Inlägg från: Anonym (fd lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd lärare)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

De åren jag jobbade som lärare på en mångkulturell skola kan jag ärligt säga att det var just de barnen som var/är värst. Alltså de från mellanöstern. Lärare brände ut sig, vissa hamnade t.o.m i slagsmål! (eleverna hoppade på dem) och det var allmänt stökigt. Svenskarna tog sina barn ifrån skolan (såklart) och nu är det värre än någonsin. Jag liksom flera andra har slutat jobba där, man klarar bara av några år.  
    Jag jobbade alltså runt 10-12h/dag för att  försöka få en relation till barnen, eftersom de helst inte lyssnade på kvinnor. På denna skola går barn från 1-9 och det var ingen skillnad på åldrarna. Mig lyssnade de någorlunda på, men även jag blev överkörd ibland. Som lärare har vi ju inga rättigheter heller, vi får tex inte längre skicka ut en elev ur klassrummet - för skulle det hände något med denna är det mitt fel! (eller han som sparkade sönder ett skåp utanför - som då var mitt fel eftersom jag skickat ut honom). Inte ens lärarna från mellanöstern vill jobba med dessa barn. Innan jobbade jag på en skola med ca 10% invandrare från mellanöstern, och det var paradiset jämfört med denna på 70-80%. Nu är jag slut som lärare. Aldrig mer! 

Jag kan lova att flera lärare på denna skola, hemskt men sant, har sagt saker som, innan jag kom hit hatade jag rasism och var öppen för mångsidighet. Nu vill jag inte att vi släpper in fler, och gärna skickar tillbaka flera.  

Jag har även jobbat på en nöjespark innan lärarjobbet. Vilka tror ni är de som tränger sig i köerna till karusellerna? Vilka tror ni fuskar med åkband och biljetter?  Ja de gör svenska barnen också - men kanske 1 av 50! De från mellanöstern kör över de svenska barnen, och då så många som 25 av 50st!  Även där fick man höra resonemang från de anställda att "man blir fan rasist av att jobba här".  

Hemskt men sant när min familj åker till badhus, vattenpalats etc åker vi 20-30mil uppåt, till en stad med färre invandrare från mellanöstern för att slippa jiddret och trängseln.  

Ska det behöva vara såhär i vårt land?

MEN, mest synd tycker jag om de invandrare som faktiskt sköter sig! De får ju ta obefogad skit, och här i min stad var de överrepresenterade i röster när det gällde valfrågan och SD. Helt förståeligt. 
    Kan ju tillägga att jag har vänner från dessa länder, och de tycker som jag - fast ännu starkare.  

Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?