När är bästa tiden för att skaffa hund igen?
Jag är då gravid i 4:e månaden, och är enormt sugen på att skaffa hund.
Men det jag funderar på är ifall det verkligen är en så smart ide. Bebisen kommer om några månader liksom. Ska jag då ta hand om både nyfödd bebis och ha tid att uppfostra en hundvalp? Går det ens?
hundrasen jag vill skaffa mig då är en Shih tzu.
Men det jag undrar över, är ifall det ens är möjligt att tänka i dessa banor? köpa hund strax innan bebisen kommer?
Jag har erfarenhet av hundar och vet hur man uppfostrar och tränar dem(vi hade för 4år sedan en blandistik Dobermann/pitbull som jag ansvarade för när det gällde träning och uppfostran).
Min sambo kan inte speciellt mycket om hundar, så då kommer valpens uppfostran och träning ligga i mina händer till en början. men sen kommer ju bebisen komma och då kommer ju både han och jag ha fullt upp med bebisen, och då kanske valpträningen blir lidande tänker jag.
Annars funderar jag på att kanske köpa hundvalpen om ett år istället, när bebisen är runt 6-7månader, men är det en rimlig tanke? För då kanske bebisen börjar krypa och då kanske valpen och bebisen börjar leka med varandra och så kanske någon gör illa någon, bebisen tar tag i valpen för hårt eller valpen kanske råkar bita bebisen med sina sylvassa valptänder?
eller ska jag vänta med hundvalpsköpet tills dess att bebisen börjar på gå på förskola? För då kommer jag ju ha "ensamtid" med valpen ett par timmar varje dag liksom.