Inlägg från: Topcom |Visa alla inlägg
  • Topcom

Säger du "mamma/pappa ska..." eller "jag ska..." till era små barn?

Tyvärr "mamma hjälper dig.." men ska försöka vänja mig av med det. Larvigt att prata om sig själv som tredje person. Nänä, nu är det bara "jag" och inget mer "mamma"

• Topcom
    Lumo skrev 2012-06-11 08:17:06 följande:
    Hehe, ja man borde ta sig i kragen.

----------------------------
    Kan era små barn era namn o när började de använda det? När använder de det?
    -----------------------------

Som sagt, har en treåring som dessutom är sen i språket o som just börjat prata enstaka 3-ordsmeningar. Han verkar ha koll på pappans namn men använder ändå pappa. Mitt namn är så svårt (använde det ej själv förrän i högstadiet eftersom det var för svårt att lära kompisar. kunde ej stava det själv förrän mellanstadiet eftersom jag själv använde ett lättare smeknamn som alla kallade mig) så han kanske vet att jag heter det, men har inte en chans att uttala det... Hehe...

Själv växte jag upp i en familj där jag ALDRIG kallat min mamma/pappa för Mamma/Pappa utan vid hennes namn. Tyckte andra barn var märkliga som envisases med att ropa maaaaamma i mataffären så att alla mammor vänder sig om. Mycket bättre att använda namnet. Men nu har jag själv märkligt nog lärt mitt barn att kalla mig mamma istället för mitt namn. Motsägelsefullt om något!?! :-O
    Haha va?! Ska ungar inte få säga mamma till sin egen mamma längre?! xD
Svar på tråden Säger du "mamma/pappa ska..." eller "jag ska..." till era små barn?