Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?

Reagerar på att du tror att det inte "är så värst utvecklande" att sitta i famnen?! Herregud det är ju precis tvärtom! Det är faktiskt den mest utvecklande platsen hon kan vara på

Fysisk närhet och samspel stimulerar utvecklingen mycket mer än alla leksaker i världen.

Mitt tips är att köra samspelslekar. Busa. Sjunga. Dra ramsor. Ja det finns massor. Är det utvecklingen du tänker på så ska du i allra högsta grad ha henne fysiskt nära och samspela mycket med henne

• skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:40:41 följande:
    Sambon kommer döda mig om jag släpar hem mer prylar Drömmer 
    När du sa det där med kuddar kom jag på en sak, det borde väl gå att lägga runt om täcket I påslakanet? Då borde hon väl inte kunna rulla över kanten?
    Ja det förstår jag
    Jag skulle aldrig i livet köpa mer prylar bara för att vissa är konsumtionsgalna...
  • skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:44:39 följande:
    Alltså hon tippar för att hon lyfter huvudet högre än hon har styrka till att hålla det uppe, inte att hon tippar från sittandes.. Hon övar massor, så förr eller senare lär hon väl sig.. Det är ju därför jag vill ha tips så jag inte behöver oroa mig. Och visst gör det ont att slå huvudet rakt i golvet.
    Är det huvudet hon har svårt att hålla upp så tränas ju detta bäst i famnen, då har hon också säkert stöd om huvudet skulle "falla" så att hon inte riskerar att skada sig. Är hon prematur eller finns det annan anledning till att hon är särskilt svag i nacken?
  • skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:51:05 följande:
    Jag vill inte lämna ut för mycket, men hon är inte frisk nej.

Då tycker jag du ska ta fasta på det jag skrev att fysisk närhet och samspel stimulerar utvecklingen mer än något annat. Kängurumetoden används på sjukhus istället för kuvös när det är möjligt eftersom närheten främjar utvecklingen bättre än en kuvös, det gäller all utveckling från tillväxt till kognitiv, motorisk, psykisk osv. Ni torde väl även ha kontakt med läkare angående hennes utveckling antar jag, de kanske har tips på någon övning som är anpassad för henne, om det är så att hon behöver regelrätt träning.
  • skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 11:00:41 följande:
    De anser att hon är ganska tidig med sina förutsättningar och att hon kommer att komma ifatt så småning om.. 
    Men absolut, det ska jag tänka på! Ska även testa det där med kuddar i påslakan när jag inte kan bära.
    Aha, det låter ju bra!
Svar på tråden Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?