Inlägg från: rosagubben |Visa alla inlägg
  • rosagubben

När är bästa tiden för att skaffa hund igen?

Jag är då gravid i 4:e månaden, och är enormt sugen på att skaffa hund. 
    Men det jag funderar på är ifall det verkligen är en så smart ide. Bebisen kommer om några månader liksom. Ska jag då ta hand om både nyfödd bebis och ha tid att uppfostra en hundvalp? Går det ens?
    hundrasen jag vill skaffa mig då är en Shih tzu
    Men det jag undrar över, är ifall det ens är möjligt att tänka i dessa banor? köpa hund strax innan bebisen kommer?
    Jag har erfarenhet av hundar och vet hur man uppfostrar och tränar dem(vi hade för 4år sedan en blandistik Dobermann/pitbull som jag ansvarade för när det gällde träning och uppfostran).
    Min sambo kan inte speciellt mycket om hundar, så då kommer valpens uppfostran och träning ligga i mina händer till en början. men sen kommer ju bebisen komma och då kommer ju både han och jag ha fullt upp med bebisen, och då kanske valpträningen blir lidande tänker jag. 

Annars funderar jag på att kanske köpa hundvalpen om ett år istället, när bebisen är runt 6-7månader, men är det en rimlig tanke? För då kanske bebisen börjar krypa och då kanske valpen och bebisen börjar leka med varandra och så kanske någon gör illa någon, bebisen tar tag i valpen för hårt eller valpen kanske råkar bita bebisen med sina sylvassa valptänder?

eller ska jag vänta med hundvalpsköpet tills dess att bebisen börjar på gå på förskola? För då kommer jag ju ha "ensamtid" med valpen ett par timmar varje dag liksom.

• Svar på tråden När är bästa tiden för att skaffa hund igen?
  • rosagubben
    FMG skrev 2012-06-26 15:33:26 följande:
    Min syster skaffade en valp när hon var gravid. Hon hade redan en unghund sedan tidigare plus andra djur.
    Det har fungerat kanonfint.
    Jag ångrar att jag inte köpte valp när jag var gravid eftersom att jag har haft så otroligt mycket tid över.
    Lillen har ju haft bestämda småtider och det finns absolut utrymme om man vill. 
    Men blev det inte väldigt körigt i början när bebisen precis kommit och allt det nya liksom? Hur reagerade valpen på "tillskottet" i familjen? 
  • rosagubben
    Granen skrev 2012-06-26 15:05:39 följande:
    Jag skulle vänta tills barnen var större.
    Små barn och djur hör inte ihop enligt mig.
    Det kan jag tyvärr inte hålla med om. Jag är uppväxt med både katt och hund. och nu för fyra år sedan fick vi avliva vår senaste hund pga sjukdom. och jag är tacksam och glad över att få att växt upp tillsammans med djuren eftersom jag tidigt fick lära mig att ta hand om dem och hjälpa till med det praktiska och fick då en insikt i hur det är att ta hand om ett djur. inte bara gulli-gulla med det som gäller. 
    Lemio skrev 2012-06-26 14:53:44 följande:
    Inte för att vara den där negativa personen, men skaffa inte hund innan! Gör det när barnet har kommit och du har rutiner. Nu är det säkert dina hormoner som spökar efter något att ta hand om ;)

Näe men efter egen erfarenhet, vänta! Jag hade ändå stor hundvana när jag skaffade min, och det var tufft ihop med bebis!
    Jag tänker också på att det kan vara mina hormoner som spökar, men har haft planer på att skaffa hund och sen blev jag ju gravid och nu på midsommar var jag på middag hos ett par bekanta som hade en shih tzu blandning och jag blev så valpsugen nu efter att jag varit där. Saknar verkligen att ha hund. 

• rosagubben

jo, jag tror nog att jag väntar ett år eller två innan jag skaffar mig en Shih tzu, tror själv att det kommer bli för körigt och kämpigt med både nyfödd bebis och hundvalp på en och samma gång. Så jag väntar. Hur mycket jag än önskar att jag kunde åka till en uppfödare nu och plocka upp en valp, så är det inte det smartaste. Jag får helt enkelt vänta.... 

Svar på tråden När är bästa tiden för att skaffa hund igen?