• Nifi

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

vad är problemet med att ange vad pengarna ska användas till? den typen av frågor ställs för att minska penningtvätt, vill ni inte medverka till det? hsr man inget att dölja,ser jag inte problemet?

~Carpe Diem~
  • Nifi
    Argo skrev 2012-06-30 12:05:11 följande:
    Den typen av frågor på den typen av summor har INGENTING med lagen om penningtvätt att göra. Om vi ska vara riktigt noga. Här kräver desutom Forex Bank att de skall redovisa varifrån pengarna på kontot kommer. Ska man ta vara lönespec och visa räkningarna för att banken skall räkna ut att man har sparat ihop 50000 på sitt eget konto?

Du har fel. De som tvättar pengar delar ofta upp beloppen i småsummor just för att minska risken för upptäckt.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Argo skrev 2012-07-02 17:33:36 följande:
    Jag har knappast fel - om du läser om mitt inlägg. Lagen om penningtvätt, med påfäljande krav på utredning, berör inte den här typen av summor. Det var vad jag skrev och det stämmer alldeles utmärkt.

Jo, du har fel eftersom beloppsgränsen är 10 tkr.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Argo skrev 2012-07-03 16:12:34 följande:
    Jaha, du är en sådan, en som måste få det skrivet rakt ut. ordagrannt ur lagen: Situationer som kräver kundkännedom  2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 § 1. vid etableringen av en affärsförbindelse, 2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer, 3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och 4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet. Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp. 62.95.69.3/SFSdoc/09/090062.PDF [min fetning och understrykning]

Jag tror nog att det är jag som får skriva dig lite på näsan istället... eftersom lagstiftningen anger en miniminivå, är det helt ok för t ex en bank eller ett växlingskontor att ha strängre regler, dvs kontroller på lägre bekoppsnivåer.
    ~Carpe Diem~
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...