• Erica80

Sonen småskvätter

Vi har tänkt att börja pottträna på allvar nu när det är lite varmare ute.

Sonen kan springa omkring nakenfis och jag kan få ett hum om hur ofta och när han kissar..
    Igår va vi ute i trädgården och han var nakenfis. Efter ca 1,5 timme så blev han väl kissnödig antar jag.. Jag såg att han kissade men bara pyttelite, vi gick in till toa och han småkissade i den..
    Han fortsatte småskvätta ute i typ en halvtimme. Han verkade inte ta i och kissa klart..

Är detta vanligt? Nån som har varit med om det?Nån som har några tips på hur jag får honom att kissa ordentligt?

• Svar på tråden Sonen småskvätter
  • Vissla

Det låter som att han inte är mogen än. Sätt honom på pottan/toan direkt efter sömn och mat det är då de största skvättarna brukar komma

• Snällspiken

Låt honom inte springa naken, då känner han inte när han kissar. Samma sak med blöja. Ha alltid kalsonger på! Det är ingen självklarhet att barnen lär sig knipa när de går i blöja, man måste hjälpa dem på traven. Det har tagit cirka tre dygn för mina två små att lära sig tekniken. Tjejen var 1,5 år, min pojke är drygt 2 år. Sen är alla barn såklart olika men man får ha is i magen och vara mycket konsekvent och tålmodig. 

• Erica80
    Snällspiken skrev 2012-05-31 21:15:06 följande:
    Låt honom inte springa naken, då känner han inte när han kissar. Samma sak med blöja. Ha alltid kalsonger på! Det är ingen självklarhet att barnen lär sig knipa när de går i blöja, man måste hjälpa dem på traven. Det har tagit cirka tre dygn för mina två små att lära sig tekniken. Tjejen var 1,5 år, min pojke är drygt 2 år. Sen är alla barn såklart olika men man får ha is i magen och vara mycket konsekvent och tålmodig. 
    Tack för kanontips..
    Ska jag genast prova
  • Snällspiken

Fick potträningstipsen av mina rutinerade dagisfröknar, de är experter på sådant och det har funkat jättebra på bägge barn! Hoppas att det går bra för er också! 

• Snällspiken

Sen har jag satt dem på pottan cirka en gång i timmen till en början. Tjatigt men ja... man får försöka hitta de där roliga böckerna eller underhållande berättelserna. Om din son sitter på toaletten är det ju ännu bättre!

• Snällspiken

Hej Erica! Man måste samarbeta med dagis, är min erfarenhet. Tyvärr är olika dagis olika bra på det där. På vårt dagis har de jättebra rutiner, alla kissar mer eller mindre samtidigt, ettåringar som sexåringar (fast de stora barnen behöver ju inte om de inte vill). T ex kissar man när man har anlänt, innan man går ut på morgonen, innan lunchen, efter vilan och sedan efter mellanmålet. Det blir nog c a en gång per 1.5 h eller per 2 h, något i den stilen. Detta har gjort det väldigt lätt för oss föräldrar... och dagis säger i allmänhet till när de tycker att man ska sätta igång. Då vill de att man kör 100% blöjfritt en hel helg (utom på natten), sen samkör man från och med måndagen. Det värsta brukar vara i 3 dagar och på två veckor brukar nästan alla barn vara blöjfria dagtid. Pottan får man dessvärre släpa med sig överallt, till ICA eller parken... för det är inte lika effektivt om man har blöjan ibland. 
    Själv har jag en massa plastad frotté överallt.  

Svar på tråden Sonen småskvätter