklippt könsorgan att göra.

Frisören har rätt att klippa vem han eller hon vill. Om Noah startar en egen salong så får hon samma rätt.
    Nja. Man kan tex inte bestämma att man inte klipper zigenare, judar eller afrikaner. Och det är egentligen helt logiskt att man inte ska kunna neka någon på grund av kön heller. När jag klippte mig sist fick jag höra att de inte får ta olika betalt av herrar och damer heller, utan det skja baseras på hårlängd, vilket ju också är helt logiskt. Klart att En Europe-glam-rockare ska betala lika mycket som en tjej för att permanenta och blondera håret.
  • Ermenegildo
    lizalolly skrev 2012-11-01 16:04:25 följande:
    Jag blir irriterad på att man talar om hen som något sorts stort framsteg i jämställdhets utveckling. Det är SÅ irriterande när någon använder hen istället för han och hon i situationer där man kanske berättar en historia eller ska återberätta en händelse. Jag tycker hen är väldigt användbart, använder det själv när jag inte vet, eller kan vara vilket som av han eller hon. Men att hela tiden använda hen är både förvirrande och tråkigt. Obestämd
    VEM talar om hen som ett stort framsteg i jämställdhetens utveckling? VEM använder hen istället för han eller hon?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    lizalolly skrev 2012-11-01 17:07:43 följande:

När debatten var igång pratades det om detta i både radio och TV. Bara att googla och hitta alla de som sagt detta, alla jämställdhetsprojekt och organisationer som förespråkat hen som mycket mer än vad det egentligen är. I DN intervjuades ett par som använde hen istället för han och hon, här på FL har jag sett åtminstånde 2 trådar där TS bara skriver HEN. Trodde ingen hade missat detta. Men visst jag kan leta upp exakt vem som sa vad.
    Äh, det är som vanligt en storm i ett vattenglas. Vad gäller trådarna på FL är det väl just situationer där könet inte har någon som helst betydelse för berättelsen och då är det väl helt ok att använda hen. Jag tycker de som skriver mest om hen är de som nojar om statsfeminism m m.
  • Ermenegildo
    lizalolly skrev 2012-11-01 17:59:02 följande:

Nää jag tycker det är väldigt irriterande. Visst du kanske inte tycker att det har betydelse men jag kommer sitta här och undra "Vadå är det en tjej eller kille??!" Varför vill man undanhålla den informationen? Att skriva hen när man vet vilket kön det handlar om är bara störigt och jag ser inte poängen

Om jag berättar en Bellmanhistoria - vad har det för betydelse om det är Eva Bellman eller Erik Bellman? Och om det är så att det har väldigt stor betydelse för dig kanske det faktiskt finns en poäng i att skriva hen - för att frigöra dig från förutfattade meningar. Exempelvis om man vill skriva om huruvida det är moraliskt att ligga runt - då kanske man just vill höra folks reaktioner om de INTE vet vad hen har för kön. Eftersom det är ett typexempel på där värderingar ofta skiljer sig åt beroende på könet hos den som ligger runt.
  • Ermenegildo
    lizalolly skrev 2012-11-01 18:21:42 följande:
    Iofs, nu när jag sitter och försöker bryta ner mina egna tankar på VARFÖR det stör mig så framkommer det ju att jag vill veta vilket kön det är för att kortfattat, kunna lägga in värderingar/ eller söka förklaringar i beteendet utifrån personens kön(medvetet eller undermedvetet). Då måste jag enbart fokusera på annat som sägs om personen. Vilket kan vara bra i vissa situationer antar jag, men när man skriver exempelvis om sitt barns sömnproblem och du vet att det är en han varför skriva hen? 
    Därför att om det är en han så blir medicinen att ge grabben en rejäl lavett? Nä, ingen aning. Det verkar lite kissnödigt, kan jag hålla med om.
  • Ermenegildo
    lizalolly skrev 2012-11-01 18:27:55 följande:

Ja fast det är just det i exemplet med Eva o Erik Bellman är det bara irriterande just för att det inte spelar någon roll öht, men ditt andra exempel är en situation där det kan vara intressant. Dock så är jag personligen av åsikten att det är annorlunda för män och kvinnor så jag skulle tillslut vilja veta vilket kön hen hade. Men det är en annan diskussion!
    Jasså, vad nu då, är det bara tjejer som får ligga runt menar du? Medan vi stackars män ska hålla på svendomen tills vi träffar den rätta och gifter oss?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!