Jalunga skrev 2016-05-21 07:54:26 följande:
lägenheten kontraktet det bara på mitt namn, men mi flickan vill att jag ska ämnar huset, eftersom hon har tre barn, men två är inte mina, hon har knonafogaden alltid haft ekonomiska problem. Jag vill inte ge huset. Hon vill sluta förhållande med mig och hon hon vill ska ge hon min lägenheten och alt.. Jag vill inte dårfor hon gick till social att pratar dåliga säker om mig.. Jag tror social måste hjäl henne..
Franck skrev 2016-05-21 11:01:14 följande:
Begrunda först. Har jag något emot äktenskapet?
Kan såklart vara fullt förståeligt att vara mot äktenskapet, eftersom det är ett begrepp som är behäftad med mycket negativa konnotationer.
Men om svaret är nej på denna fråga - Gift er. Det är lätt. Ett papper till skattemyndigheterna om hindersprövning och en bokning av vigsel på kommunen. Vigseln tar 5 minuter och kostar ca 500 kr (100kr/min!). Ta gärna med två vittnen. Och sen skriver ni ett litet äktenskapsförord på det som ni inte vill dela och skickar in till skattemyndigheten.
Det enda som ni i så fall måste ta en funderare på är hur ni gör vid den andres död, eftersom äktenskapet inte "ger skydd" mot särkullbarn. Detta får man klura lite på och eventuellt skriva testamente och ta eventuella livförsäkringar.
Om svaret är ja, jag tycker äktenskapet är en institution, som jag på goda grunder föraktar på grund av dess tvivelaktiga historia och dess grundläggande konservativa syn på familj och kärlek, så blir frågan lite mer komplicerad:
Vilken variant man än väljer i det fallet handlar det om att du på något sätt måste bli delägare till huset. Det kan ske genom gåva eller köp. Sedan måste ni reglera ert samägande i ett samägandeavtal.
Vidare måste ni även här, precis som i äktenskapet, fundera på vad hur ni vill ha det vid den andres död med testamente och livförsäkringar.
gahadas skrev 2016-05-21 11:26:21 följande:
Jag hade köpt in mig. Hade inte kunnat leva med att få ett halvt hus i gåva eller kunna kräva min halva bara pga giftemål
Tror inte TS har någon nytta om den här informationen då tråden är nästan 4 år gammal..