Hur når jag min trotsiga 5-åring? Lite uppgiven..
Jag skrev en liknande tråd för ett tag sedan gällande vår tjej som fyller 5 om 2 veckor. Men jag känner att jag behöver lite fler råd :)
Hon är en envis, krävande men glad och intelligent liten rackare, men senaste tiden håller hon på att driva mig till vansinne.. Det känns som om mycket av energin från min sida går till att försöka undvika konflikter, men i de konflikter som jag ändå MÅSTE gå in i känner jag att jag inte når fram till henne. Det slutar antingen med att vi båda blir jättearga och det blir skrik och gråt eller att jag upplever att hon ignorerar mig eller t.o.m flinar åt mina åtsägelser. Hon är alldeles för hårdhänt mot sin lillasyster och får hon inte sin vilja fram i alla lägen blir hon vansinnig. 1 gång av 20 säger hon "OK, mamma" men oftast käbblar hon emot eller ignorerar mig.
Det är såå uttröttande att hela tiden försöka vara pedagogisk och inte bara kunna njuta av att umgås utan att oroa sig för bråk. Hon fungerar jättebra på dagis men hon räds inte gå in i gräl då vi är på kalas, restauranger, lekparker o.s.v. Idag var jag tvungen att bli rejält arg och skälla på henne då hon hoppade i mina vänners säng (efter mååånga tillsägelser) Som det är nu så tycker jag att hon känns otroligt ouppfostrad och bortskämd då man är tvungen att låta vissa saker gå förbi eftersom det tar sådana proportioner om jag säger till..
Saker vi bråkar om:
-Bråk och "slagmål" med lillasyster
-Inte hoppa i sängen (varje dag!)
-Reta lillasyster
-Leka för vilda lekar, hoppa, springa, busa inomhus..
-Bossa över lillasyster, bestämma lekar, turordning, vems leksak det är o.s.v, o.s.v..
-Kissa innan läggdags (nästan varje dag!)
-Få det hon vill, precis NÄR hon vill..
Ska man finna sig i att man fått ett barn som är så här krävande eller måste man försöka stävja hennes envishet, är också en fundering jag har.. När lär sig barn att de inte är ensamma i världen och att man inte alltid kan få sin vilja igenom?! Helt allvarligt, jag trodde nog att en snart 5-åring förstod det någorlunda. Det känns som om vi inte kommit någon vart med hennes "egoism" sedan hon var 2 och ensambarn. Jag trodde nog att en snart 5-åring hade utvecklat lite starkare empati än så här..
Begär jag för mycket av henne? Helt ärligt, jag behöver få veta det i så fall.
Detta är skrivet lite i affekt då jag känner mig rätt slutkörd just nu, givetvis har hon sina ljuvliga stunder då hon leker jättefina lekar och är gossig och så, men överlag är hon rätt krävande och hon tar väldigt mycket fokus och hennes lillasyster blir lidande kan jag känna.
Ni kloka föräldrar där ute! Har ni några råd, synpunkter?