• Anonym (LEDSEN)

hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!

Är utom mig av förtvivlan, ilska, besvikelse och hat!

Ska försöka fatta mig kort...
    Jag och "Mikael" byggde ett hus. Har nu huslån på 3 miljoner som båda står på.
    Vi äger huset lika mycket. Vi har två barn.
    I höstas (2011) började det välla in brev från kronofoden då Mikael inte betalade sina räkningar i sitt namn. Allt i från onödiga böter, underhåll för sin son sedan innan osv osv
    Jag ville då sälja huset eftersom jag ansåg att vi inte hade råd att äga hus.
    Han vägrade då han ansåg att vi först måste fixa tomten, annars kanske vi skulle gå en halv mille i back.
    Han lovade att vi skulle fixa tomten när skattepengarna kom till sommaren 2012.
    Bråken hemma eskalerade och jag har nu separerat från Mikael. Jag och barnen tog en lägenhet för 6000kr/månaden. Barnen mår nu bättre då dom slipper leva med två föräldrar som bara bråkar.

Eftersom jag visste att han tänkte lura mig och inte alls gå med på försäljning så ringde jag tingsrätten några månader innan separationen och bad om råd i en tvångsförsäljning.
    TINGSRÄTTEN sa åt mig att skicka in en stämningsansökan på honom och att jag skulle formulera mig så
    här: Härmed ansöker jag om tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen. Jag betalade avgift och ärendet startade. I april flyttade vi till lägenheten och i förra veckan fick jag svar från tingsrätten att jag ansökt fel och ärendet läggs ner. jag måste söka om på nytt och tillägga att jag söker tillstånd om försäljning enligt sambolagen!!! Ett halvår till alltså!

I huset sitter Mikael och hånskrattar åt min stämning. JAG VANN! säger han och bor ensam på nästan 200kvm som han inte betalar huslån på! Min pappa har nu gått in för att hjälpa mig med huslånen varje månad men det kan han inte göra i all evighet heller... 

Mikael vägrar fixa tomten. Skattepengarna har nu gått till Mikaels del av huslånen och jag betalar fortfarande halva. Snart går det inte längre. En ny ansöka kommer ta minst 6 månader till eftersom Mikael motsätter sig den och tingsrätten är underbemannade på semestertider.

KAN JAG KRÄVA HONOM PÅ HYRA ENLIGT LAG?
    KAN JAG STÄMMA HONOM PÅ ALLA MÅNADER SOM JAG BETALT HUSLÅNEN OCH INTE BOTT DÄR?? OCH KOMMER BO DÄR? NÄSTAN ETT ÅT TILL MED TANKE PÅ ATT INFLYTT FÖR NÄSTA BRUKAR BLI FLERA MÅNADER EFTER KONTRAKTSKRIVNING.
    Nu har han ju slutat betala LÅNEN helt men jag fortsätter ensam för att inte hamna hos fogden.

KÄNNER MIG SÅ ENSAM, LITEN OCH HJÄLPLÖS.......
    ELLER ÄR DET KÖRT FÖR MIG?
    ÄR DET BÄSTA ATT LÅTA ALLT GÅ TILL KRONOFOGDEN SÅ ATT BANKEN TAR HUSET?

IDAG SKREV HAN I SMS: HAHA VI FÅR SE OM JAG KANSKE GÅR MED PÅ FÖRSÄLJNING SOMMAREN 2013.

• Svar på tråden hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!
  • Anonym (LEDSEN)

Ska tillägga att kronofogden redan gått in och försökt att utmäta huset pga hans stota skulder men kfm ansåg att huset var något övervärderat så det blev inte aktuellt för tillfället.

• Anonym

Vilken jävla skithög rent ut sagt. Totalt crazy.

Ta genast kontakt med en duktig jurist i din stad. Det skulle du ha gjort för ett halvår sedan så hade det blivit rätt från början med försäljning av huste. Det kan vara värt de kostnaderna. Nu får du betala ytterligare i 6 månader för huset. Vilket då hade varit billigare att betala en jurist för och fått allt ordnat. 

Jag kan inte råda dig till annat då jag inte kan någonting om detta. Gör inget förhastat då du kan förlora mycket på affären. 

• lullens

Det finns även jurister som ger kostnadsfri rådgivning på telefon. Men absolut Ska ru rinha någon snarast!

• Anonym (LEDSEN)
    Anonym skrev 2012-06-15 19:32:00 följande:
    Vilken jävla skithög rent ut sagt. Totalt crazy.

Ta genast kontakt med en duktig jurist i din stad. Det skulle du ha gjort för ett halvår sedan så hade det blivit rätt från början med försäljning av huste. Det kan vara värt de kostnaderna. Nu får du betala ytterligare i 6 månader för huset. Vilket då hade varit billigare att betala en jurist för och fått allt ordnat. 

Jag kan inte råda dig till annat då jag inte kan någonting om detta. Gör inget förhastat då du kan förlora mycket på affären. 
    Jag har nu skaffat mig en jurist, i förra veckan. Men hon har inte satt igång med mitt ärende ännu. Hon ska hjälpa mig att ansöka om ny tvångsförsäljning. Men hon jobbar inte nu på helgen.
    Därför undrar jag om någon här vet om man kan stämma honom på hyra för hela tiden han bor där ensam fast jag betalar  huslånen?
    Eller om det finns något sätt som tvingar honom att skriva på? 
  • Anonym

Spar alla sms och mail han har skrivit till dig. Han har förhindrat husförsäljning bl a.  Han borde ta större kostnader sen när allt är klart.

• Solei69

Begär jämkning om du inte redan har det så kanske du kan få lite mer över på lönen till att börja med, skatteverket hjälper om du inte vet hur man gör. Om du betalar alla räntor på huset så se till att få papper på det för då kan du jämka för hela summan om du kan bekräfta detta till skatteverket.

Kontakta banken och informera dem om vad som pågår om du inte redan gjort det. De kan säkert dessutom ge dig råd om hur du kan gå vidare. Du är säkert inte den första som hamnat i denna situationen (tyvärr) .

I övrigt så kontakta omgående en jurist/advokat som kan hjälpa dig. Vansinnigt jobbigt att driva sådant här själv.

Lycka till 

• Anonym

Eftersom ni äger bostaden tillsammans gäller samäganderättslagen (som du kan läsa http://lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt denna lag måste samägarna vara eniga när det gäller beslut som fattas och åtgärder som vidtas rörande den samägda egendomen. Undantaget som finns i lagens 6 § anger att den ena parten kan kräva att egendomen säljs mot den andra partens vilja.

Den part som vill sälja skall begära hos tingsrätten att egendomen skall bjudas ut till försäljning på offentlig auktion. Tingsrätten förordnar då en god man, exempelvis en mäklare eller advokat, som sköter försäljningen av egendomen. Om ni inte kan komma överens om det lägsta pris ni kan tänka er att sälja för bestämmer tingsrätten detta.

Kontakta en jurist /advokat som kan  familjerätt och fastighetsrätt då jag tror att Tingsrättens beslut är felaktigt. Juristen/advokaten kan hjälpa till med ett eventuellt överklagande till Hovrätten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-15 19:44:56 följande:

Eftersom ni äger bostaden tillsammans gäller samäganderättslagen (som du kan läsa lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt denna lag måste samägarna vara eniga när det gäller beslut som fattas och åtgärder som vidtas rörande den samägda egendomen. Undantaget som finns i lagens 6 § anger att den ena parten kan kräva att egendomen säljs mot den andra partens vilja.

Den part som vill sälja skall begära hos tingsrätten att egendomen skall bjudas ut till försäljning på offentlig auktion. Tingsrätten förordnar då en god man, exempelvis en mäklare eller advokat, som sköter försäljningen av egendomen. Om ni inte kan komma överens om det lägsta pris ni kan tänka er att sälja för bestämmer tingsrätten detta.

Kontakta en jurist /advokat som kan  familjerätt och fastighetsrätt då jag tror att Tingsrättens beslut är felaktigt. Juristen/advokaten kan hjälpa till med ett eventuellt överklagande till Hovrätten.

Kanon!
  • lotten77

Men finns han hos kronofogden har han inte fått tillbaka några skattepengar för då går de direkt dit.

F ö vilken jävla skit! Hoppas verkligen det löser sig!

• Anonym (LEDSEN)
    lotten77 skrev 2012-06-15 19:53:39 följande:
    Men finns han hos kronofogden har han inte fått tillbaka några skattepengar för då går de direkt dit.

F ö vilken jävla skit! Hoppas verkligen det löser sig!
    Jo, för pga hans dåliga siffror i företaget så skrev vi ett avtal med banken som ändrade så att räntan på huslånen endast belastade mig. Så på min deklaration står det att jag betalt all ränta och får därmed tillbaka 1/3 på mitt konto dvs 31.000kr som vi skulle dela på eller fixa tomten för. Nu går dom till hans obetalda huslånsdel och el, värme , vatten räkningar slutfakturan. jag har dock sagt upp mitt elavtal och skrivit över det på honom nu.

Att räntan belastade mig var ekonomist smart av oss då han inte hade fått tillbaka så mkt annars. Det betyder inte att jag står ensam på lånen eller äger huset ensam. 
Svar på tråden hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!