Lumo skrev 2012-06-11 09:53:11 följande:
Skrev jag det?
nope. Jag skrev att JAG som LITEN inte kallade min mamma för mamma, eftersom hon aldrig fostrade oss att kalla henne mamma. Hon var och är våran mamma, men kallas inte för sin "titel" utan för sitt namn. Egentligen kan jag förstå hennes tänk i detta, då man ju aldrig som namn skulle kalla sitt barn för just "Barn", dvs deras "titel". Det är ju märkligt och något nedvärderande (av nån anledning) om man alltid sa "kom nu barn/barnet" istället för att säga "kom nu Anna" till sitt barn. Så varför gäller andra språkregler för mamma/pappa/mormor/farmor osv? D
Det är ju däremot en annan fråga när man pratar om en tredje person, tex "var är din mamma?", då är ju "titeln" ok att använda. Problemet jag märkt är att många barn knappt ens vet vad deras mamma/pappa/morfar/mormor heter eftersom de aldrig pratat om denna vid namn. Så om någon frågar vad mamma heter så vet de ej...
Tycker denna diskussion är intressant och tänkvärd. Finns inget rätt o fel, bara tänkvärda sätt att använda språket i sin familj. :)
Fast det där är lite konstigt tycker jag. Man vet väl vad ens föräldrar heter? Min son (som då är 14 månader) vet vad hans pappa heter. Inte så att han kallar sin pappa för hans namn, men på det sättet att när jag talar om hans pappa när pappan inte är där (alltså nämner honom vid namn) så tittar sig sonen omkring och säger "pappa?". Han har helt enkelt lärt sig sin pappas namn, precis som han vet namnen på våra husdjur, för att han har hört andra säga det.