• Tesssi

Juni-barnen

Vilken fin förlossningsberätteslse Emma Stark. Grattis till dottern!

• Tesssi
    Tesssi skrev 2012-07-05 09:04:01 följande:
    Algot har gått upp 400-500g på ca 1 vecka - varje gång. Det känns jättemycket när jag läser om era bebisars viktuppgång. Obestämd

Ska till BVC idag får se om det stämmer även denna vecka.
    Stämde fint, ca 400 g upp på en vecka och därmed 900g upp på två veckor. {#emotions_dlg.flower}
    MissFörstånd skrev 2012-07-05 13:30:58 följande:
    Havsjungfrun - på dottern som blödde i rumpan funkade bara libero och potatismjöl. Hon blev värre av alla salvor.
    Hur gör man med potatismjölet - duttar på innan blöjan bara eller måste man göra något mer?
  • Tesssi

Är det någon som vet när hormonutslagen brukar försvinna? Förra helgen blossade de upp mycket så nu är han alldeles rödflammig, prickig o torr i ansiktet. (Han blir 8v imorgon.)

• Tesssi
    Uddabus skrev 2012-07-14 10:15:25 följande:
    Dem kan komma o gå lite sonden vill tror jag...

Är du helt säker på att det är det då? Eller du ammar kanske inte?

För det kan vara något man äter som bebis reagerar på...
    Jag ammar, men på BVC sa de att det var hormonutslag. Jag har denna vecka ätit vad jag tror är snäll mat och de är fortfarande kvar. Hur lång tid efter sitter utslag som kommit dit via överkänslighet kvar?
  • Tesssi

Algot är superprickig. BVC-sköterska säger att det är hormonprickar. Jag tycker att det ser ut som någon sorts utslag. Han har utslag i hela anisktet som har krupit mer på bröstet och i nacken. Så vi fick rådet att smörja med en mild kortisonkräm. Vi får se om det blir bättre.

• Tesssi

Förra veckan fyllde Algot 2 månader, o vi var på bvc. 6310g (3280g) och 59 cm lång (49cm)

Jag o min man bor just nu i en 3.a med Algot o en katt, i västerås. Men i höst flyttar vi till villa.

• Tesssi

Nu har Algot svichat förbi 2 månaders strecket.
    6310g och 59 cm huvudomfång på 39,5 cm.

Ang. hormonprickar utslag så har jag lagt upp bilder på Algot på bloggen från när det var som värst.
    ivantanpavarmini.blogspot.se/2012/07/hormonutslagprickar.html
    Jag trodde det var komjölksproteinallergi, men barnläkaren och BVCsköterskan sa att det var hormonprickar samt möjligen värmeutslag. Vi har behandlat med mild kortison samt smörjer hans ansikte med miniderm flera gånger / dag och nu ser det riktigt bra ut igen.

Jag ska på efterkontroll nästa vecka - jag ska fråga om min BM tycker att kroppen är i så gott skick att vi kan sikta på ett syskon ganska snart.

Vi har bokat kyrka för dop den 20 oktober, ganska sent med i och med att vi köpt hus och flyttar i slutet av september är det så mycket annat som ska hinnas med innan dess.

• Tesssi
    LillSnurr82 skrev 2012-07-27 11:11:00 följande:
    Tesssi så ser Märta ut när hon blir varm oxå.
    Åh, va skönt att höra att fler bebisar ser ut som Algot. {#emotions_dlg.flower}
    Det är lugnande. Nu är han mest torr med få utslag.
  • Tesssi
    Annelie81 skrev 2012-07-27 13:50:53 följande:
    Tesssi - så där såg Ludwig ut för någon dag sen...nu är det värre! Prickarna har spritt sig ner till bröstet :(
    Köpte kortisonsalva och sebamed idag och skall testa...
    Algot har också prickar på bröstet och i nacken, dessutom i hårbotten när det var som värst.
    Alla prickar läker nu och han ser istort sett normal ut nu, bara några få prickar kvar.

Så det kommer säkert att lägga sig om du smörjer med kortison och en fet salva. Vi fick tipset att smörja med kortison på kvällen iom att de sover sedan och inte rör ansiktet så mycket då.
  • Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-30 15:37:02 följande:
    Jag har en bärsjal (minimundus) men är osäker på om jag får till det rätt, så att Elise sitter bra. Någon som sjalar och vill lägga upp en bild så jag kan se hur det ska se ut?
    Jag är rädd att benen inte blir som dom ska, sen sitter hon ju rätt tight mot mej, ska det vara så?
    Är det någon som har tips på en bra bärsele annars?
    Jag kan ta en bild imorgon o lägga upp.
    Jag o Algot gillar vår trikåsjal så mycket att jag planerar ett inköp av en stadigare vävd sjal nu när lilleman har blivit så tung och lång.

Algot gillar inte att ligga i vagnen - sjalen däremot älskar han! Så vi använder den dagligen.
Svar på tråden Juni-barnen