• Charlotta 911

Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?

Hej!
    Har äntligen fått mannen jag drömt om. Vi har två barn var från tidigare förhållande och jag och mina barn har nu flyttat in hos prinsen och hans två barn. Vi har fått bygga om och renovera för att vi alla ska få plats och nu ska vi med bygga ett stort garage då det är min sambos stora intresse med bilar.
    Men hur ska man göra med hus, jag känner en otrygghet i att inte äga huset och att kunna bli utkastad om det inte fungera. Självklart förstår jag att jag inte bara kan få halva huset sådär men hur gör man. Jag kan känna att det är lite svårt att engagera mig i bygget å renoveringen så som tidigare gjort i mina andra hus eftersom det inte är mitt. Det här börja bli ett stort problem för mig? Snälla tacksam för svar!!! 

• Svar på tråden Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?
  • tricis

Hej

Vi hade nästan samma situation, du kan be din man/sambo skriva ett "gåvobrev" hos banken till dig på halv huset. Det kostar ingenting och är ett bra sätt att lösa det både känslomässigt med hjälper även vid rot/rut avdrag m.m

Lycka till!  

• hallontryffel

Kan du inte föreslå att du köper in dig i huset? Om sambon inte vill det får ni väl komma överens om en rimlig hyra och så får han ta renoveringslån osv. själv.

• summerhunter

1. Gift er
    2. Att han säljer /ger halva i gåva till dig. Antingen att du då ger pengar emellan eller står på halva lånen eller båda
    3.att ni värderar fastigheten som den var när du flyttade in, och så skriver ni avtal att ni ska dela på värdeökningen/minskningen vid en ev separation.

OBS! Stå aldrig på lånen utan att också vara lagfaren ägare!

• Greger b

Just precis! Gift er så är alla äganderättsliga problem lösta.

I annat fall sitter du löst om förhållandet skulle upphöra efter ett antal år. Då har du säkerligen bidragit med massor av pengar till mat, driftkostnader etc, men vid en separation är det likt förbannat din sambo som är ensamägare av huset.

Ett alternativ är då ett samboavtal, men det har en svagare rättsgrund att vila på, och behöver därtill förnyas rätt så frekvent.

• annavi

Jag håller med ovanstående. Gift er.
    Efter att ha läst familjerätt som del av min utbildning (jurist i sthlm) ser jag det som en självklarhet. Det är ett vattentätt system (om du så vill - dvs är smart nog att skriva äkt. förord med lämpligt innehåll) speciellt i jämförelse med sambolagen som är gallimatias.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför människor skaffar barn kors och tvärs men är så emot att gifta sig i dagens samhälle. Äktenskapsförordet är gode mer pålitligt än samboavtal dessutom, pga. att det måste registreras. Ett äktenskapsförord som ligger i byrålådan blir det inget av. Det innebär att det inte "magiskt" kan försvinna som samboavtalen har en tendens att göra då förhållandet börjar knaka i fogarna. Givetvis kan du ju arkivera ditt samboavtal ex. på bank eller dyl, men jag antar ni läsare är klyftiga nog att förstå min poäng :)

Sambos och ägande är en riktigt härva som jag råder alla att hålla sig borta från, de enda som tjänar på sambos är advokaterna/juristerna som får fakturera er sedan när ni börjar bråka om varenda pinal (truth to be told).

Mvh

• EmmPe

+1.

Gå till en jurist och prata igenom detta, gift er och skriv ev. äktenskapsförord på bilar, hus och liknande.

Själv har jag inte gift mig p.g.a. ekonomiska skäl, jag vill inte blanda ihop min ekonomi med min sambos. Hon har många fördelar, men ekonomi och ha hand om pengar är inte en av dem. Dessutom blir vi insyltade i varandras enskilda firmor (som inte är juridiska personer)  och det vill ingen av oss.   

• Villvaliten

Hej TS,

Jag förstår din känsla trots att jag själv sitter i en tvärt om situation. Jag äger huset och vill inte "ge" min kille 50%, jag har ägt huset i 20 år och det skulle kännas fel.

Bekanta till oss har gjort en intressant sak... Alla här pratar om 50/50 ägande men det är inte tvunget.
    Dom gjorde som så att han gav henne 20% i gåva. Hon tog ett lån på banken och gav honom pengarna. Att han sen valde att investera dessa i huset är ju endast till hennes fördel. Vid en eventuell separation är det skrivet att huset ska värderas marknadsmässigt och han ska betala henne 20% av värdet.

Det verkar som om ni kommer att lägga en del pengar på huset, tex garage-bygget. (visst inte huset men kommer ju att tillhöra fastigheten) Kan ni kanske göra så att han ger dig 20% eller vad som ni kan vara lämpligt beroende på värdet, ett nytt lån tas med fastigheten som säkerhet och du betalar garaget samt att det nya lånet dras från din lön.

Sen måste jag ju även fråga, hur gör ni med lån (amorteringar + räntor) och övriga kostnader på fastigheten i nulläget???

Min sambo och jag gör så att jag står för alla kostnader, drift och underhåll på fastigheten och min sambo betalar driften av oss (mat, hygienartiklar o dylikt). Jag skulle ändå vilja komma på ett sätt som känns rätt för oss för att få in honom i huset.  

• Jalunga

lägenheten kontraktet det bara på mitt namn, men mi flickan vill att jag ska ämnar huset, eftersom hon har tre barn, men två är inte mina, hon har knonafogaden alltid haft ekonomiska problem. Jag vill inte ge huset. Hon vill sluta förhållande med mig och hon hon vill ska ge hon min lägenheten och alt.. Jag vill inte dårfor hon gick till social att pratar dåliga säker om mig.. Jag tror social måste hjäl henne..

Elder
  • Franck

Begrunda först. Har jag något emot äktenskapet?
    Kan såklart vara fullt förståeligt att vara mot äktenskapet, eftersom det är ett begrepp som är behäftad med mycket negativa konnotationer.

Men om svaret är nej på denna fråga - Gift er. Det är lätt. Ett papper till skattemyndigheterna om hindersprövning och en bokning av vigsel på kommunen. Vigseln tar 5 minuter och kostar ca 500 kr (100kr/min!). Ta gärna med två vittnen. Och sen skriver ni ett litet äktenskapsförord på det som ni inte vill dela och skickar in till skattemyndigheten.
    Det enda som ni i så fall måste ta en funderare på är hur ni gör vid den andres död, eftersom äktenskapet inte "ger skydd" mot särkullbarn. Detta får man klura lite på och eventuellt skriva testamente och ta eventuella livförsäkringar.

Om svaret är ja, jag tycker äktenskapet är en institution, som jag på goda grunder föraktar på grund av dess tvivelaktiga historia och dess grundläggande konservativa syn på familj och kärlek, så blir frågan lite mer komplicerad:
    Vilken variant man än väljer i det fallet handlar det om att du på något sätt måste bli delägare till huset. Det kan ske genom gåva eller köp. Sedan måste ni reglera ert samägande i ett samägandeavtal.
    Vidare måste ni även här, precis som i äktenskapet, fundera på vad hur ni vill ha det vid den andres död med testamente och livförsäkringar.

• gahadas

Jag hade köpt in mig. Hade inte kunnat leva med att få ett halvt hus i gåva eller kunna kräva min halva bara pga giftemål

• student2013
    Jalunga skrev 2016-05-21 07:54:26 följande:

lägenheten kontraktet det bara på mitt namn, men mi flickan vill att jag ska ämnar huset, eftersom hon har tre barn, men två är inte mina, hon har knonafogaden alltid haft ekonomiska problem. Jag vill inte ge huset. Hon vill sluta förhållande med mig och hon hon vill ska ge hon min lägenheten och alt.. Jag vill inte dårfor hon gick till social att pratar dåliga säker om mig.. Jag tror social måste hjäl henne..

Franck skrev 2016-05-21 11:01:14 följande:

Begrunda först. Har jag något emot äktenskapet?
    Kan såklart vara fullt förståeligt att vara mot äktenskapet, eftersom det är ett begrepp som är behäftad med mycket negativa konnotationer.

Men om svaret är nej på denna fråga - Gift er. Det är lätt. Ett papper till skattemyndigheterna om hindersprövning och en bokning av vigsel på kommunen. Vigseln tar 5 minuter och kostar ca 500 kr (100kr/min!). Ta gärna med två vittnen. Och sen skriver ni ett litet äktenskapsförord på det som ni inte vill dela och skickar in till skattemyndigheten.
    Det enda som ni i så fall måste ta en funderare på är hur ni gör vid den andres död, eftersom äktenskapet inte "ger skydd" mot särkullbarn. Detta får man klura lite på och eventuellt skriva testamente och ta eventuella livförsäkringar.

Om svaret är ja, jag tycker äktenskapet är en institution, som jag på goda grunder föraktar på grund av dess tvivelaktiga historia och dess grundläggande konservativa syn på familj och kärlek, så blir frågan lite mer komplicerad:
    Vilken variant man än väljer i det fallet handlar det om att du på något sätt måste bli delägare till huset. Det kan ske genom gåva eller köp. Sedan måste ni reglera ert samägande i ett samägandeavtal.
    Vidare måste ni även här, precis som i äktenskapet, fundera på vad hur ni vill ha det vid den andres död med testamente och livförsäkringar.

gahadas skrev 2016-05-21 11:26:21 följande:

Jag hade köpt in mig. Hade inte kunnat leva med att få ett halvt hus i gåva eller kunna kräva min halva bara pga giftemål

Tror inte TS har någon nytta om den här informationen då tråden är nästan 4 år gammal..

Svar på tråden Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?