Lavish skrev 2012-07-20 12:26:46 följande:
Fast att ett nytt pronomen slår igenom är en stor sak, och att det har lyckats tillmäter jag den teoretiska bakgrunden som har många anhängare och som växer sig starkare.
För det andra, som sagt, det finns redan nu många som använder hen om personer de känner till könet på. Dvs användningen av ordet går inte att styra till att vara endast det som vissa här vill påstå att det används till (när man inte vet kön).
Jomenvisst. Det är ju delvis därför bruket av hen ökar så snabbt, det fyller ett flertal funktioner.
Jag kan använda det när jag skriver om mitt barn men inte vill avslöja vilket kön hen har. Och där kan det finnas ett flertal skäl att jag föredrar att inte tala om vilket kön hen har för andra, trots att jag självklart vet det själv.
För oss som har tragglat oss igenom den gamla sagoskatten med våra barn är det inte svårt att förstå att hen kan vara mer praktiskt om man anser att man inte nödvändigtvis själv behöver bidra till att skola in barn i föreställningen att pojkar är aktiva och flickor passiva.
Den användning som gör så många upprörda, att man tilltalar en person med pronomet hen trots att man känner till hens kön är i den mån den överhuvudtaget förekommer mycket tveksam.
Däremot kan jag inte uppröras över att någon föredrar att använda hen i barnvisor som Ekorren satt i granen. Jag har ändå aldrig förstått mig på dem som tycker att könet är så viktigt på ett djur att de måste ta fram kikaren för att försöka könsbestämma, alternativt att "han" är det självklara valet för någon man inte känner till könet på.
Nu tillhör jag iofs själv den sistnämnda kategorin. Det faller sig naturligt för mig att säga han om ekorren, men även om jag är uppvuxen i en äldre språktradition måste jag ju inte nödvändigtvis tro att språket inte kan utvecklas för mig och andra.