• LizG

Tvåspråkighet - vägrar prata i minoritätsspråket?

Fortsätt prata ditt modersmål med barnen och låt de höra så mycket tyska som möjligt genom filmer, böcker sånger etc. Upprepa det som de säger så de får höra hur det ska låta på tyska, spela lite dum och fråga vad var det du sa? eller "jaha du menar....". Ibland har jag märkt att jag o min sambo pratar om olika saker (olika ämnen olika språk) och då har det funnits glapp där sonen inte vetat om ord på svenska/engelska.. Låt det bli lite krångligt ett tag för att få dem att förstå att de blir lättare för dem om de väljer tyska direkt med dig (kolla självklart så det inte går för långt o de blir sura men man trycka lite på dem ibland... iaf testa..). 

För att få dem att "släppa på spärren" o prata tyska så kanske en resa till ditt hemland är bra (om ni har möjlighet). Kanske tom åka bara du och barnen för att verkligen bara ha ett språk under resan. Om din man följer med så kan ni införa en regel att alla pratar tyska under resan, vi gjorde det då stora sonen var liten (det gick bra nån resa men sen fick jag "skäll" för jag pratade "fel" språk.. ) och det hjälpte honom att prata mer engelska o inte lägga in svenska ord. 

Tänk också på att barnen är små och allt kan ändras så snabbt!

Mina barn är tvåspråkiga (svenska-engelska) och har blandat (7åringen) / blandar (1 1/2åringarna) friskt. Vi har alltid varit konsekventa i vilket språk vi pratar med barnen men mixar rejält när vi pratar med varandra o det har aldrig varit nåt problem. Även om sonen vet att Daddy pratar svenska o engleska så är det endast engelska som är "accepterat" språk med honom.. Tänk bara vilken tur era barn har som också hör engelska hemma hela tiden (ett till språk på köpet!). 

Undrar precis som Hannah76 om de får hemskpråksundervisning? Här i vår kommun får barnen det från 3år och även om det bara är en gång i veckan är det kanon just för att det är någon annan som också pratar "det andra" språket. Hemspråkslärarna bör också kunna hjälpa dig med att hitta andra tyska familjer som ni kan lära känna.  

Svar på tråden Tvåspråkighet - vägrar prata i minoritätsspråket?