• Reviv

Stammning - barn

Min dotter fyller snart 3 och har stammat i ca 3-4 månader nu. Det blir värre och värre och jag tycker inte att det påminner om "vanlig" barnstammning. De barn jag mött tidigare som stammat Har mest stammat på hela ord så att säga men min dotter stammar På bokstäverna. Ska hon säga exempelvis "jag" så blir det jjjjjjjjjjjjag Och man hör att hon inte får luft när hon försöker få fram ordet. Detta har gjort att hon ibland ner om hjälp och ibland vill hon inte Fortsätta prata. Min syster stammar på precis samma sätt och har Gjort sen hon var liten. Frågan är om någon vet om detta antagligen kommer att fortsätta Eller kommer det kanske försvinna med tiden? Hur ska jag bemöta henne när hon stammar?

• Svar på tråden Stammning - barn
  • Meal

Jag kan inte så mycket om det, men har samarbetat en del med logopeder så har snappat upp en del. Det viktigaste är att ni inte stressar henne eller rättar på henne, alltså att ni låter henne få lång tid på sig att få fram ordet. Det kan vara svårt att bara stå tyst och vänta, men det är viktigt att hon får den tiden. Det kan också hjälpa om ni försöker hålla ett lågt taltempo, och inspirera på så sätt. Eftersom du har stamning i familjen så är det högre risk för att hon kommer stamma, men de allra flesta småbarn som stammar växer av sig det innan de börjar på skolen. Men det finns hjälp att få om det skulle visa sig att stamningen förtsätter. Om ni märker att stamningen påverkar hennes humör och det inte verkar gå över så ville jag ha tagit kontakt med en logoped. Ju tidigare man får hjälp desto lättare är det. Och den viktigaste hjälpen när barnen är så små är upplärning till föräldrarna. Lycka till

• lavender

Jag har en 4-årig son som stammar och vi går nu hos en logoped och får bra hjälp. Vår pojke stammar på lite olika sätt men bla som du beskriver. Vi fick höra av bvc och omgivningen att det säkert skulle gå över av sig själv men efter ett år hade det bara blivit värre. Logopeden var väldigt tydlig med att man faktiskt ska söka hjälp tidigt, särskilt om man har det i släkten (det har vi med). Så mitt råd är att fixa en remiss från bvc så ni får komma på bedömning.

• Reviv

Tack så jätte mycket för tipsen:) tar till mig allihop! Det jobbigaste är att hon totalvägrar att säga ordet igen om det inte kommer på en gång. "jag älskar dig också" har hon slutat säga helt och säger nu bara "jag vet inte":( det skär så hemskt i mitt hjärta när jag ser hur jobbigt det är för henne;( men ringa BVC och fixa remiss ska jag göra direkt på måndag:) tack!

• PhiaM

Det här kanske redan har "löst" sig för dig men jag svarar ändå =) Vi hade likadant med vår snart 3-åring för ca 6 månader sen. Vips helt plöstligt från ingenstans så började han att stamma (hade inte alls haft såna tendenser innan) precis så som du beskriver...på bokstäver typ jjjjjjag. Jag blev superorolig men på BVC och dagis så sa de att det var relativt vanligt att barn gör så under en period...beror ofta på att de tänker ut i förväg vad de ska säga och tanken går snabbare än vad de får ur sig meningen/ordet om du förstår vad jag menar....ofta brukar detta komma när de har lärt sig en massa nya ord/meningar snabbt. Och mycket riktigt, stammandet gick över av sig själv efter ca 4-5 månader...nu stammar han ingenting alls längre. Vi gjorde ingenting förutom att låta honom få ta sin tid med att få ur sig orden, vi försökte att inte stressa på honom.

Hur har det gått för er? 

• Reviv

Vi har börjar gå hos logoped med henne nu. Hon stammar fortfarande hela tiden men i perioder är det så illa att hon inte pratar alls. Hon blir även nedstämd och ledsen under de perioderna. Nu försöker vi ta till alla tips vi har fått ifrån logopeden men det som fungerar bäst för henne är att spendera tid med sin moster som också stammar. Va skönt att det gick över för er son så fort i alla fall:) nu har min dotter precis varit inne i en dålig period och då går hon från att prata hela meningar till att bara säga: mamma, mmmm (istället för ja), nej och oj då. Men hoppas att hon inte behöver ha för många dåliga perioder ju äldre hon blir.

Svar på tråden Stammning - barn