• pmb

Tygblöja till spädbarn?

Hej
    Vi har en 9 veckors bebis sin helammas. Hur funkar det med tygblöjor, är det så pass bra absorptionsförmåga så det här rinniga bajset sugs upp? Jag vill nämligen köra på tygblöjor men min sambo ifrågasatte det där med uppsugningsförmågan till så här små, han tror mer att det funkar när det har blivit lite fastare. Vi kör på engångsblöjor nu, och man byter ju ändå när det kommer bajs, men det är väl mest så vi vet att det hålls inne ordentligt.

Sen undrar jag också...man ska ju inte använda feta krämer har jag förstått, för att det "sätter igen" så uppsugningsförmågan blir sämre. Är det samma med olja? Vi tvättar nämligen med olja och vatten nu när vi byter på sonen, men det kanske bara är vatten som gäller vid blöjbyte när man har tygblöja?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Tygblöja till spädbarn?
  • Lena

Vi har lite olja i vattnet när vi tvättar och salva när det behövs tygblöjorna funkar bra ändå. Tänk på att inte använda sköljmedel när du tvättar bara.

• SockerStinn

Det finns lite olika vikningar, vissa passar bättre för att hålla inne löst bajs. Men precis som med engångs så händer det ibland att tygisar läcker. Ullbyxor är lättast att få bra passform på, PUL-byxor är i regel för stora i början. 
    Olja funkar bra i tvätt-vattnet. Krämer orsaker dock ofta problem. 

• helene 355

vi har pocketblöjor och vår son är 4 månader, och haft sen födseln och de funkar super. det är en gång de läkt bajs och då var de bara jättelite på tröjan för han satt i bilstol när han bajsade. så de funkar super, iaf för oss :)

• helene 355

olja har vi haft i vattnet och funkat bra ändå, även ibland salva men då har vi bytt lite oftare om vi smörjt mycket med salva.

• kiwi81

Jag har en 3-månaders flicka och vi varvar friskt mellan tygisar och engångs. Med engångsblöjorna har vi haft flera läckolyckor, men faktiskt aldrig med tygblöjorna. Jag använder vikblöjor med PUL-byxa ovanpå. Jag tror att tygisarna håller bättre för att jag just kan vika dem till perfekt passform. Använder olja och vatten när jag tvättar rent. Salvor använder jag sällan. Om jag skulle behöva använda salva (t ex om hon skulle få svamp) så skulle jag nog låta henne lufta rumpan tills det absorberats ordentligt, eller använda engångs om lutning inte funkar just då. På natten och när vi ska iväg använder jag engångs och hemma använder jag ofta tygisar!

• pmb

Tack för alla svar! Sambon blev mer såld på tygblöjeidén :) Nu gäller det bara att komma fram till vilken sorts tygblöja vi ska satsa på. Ju fler val man har desto svårare att ta beslut ;) Får väl testa lite olika så kommer man fram till nåt i slutändan =)

• helene 355

va bra :9 jag rekommenderar verkligen PUL-blöjor i pockeformat. tror jag köpt från littlelamb i england några OSFA blöjor och en vän hade vikblöjor och de tyckte hon var bäst, så kan ju va bra som du säger att testa lite olika ;:)

• tygblojan

Tygblöjor kan man använda från dag 1 om man önskar.

Man kan välja mellan tygblöjor i:
    *Syntetmaterial
    *Naturmaterial

Tygblöjor i syntetmaterial närmast barnets hud = barnet känner inte lika bra att det blir blött när det kissar
    Tygblöjor i naturmaterial närmast barnets hud = barnet känner att det blir blött när det kissar

Om man önskar eller behöver använda mycket salva på barnets hud så kan det vara enklare att använda tygblöjor i naturmaterial, eftersom de inte är lika känsliga för salvor/oljor. Syntetblöjor kan bli igentäppta av feta krämer och oljor och då kan man uppleva att de läcker (kisset klarar inte att tränga in i tyget utan rinner ut vid sidan om benen.

Välkommen in och läs mera information om tygblöjor och olika system av tygblöjor hos

www.tygblojan.se

En svensk online butik som säljer tygblöjor och tillbehör

tygblöjor, GroVia, TotsBots, Disana, Prefolds, Boosters, Sonett ullkur, Sonett ulltvättmedel, Ocean tvättmedel
Svar på tråden Tygblöja till spädbarn?