Inlägg från: Anonym (omvänt också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omvänt också)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag är svensk men bor inte längre i Sverige utan i latinamerika och här i upplevs barn (och vuxna) från Europa som : stela, kalla, saknar fantasi/uppfinnigsförmåga, tråkiga... Och jag har ett par gånger fått frågan "varför ser ni alltid så himla arga ut?" 

Naturligtvis inte alla, naturligtvis inte av alla, naturligtvis inte alltid. 

• Anonym (omvänt också)

Ni som säger att man får ta seden dit man kommer... Jag bor som sagt inte i Sverige och jag tänker INTE ta seden dit jag kom! Jag tänker uppfostra min dotter enligt min sed, även om jag vet att det säkert kommer skapa kulturkrocker. Jag tänker till exempel ALDRIG aga mitt barn, hur olydigt hon än kanske beter sej, även om nån här kanske tycker "nu måste hon väl ändå visa att det är allvar, ta tag i barnet och slå till på stjärten!" för att de tror (:är helt övertygade om) att det skulle hjälpa. Hellre har jag ett olydigt barn än viker under för uppfostringsmetoder jag inte tror på.

• Anonym (omvänt också)
    Och innan nån säger att JAG såklart inte ska behöva ändra på mej, för jag kommer ju från SVERIGE som är världens bästa land och som har lösningen på alla problem! (Man vill gärna tro det, eller hur? ;) )

Jag tog aga som exempel för det är så tydligt. Jag kan försöka med ett annat exempel... 
    Jag undrar om jag nånsin kommer kunna ge mina barn så bra och näringsfylld diet som man äter här, särskilt dessa miljoner olika supernyttiga soppor som man äter minst en - två gånger om dan. Jag gillar soppa, egentligen, men jag börjar bli så TRÖTT på det! Och jag gillar verkligen inte att laga soppa. Jag försöker, ändå, och min man har tålamod med mig, men jag tror att de flesta härifrån skulle tycka att det var OTÄNKBART att äta soppa så sällan som vi gör. Otänkbart! Och stackars barn!!!

Min poäng är att det är svårt att ändra på det man har med sig i kultur-ryggsäcken. Svårare än vad det verkar.

Och de flesta sätt är bra sätt, på sitt sätt.  
  • Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:14:28 följande:
    Suprmenistisk kultur. Vissa, observera vissa, kulturer är supremistiska och anser att just deras kultur är överlägset bäst och att alla andra ska lyda under dem. 
    Måste bara säga att Sverige upplevs ofta (absolut inte alltid eller av alla såklart...) som en väldigt besserwisser-kultur. "i MITT land gör vi såhär!" säger svenskar ofta.
  • Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:25:11 följande:
    Om det inte passar finns det mer än 150 andra länder att välja på.
    Ja vad smart för man flyttar ju gärna så fort det finns EN grej man inte håller med om. Du verkar inte tycka som alla svenskar, du kanske borde flytta? Eller ska man bara få vara precis där man föddes... Säg gärna till om jag missuppfattat.

Jag tycker du verkar vara ett praktexempel på svensk som anser att just din kultur är överlägset bäst och att alla andra ska lyda under den.
  • Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:58:40 följande:
    Antagligen flyttar man sig, eller så anpassar man sig... alternativt försöker man undvika problemet.

I Sverige lyder man under svenska lagar och regler oavsett om man vill de eller ej. I Iran lyder man under deras lagar och regler och i Japan under deras. De här handlar inte om att vara överlägsen utan snarare att ha ett ramverk och utgå ifrån.

Om du vill byta ut den svenska kulturen i Sverige då är de du som kommer och domnerar, inte tvärt om. Saknar du helt självdistans?
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 19:09:13 följande:
    Tror jag ska köra med de nästa gång skatteverket skickar deklerationen...

Jo men Sverige är rätt okej, men jag gillar inte att betala skatt, och de är egentligen de enda problemet. Så i stället för att flytta, så väljer jag att helt enkelt inte betala skatt....

Ska se om de bemöts utan problem, jag menar de måste ju respektera min åsikt med?
    Jag tror jag förstår bättre hur du menar, men jag är bara så trött på "om du inte gillar det kan du väl flytta" som om det vore världens enklaste grej. Nu handlar det ju inte om lagar, utan om olika syn på uppfostran. Det fattar du väl skillnaden mellan att inte vilja betala skatt, och att låta barnen springa vilt på lekplatsen!

Jag följer alla LAGAR där jag bor, men jag uppfostrar inte mina barn efter alla seder.

• Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 19:37:42 följande:
    Tror att du underskattar kulturens vikt. Faktum är att mycket av lagstiftningen vi har är baserat på kulturen. Och mycket av kulturen har direkt eller indirekt stöd i lagstiftningen. Kulturen i Skandinavien (för det är vad de är,  typ ingen större skillnad på Sverige mot Norge och Danmark) är vad som gjort den här regionen till vad den är, på gott och ont.

Sedan hur du än vänder och vrider på det, om du försöker ändra på någon annans kultur, är de du som är supremsisten. Resonemanget att alla andra är supremesist för att de inte anpassar sig till dig känns ... öum... har inte direkt ord att sätta på det.
    Har jag nånstans antytt att jag tycker att alla andra borde anpassa sig till mig? Jag tycker att man ska försöka acceptara alla, i så stor mån som möjligt. När ingen går emot lagen till exempel. Alltså tycker jag att det är OK att jag inte agar mitt barn där jag bor, trots att det inte är det mest accepterade går jag inte emot lagen. Jag tycker att det är tråkigt, men jag accepterar att folk här agar sina barn (här). Men jag tycker inte att det är ok att nån som flyttar till eller bor i Sverige agar sina  barn där, då det går emot lagen. Jag tycker att man ska försöka acceptera att andra har en "lösare" stil på sin barnuppfostran, så länge det inte går emot lagen. 

Klart att lagarna grundar sig i normer, men det finns ju nån anledning till att vi gör skillnad! Bryta mot normer är och borde vara mer eller mindre acceperat, bryta mot lagen är inte accepterat.
  • Anonym (omvänt också)

Kultur, normer...

Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?