• Roxxy

Gravid efter att ha fått metotrexat

Hej på er alla
    Jag har idag varit inne på SÖS och fått en spruta med metotrexat, eftersom de efter många prover, lång väntan, och flera ultraljud konstaterades att jag inte hade en normal graviditet, utan att det rörde sig om ett X. Vet att många har det tusen gånger värre, som fått operera sina äggledare och de ena med det andra, men detta är det största som hänt mig och jag känner mig alldeles trasig efter de senaste veckorna. Först glädjen över att vara gravid, smussla inför vänner och bekanta (fira midsommar och låtsasdricka vin), skylla på penicillin och allt va det varit, sen efter första ultraljudet ser de ingenting i livmodern. Redan då blir man orolig och sedan har semestern börjat med läkarbesök, ultraljud, prover och en lång väntan.... har fått avboka USA-resan och kan just nu inte ens lämna stan eftersom jag ska in och ta prover med jämna mellanrum för att de ska se så hormonnivån sjunker. Detta kan utan tvekan kvala in på min topp3-lista av värsta semestrarna....

En läkare sa till oss idag att vi bör vänta 3 månader innan vi försöker bli gravida igen, medan en annan läkare vi träffade på eftermiddagen sa 6 månader. På informationsbladet vi fick i samband med att sköterskan gav mig sprutan stod det 3 månader...
    Jag vill inte vänta alls!! Förstår dock att man bör vänta lite, är ju trots allt cellgift , man sprutat in i kroppen (liten dos men ändå...)

Vill gärna höra hur det gått för er som tagit spruta med cellgift och hur lång tid det tog för er att bli gravida efteråt. Hittar inte så mycket information om just detta. Står allt ifrån 1 menscykel- 1 helt år. 
    Allt man läser här verkar handla om folk som opererat bort x. Detta va inte ens en issue i mitt fall... hur kommer det sig? Jag var idag i vecka 8+3

• Svar på tråden Gravid efter att ha fått metotrexat
  • Dusdus

Jag fick sprutan för snart två månader sen efter operation. Jag har läst allt jag bara kan om cellgifterna och det jag egentligen fått fram är att ingen vet egentligen hur länge man behöver vänta innan gifter är ur kroppen. En läkare sa att dosen är så liten så den går ur kroppen på bara några dagar medans en annan säger att det tar ett år.
    Tydligen hade forskning gjorts på 20 kvinnor som regelbundet innan graviditeten behandlats med cellgifterna för reumatism (Betydligt större doser än den lilla sprutan vi fick) och alla kvinnor hade en normal graviditet och barnen var frisk. När jag fick sprutan så hade jag bara läst på här på fl om "väntetiden" att bli gravid. Jag fick TJATA och övertyga (!) flera läkare och barnmorskor att jag faktiskt var tvungen att vänta med att bli gravid (tillslut letade en läkare upp information på fassFörvånad)

Nu har jag precis haft min första mens efter utomkvedset och sprutan och vi har bestämt oss för att vi fortsätter försöker göra bebis denna månad!   Det jag kan rekomendera dig att göra är att vänta tills HCG ligger på 0 innan ni försöker igen så du inte behöver oroa dig om du är gravid eller om det är graviditetsvävnad kvar och tex får en till spruta fast du kanske egentligen var gravid!

• Wickedblue

Jag fick metotrexatsprutan på Södertälje sjukhus och blev inte alls rekommenderad att vänta med att bli gravid.
    Nu läste jag jag allt jag kom över på nätet och valde ändå att vänta 3 månader med att fösöka bli gavid och tjatade dessutom mig till att få mäta min folsyra-nivå för att se att den var normal så att det inte skulle bli några sådana ev konsekvenser vid framtida gaviditet.

• Roxxy

Hej!

Dusdu; Tog det 2 månader innan du fick en vanlig mens!? Hur har det gått med ert babymaking nu då?

Tänkte att jag skulle meddela hur det gick med sprutan. Den hjälpte naturligtvis inte utan jag blev inkallad en vecka senare och fick ta ännu en spruta med metotrexat. Fick sprutan på onsdagen, och på torsdagen fick jag fruktansvärda kramper. Fick ligga i sängen hela dagen och med massa värktabletter lyckades jag till slut somna ifrån eländet. På fredagen kändes det lite ömt och som molande mensvärk fram tills lunchtiden då det small till och jag har aldrig i mitt liv känt sån smärta! Önskar inte ens min värsta fiende en sådan smärta. Mannen fick köra in min till akuten där jag slussades upp till Gyn som satte dropp och tog prover och gjorde VUL på mig. De såg att jag hade blod i magen men ville ha mig under observation ett tag innan de tog beslut om operation eller ej. 
    Fick ligga med dropp i 1 1/2 dygn innan smärtan äntligen la sig lite och mina värden såg hyffsat stabila ut så de kunde utesluta operation.
    De va verkligen sjukt bra på SÖS och tog prover på mig varje timme för att kolla alla mina värden. Mitt i natten kom de in varannan timme och tog blodprov första dygnet,
    Själv va jag helt väck av smärta illamående och yrsel och låg mest och skakade första dygnet =(
    På söndagen fick jag åka hem med en sjukskrivning i handen och order om att vila en hel vecka. Nu lämnar jag blodprov varje vecka och senast va hcg nere på 600 :D Tänker fråga dem om det där med folsyrenivå som Wickedblue nämnde!  

• Vickan I

Jag fick också två sprutor då den första inte fungerade. Blev sedan gravid efter en månad (hade inte fått info att man skulle vänta)!!! Läkarna på KS beklagade detta. Jag kan säga att det var den värsta terrorn jag varit med om denna graviditet pga oron att ngt skulle vara fel på bebisen. Fick göra flera ul och en organscreening mm. Var livrädd att de skulle se ngt fel i v 20 när jag gjorde screeningen så att jag skulle få avbryta då. Vet att det råder olika meningar om väntetiden, men jag hade absolut väntat om jag haft valet. Till mig sade dem att man har en liten förhöjd risk för främst neurospiralåkommor som ryggmärgsbråck, fel/underutvecklad hjärna mm.

Nu är vår kille 10 månader. När han var 5 månader upptäcktes det att han har muskulär hypotoni, dvs han är muskelsvag. Som läkarna sade så kommer det aldrig gå att "bevisa" att det är cellgiftet som orsakat detta, men inte att det inte är det heller.

• Vickan I

Ska förtydliga att jag blev gravid ca en månad (lite mer) efter att Hcg var nere på noll.

• Roxxy

Vickan 1: Men guuuud. Ingen som sa att ni skulle vänta?? Men varför i hela hell... säger alla så förbannat olika?!
    Förstår att det måste ha varit hemska månader för dig... usch.... massa hormoner på det och man är ett vrak liksom... :(
    Va kommer det att innebära att han är muskelsvag? Märker ni något nu?  

Svar på tråden Gravid efter att ha fått metotrexat