Gravid efter att ha fått metotrexat
Hej på er alla
Jag har idag varit inne på SÖS och fått en spruta med metotrexat, eftersom de efter många prover, lång väntan, och flera ultraljud konstaterades att jag inte hade en normal graviditet, utan att det rörde sig om ett X. Vet att många har det tusen gånger värre, som fått operera sina äggledare och de ena med det andra, men detta är det största som hänt mig och jag känner mig alldeles trasig efter de senaste veckorna. Först glädjen över att vara gravid, smussla inför vänner och bekanta (fira midsommar och låtsasdricka vin), skylla på penicillin och allt va det varit, sen efter första ultraljudet ser de ingenting i livmodern. Redan då blir man orolig och sedan har semestern börjat med läkarbesök, ultraljud, prover och en lång väntan.... har fått avboka USA-resan och kan just nu inte ens lämna stan eftersom jag ska in och ta prover med jämna mellanrum för att de ska se så hormonnivån sjunker. Detta kan utan tvekan kvala in på min topp3-lista av värsta semestrarna....
En läkare sa till oss idag att vi bör vänta 3 månader innan vi försöker bli gravida igen, medan en annan läkare vi träffade på eftermiddagen sa 6 månader. På informationsbladet vi fick i samband med att sköterskan gav mig sprutan stod det 3 månader...
Jag vill inte vänta alls!! Förstår dock att man bör vänta lite, är ju trots allt cellgift , man sprutat in i kroppen (liten dos men ändå...)
Vill gärna höra hur det gått för er som tagit spruta med cellgift och hur lång tid det tog för er att bli gravida efteråt. Hittar inte så mycket information om just detta. Står allt ifrån 1 menscykel- 1 helt år.
Allt man läser här verkar handla om folk som opererat bort x. Detta va inte ens en issue i mitt fall... hur kommer det sig? Jag var idag i vecka 8+3